Revolutia franceza (1789 - 1795)
Încercând să exploateze slăbiciunile
autorităţii centrale, aristocraţia a neglijat alte aspecte ale crizei generale,
forţându-l pe rege să convoace Stările Generale. Slăbiciunile statului erau
însă prea profunde pentru a fi exploatate într-un mod controlat, lăsând locul
altor competitori pentru a culege roadele. A Treia Stare s-a autoproclamat
Adunare Naţională (17 iunie 1789), iar mai târziu Adunare Constituantă
Naţională (9 iulie 1789), o adunare care nu mai era a stărilor, ci a poporului.
Primele produse vizibile ale Revoluţiei,
care a oferit o soluţie ideologică generală în loc de compensaţii parţiale, au
fost abolirea sistemului feudal în urma Decretului din august (4 august 1789)
şi Declaraţia drepturilor omului şi
cetăţeanului
(26 august 1789). Inspirându-se din revoluţiile americană şi engleză şi din
gândirea radical a lui Jean-Jacques Rousseau, Adunarea Constituantă Naţională a
produs infrastructura unui bun contract social’ între indivizi abstracţi ce îşi
propun să creeze o organizaţie politică. Baza noului contract social a constituit-o
Declaraţia drepturilor omului şi cetăţeanului. Declaraţia drepturilor omului şi
cetăţeanului a fost aprobată de Adunarea
Constituantă Naţională în prezenţa şi sub auspiciile Fiinţei Superioare.
Adunarea
Naţională Constituantă (1789-1791) şi-a continuat activitatea ideologică
(şi practică) luînd în vizor biserica. Pe de-o parte, era nevoie ca relaţia
dintre biserică şi stat să fie redefinită, proiect ce era susţinut de
intelectualitate încă din vremea Edictului de la Fontainebleau (1685). Pe de
altă parte, era nevoie de resurse financiare pentru sprijinirea guvernului revoluţionar.
Adunarea a abordat criza financiară transferând naţiunii proprietatea Bisericii
(decembrie 1789). Fiind în criză de lichidități, guvernul a introdus o nouă
bancnotă, assignat, cu acoperire în terenurile confiscate de la biserică. Ulterior,
s-au abolit şi jurămintele monastice (februarie 1790). Constituţia Civilă a
Clerului (iulie 1790) i-a transformat pe prelaţi în simpli slujbaşi ai statului.
Pe lângă redefinirea rolului politic al
Bisericii, au fost făcute diverse reforme de politică economică, care au ajutat
atât la consolidarea guvernării cât și la adâncirea procesul revoluționar.
Vânzarea funcțiilor a fost abolită. Au fost abolite toate barierele comerciale
interne, breslele, sistemul de ucenicie şi organizaţiile profesionale. Orice individ
avea dreptul de a practica o meserie prin achiziţia unei licenţe.
Ludovic al XVI-lea şi soţia sa Maria
Antoinetta au să fugă din Paris, dar au fost prinşi şi aduşi înapoi, deghizaţi
în aceleaşi haine pe care le folosiseră ca
să
scape (21 iunie 1791). Îmbrăcat ca un servitor, regele a ajuns în cele din urmă
să joace rolul de servitor al poporului. Chiar dacă ar fi preferat să fie
oriunde altundeva decât în Paris, Ludovic a trebuit să rămână şi să-şi facă
datoria de monarh constituţional.
Conform primei Constituţii, promisă în 1789,
dar finalizată în septembrie 1791, Franţa era o monarhie constituţională.
Regele împărţea puterea cu o Adunare Legislativă, dar păstra veto-ul şi
prerogativul de a desemna miniştri. Adunarea Legislativă era aleasă prin vot
cenzitar. Contrar Declaraţiei Drepturilor Omului şi Cetăţeanului, sufragiul
aparţinea doar cetăţenilor active.
