Teritorii romanesti aflate sub administrarea directa a Imperiului Otoman
Drept rezultat al campaniei otomane din
1538, Poarta a anexat de la Moldova oraşul Tighina şi partea de sud a regiunii dintre
Nistru şi Prut – Bugeacul. Denumirea oraşului Tighina a fost schimbată în Bender
şi aici a fost creată o raia otomană. Şi tot în urma acestei campanii a fost formată
raiaua Brăila. Politica de anexare a teritoriilor româneşti de către Poartă a fost
continuată şi în a doua jumătate a secolului al XVI-lea.
Ca rezultat al expediţiei otomane din
1552, în Transilvania a fost format un nou paşalâc cu centrul la Timişoara. Ulterior,
la 1595, a fost formată raiaua cu centrul la Ismail, iar la 1622, raiaua cu
centrul la Reni. În legătură cu slăbiciunea militară otomană din a doua
jumătate a secolului al XVII-lea, Poarta cedează Imperiului Habsburgilor
Transilvania (1699).
Către mijlocul secolului al XVIII-lea,
imense teritorii româneşti erau înstrăinate: întreaga Transilvanie era supusă Habsburgilor,
turcii şi tătarii ocupau în regiunea Nistru-Prut circa 55,7% din întreg teritoriul
regiunii, ceea ce alcătuia 27,2% din teritoriul întregii ţări. Este de remarcat
că hotarul dintre Moldova şi raialele otomane nu a fost fix. Unii domni reuşeau
să recupereze o parte din teritorii. În anii 1541-1542, Petru Rareş reuşeşte să
recupereze o porţiune de pământ, unde erau aşezate 26 de sate (iniţial 35), dar
cu condiţia ca haraciul să fie mărit. Mai târziu, în 1574, Petru Şchiopul
reuşea să obţină câteva sate, dar tot cu preţul măririi haraciului.
Teritoriile româneşti ocupate nu au
constituit un obiect de colonizare pentru otomani. Musulmanii aduşi au populat
numai oraşele, satele au continuat să fie populate de români. Bugeacul devine o
zonă de mişcare permanent a tătarilor. Populaţia locală a fost redusă la o
stare de inferioritate. Ei nu aveau dreptul să poarte arme, să folosească
vestimentaţie turcească etc. Localnicii şi-au păstrat dreptul de judecată după
obiceiurile şi legile lor. Otomanii au acordat populaţiei creştine autonomie
administrativă şi religioasă: ei aveau aleşii lor care le reprezentau interesele
pe lângă autorităţile otomane.
În pofida faptului că dreptul international
musulman prevedea ca bisericile din teritoriile cucerite cu sabia să fie
transformate în locuinţe, în teritoriile româneşti ocupate de turci şi tătari
s-a menţinut Biserica Creştină. Biserici creştine erau la Căuşeni, Chilia, iar
la Brăila se afla reşedinţa unui mitropolit. În raiale, o parte din pământ a
fost transformat în vacuf, cealaltă parte a rămas în proprietatea statului sau
a fost împărţită marilor dregători otomani, domenii cunoscute cu numele de
haşuri (proprietăţi funciare mari), ziameturi (proprietăţi funciare mijlocii)
şi timaruri (proprietăţi funciare mici).
Administraţia otomană, instaurată pe
teritoriile româneşti, îşi exercita funcţiile numai asupra populaţiei islamice.
Creştinii, dacă îşi plăteau la timp impozitele şi nu se răsculau, erau lăsaţi
în pace. În fruntea provinciei se afla beglerbeiul (paşa) – guvernatorul, care
dispunea de toată puterea militară şi civilă, urmat de defterdar (responsabil
de funcţie), serascher (conducătorul militar), kadi (deţinea în carăle sau
cadilâc-uri funcţii administrative, judecătoreşti şi religioase). Cel din urmă
era ajutat de un naib. Administrarea oraşelor se efectua de un kehaia, ajutat
de serdarul de ieniceri, subaşi (şeful poliţiei) şi muhtesib (contabil).
Sursa: Ion Eremia, Curs Istoria romanilor. Epoca medievala
Comentarii
Trimiteți un comentariu