Legislatia sanatatii publice in Romania interbelica
In perioada interbelică au fost realizate schimbări în cadrul instituțional-legislativ, determinate atât de necesitatea aplicării unitare a prevederilor legale referitoare la sănătatea publică pe întregul teritoriu național, cât și de imperativul sporirii eficacității măsurilor pentru reducerea precarității stării de sănătate pentru o parte însemnată a populației, cu deosebire a celei din mediul rural.
Printre primele măsuri adoptate de autoritățile publice după Marea Unire a fost crearea, în anul 1919, a șapte regiuni sanitare care să poată gestiona cu mai multă eficacitate problemele de natură medicală apărute pe plan local. În anul 1921 a fost înființat Ministerul Muncii, Ocrotirilor Sociale și Sănătății. Astfel, se reliefa și din punct de vedere organizational importanța sănătății publice în noul context economic și social. În fapt, se rupea o tradiție care dăinuia încă de la Legea sanitară din 1862, adoptată la scurt timp după Unirea Principatelor de la 1859, potrivit căreia sănătatea publică era gestionată de Direcția Generalăa Serviciului Sanitar aflată în subordinea Ministerului de Interne.
In anul 1923, prin Legea nr. 5300, au fost redefinite o serie de atribuții ale sistemului sanitar, în condițiile înființării Ministerului Sănătății și Ocrotirilor Sociale, cu scopul unei mai bune coordonări a activităților specifice. Totodată,au fost corectate unele dintre deficiențele Legii sănătății din 1910 referitoare la domeniul farmaceutic.
Un impact pozitiv asupra desfășurării activităților de ocrotire a sănătății populației au avut prevederile Legii de unificare administrativă din anul 1926, prin care se precizau cu mai multă claritate atribuțiile autorităților locale și, cu deosebire, ale prefecților și primarilor în funcționarea sistemului sanitar.
În anul 1930 a fost adoptată o nouă lege sanitară și de ocrotire, la elaborarea căreia o contribuție de prim ordin a fost adusă de profesorul Ioan Cantacuzino, promotorul Legii sanitare din anul 1910. Respectivul act normativ era inspirat din cele mai moderne principii și bune practice utilizate în epocă pe plan european pentru organizarea serviciilor de sănătate publică. Totodată, se pornea de la o evaluare realistă a situației sistemului sanitar și a stării de sănătate a populației.
Problemele circumscrise sănătății publice urmau să fie gestionate de o sin
gură autoritate centrală, iar pentru găsirea de soluții adecvate la respectivele probleme era preconizată o strânsă cooperare între autoritățile sanitare și serviciile de asistență socială. Astfel, pe de o parte, se înființau comisii cu rol consultativ asupra unei mari arii de probleme legate de sănătatea publică, precum și institute de știință aplicată în domeniul sănătății publice, iar pe de altă parte, se prevedea o mai mare implicare a autorităților publice locale în rezolvarea problemelor sistemului sanitar, mai ales în ceea ce privește igiena publică din mediul rural. S-au introdus norme privind numărul maxim de locuitori care urma să revină la diferitele categorii de personal medical. A fost crescută răspunderea autorităților județene și s-au înființat plășile sanitare rurale. Totodată, s-au precizat atribuțiile celor nouăInspectorate Generale Sanitare, cu sediulla București, Constanța, Craiova, Iași, Chișinău, Cernăuți, Cluj, Sibiu,Timișoara, care cuprindeau circumscripțiile sanitare urbane și între 96 și 191 de plăși sanitare rurale, pentru coordonarea activităților de sănătate publică în teritoriu.
În anul 1931 s-au adoptat modificări legislative care au vizat concursurilepentru medicii de spital și a fost înființat Colegiul Farmaciștilor, cu scopul unei mai bune coordonări a activităților legate de furnizarea medicamentelor și al creșterii nivelului profesional al persoanelor implicate în respectivele activități.
În anul 1933, printr-o nouă lege sanitară, s-au stabilit condițiile de exercitare a profesiei de medic, precum și tipurile de medici și gradele profesionale ale acestora. Totodată, a fost înființat și au fost stabilite atribuțiile Consiliului Medicilor. S-a elaborat Regulamentul privind protecția mamei și copilului și au fost organizate comisiile de igienă. Tot prin intermediul unui regulament, a fost aprobat Statutul personalului tehnic auxiliar medical.
În anul 1934 a fost reînființat Consiliului Superior al Sănătății, a fost creată Comisia Interministerială pentru Marile Asanări Malarigene și a fost reorganizat Serviciul Demografic.
Pentru intensificarea acțiunilor de reducere a incidenței tuberculozei, s-a înființat în anul 1934 Liga Națională contra Tuberculozei, iar în anul 1937 s-a aprobat Regulamentul pentru asistența funcționarilor și aspiranților tuberculoși.
Sursa: Florin Marius Pavelescu, Sănătatea publică din România în perioada 1919-2015
Comentarii
Trimiteți un comentariu