Cu privire la această îngrădire a
drepturilor cetăţeneşti, Constituţia prescria următoarele: Pentru ca un cetăţean să fie considerat activ trebuie să: fie născut
sau naturalizat francez, să fi împlinit vârsta de 25 de ani, să aibă domiciliul
în oraşul sau cantonul respectiv pentru perioada prescrisă de lege, să plătească
în orice parte a regatului o taxă egală cu valoarea a trei zile de muncă şi să
prezinte chitanţa aferentă plăţii, să nu fie angajat ca servitor, să fie luat în
evidenţa Gărzii Naţionale în municipiul de domiciliu şi să fi depus jurământul
civil de credinţă.” (Titlul III, Capitolul I, Secţiunea II, art. 2).
Cei care nu îndeplineau aceste condiţii
erau desemnaţi drept ‘cetăţeni pasivi. În plus, cetăţenii activi aveau puteri
foarte limitate. Ei puteau să participle doar la alegerea electorilor, care
trebuiau să fie şi mai activi. Nimeni nu putea fi ales elector dacă, pe lângă condiţiile
necesare pentru desemnarea ca cetăţean activ, nu îndeplinea următoarele
condiţii: În oraşe cu peste 6 000 de
locuitori, să fie proprietary sau să deţină uzufructul corespunzător unei taxe
pe un venit egal cu valoarea locală a 200 de zile de muncă. (Titlul III,
Capitolul I, Secţiunea II, art. 7).
În final, electorii îi aleg pe reprezentanţi.
Oricare cetăţean activ, indiferent de poziţia, profesia sau venitul lui, poate
fi ales să fie reprezentantul naţiunii.
Adunarea
legislativă (1791-1792) s-a întâlnit pentru prima dată pe 1 octombrie, ca o
consecinţă a faptului că Adunarea Constituantă şi-a încheiat misiunea (realizarea
constituţiei). Adunarea Legislativă a fost formată din aproximativ 165
Feuillants (monarhişti) în aripa dreaptă, aproximativ 330 Girondini (liberali)
şi Iacobini (radicali) în aripa stângă, plus încă aproximativ 250 de deputaţi
independenţi. Această perioadă a consemnat ascensiunea cluburilor’ politice în
Franţa, dintre care se remarcă Clubul iacobinilor. Girondinii dominau puterea
executivă (ca ministry numiţi de către rege).
Politica vremii a condus Franţa în război
cu Austria şi aliaţii ei. Împăratul habsburg al Sfântului Imperiu Roman, Leopold
al II-lea (1747-1792), împreună cu regele prusac, Frederick Wilhelm al II-lea
(1744-1797), au emis Declaraţia de la Pilnitz, prin care declară că interesul
monarhilor din Europa este legat de bunăstarea lui Ludovic şi a familiei sale.
Regele Ludovic al XVI-lea (precum şi numeroşi Feuillants) şi Girondinii doreau război.
Numai câţiva dintre Iacobinii radicali se opuneau războiului, preferând să
consolideze şi să extindă Revoluţia în interior, pentru că, de exemplu, ţăranii
catolici din Vendée s-au revoltat împotriva guvernului îndreptându-se spre
Paris.
Aşadar, confruntaţi cu criza internă şi
invazia prusaco-austriacă, Iacobinii au organizat o revolt populară, au
răsturnat guvernul (august, 1792). În timpul
insurecţiei
din august, Adunarea Legislativă a decretat suspendarea temporară a regelui
Ludovic al XVI-lea şi convocarea unei Convenţii Naţionale care trebuia să elaboreze
o nouă constituţie. Bătălia de la Valmy (20 septembrie 1792) a rezolvat
problema externă. Este cunoscută sub numele de canonada de la Valmy, deoarece
francezii au tras 20.000 de focuri de tun, cel mai mare bombardament văzut până
atunci.
Convenția
națională (1792–1795). Ce a rămas din guvernul naţional depindea de
sprijinul Comunei insurecţionale. Convenţia însărcinată să scrie noua constituţie
s-a întrunit pe data de 20 septembrie 1792 şi a devenit noul guvern (de facto)
al Franţei. Spredeosebire de Adunarea Naţională, care avea doar putere legislativă,
Convenţia Naţională îmbina puterea legislativă cu cea executivă şi guverna
printr-o reţea de comitete subordonate Comitetului de Salvare Publică.
În ziua următoare, convenţia a abolit
monarhia şi a declarat Republica. Regele a fost judecat pentru trădare şi
decapitat (1793); după câteva luni, regina a fost şi ea decapitată. Execuţia
lui Ludovic a avut un effect zdrobitor asupra atitudinii majorităţii ţărilor
europene faţă de Franţa. Convenţia a început un război preemptiv împotriva
Angliei şi Olandei. Au urmat confruntări cu alte state, astfel că, până în
primăvara anului 1793, coaliţia împotriva Franţei era formată din Austria,
Prusia, Spania, Portugalia şi Napoli, pe lângă Anglia şi Olanda.
În noua Adunare, aripa dreaptă era acum
formată din Girondini în timp ce aripa stângă era dominată de Iacobini.
Deputaţii girondini tindeau din ce în ce mai mult să reprezinte interesele
înaltei burghezii, în timp ce Iacobinii deveniseră susţinătorii clasei
muncitoare.
Incepuse Domnia Terorii (‘La Terreur’ septembrie
1793 - iulie 1794), cauzată de criza internă şi cea internaţională, în special
de războiul în derulare. Guvernul inaugurat mai devreme de Convenţie a rămas în
vigoare. În fruntea lui era comitetul executiv, sau Comitetul de Salvare Publică.
Acest comitet era format din nouă membri, iar mai târziu din doisprezece.
Acesta numea şi demitea miniştri, administra finanţele, organiza armata,
selecta generalii, planifica operaţiunile militare şi căuta să păstreze legea
şi ordinea în Franţa.
Doi dintre cei mai de seamă membri ai
comitetului au fost Robespierre (1758-1794) şi Saint-Just (1767-1794). Subordonate
Comitetului de Salvare Publică, erau Comitetul pentru Securitatea Generală şi
Tribunalul Revoluţionar. Primul servea controlului general poliţienesc; cel
de-al doilea era o Curte extraordinară instituită pentru a-i judeca pe cei care
se făceau vinovaţi de activităţi contra-revoluţionare.
Legea Suspecţilor (septembrie, 1793) a
fost una din cele mai dezbătute acte Revoluţionare, piatra de hotar a terorii
ca sistem, care a permis Tribunalului Revoluţionar să confunde politica cu
justiţia în așa măsură încât teroarea devenise singurul mechanism regulator al
vieții politice.
În final, printre cei care şi-au pierdut
astfel viaţa au fost organizatorii Terorii (Robespierre și Saint-Just). După
victoria de la Fleurus (26 iunie, 1794) primejdia externă dispăruse și, odată
cu ea, dispăruse și nevoia salvatorilor sau a măsurilor extreme.
Regimul
Termidorian (iulie 1794 - octombrie 1795) îi exclude de la
putere pe iacobini, inclusiv pe câţiva din
cei care au conspirat împotriva lui Robespierre şi Saint- Just. Teroarea Albă a avut ca
rezultat numeroase întemniţări
şi câteva sute de execuţii, aproape exclusive ale oamenilor politici de stânga. Conform lui Martyn Lyons, regimul Termidorian a
continuat atât atitudinile lui
Robespierre faţă de clasa de jos, cât şi constituţionalismul Adunării
Constituante. Cel mai izbitor aspect al lui 9 Termidor este tocmai absenţa intervenţiei
populare, inerţia parizienilor şi, în cele din urmă, loialitatea liderilor săi
faţă de guvernarea existent.
După elaborarea celei de-a treia
Constituţii (1795), regimul a rămas în istorie sub numele de „Directorat”. Directoratul
Executiv format din cinci directori
aleşi pe cinci ani a deţinut puterea executivă în Franţa, din noiembrie 1795
până în noiembrie 1799.
Perioada Directoratului a fost centrată pe
un sistem parlamentar format din Consiliul celor Cinci Sute (art. 44) şi
Consiliul Bătrânilor, 250 la număr (art. 82). Membrii Celor Cinci Sute trebuia
să fi împlinit treizeci de ani (art. 74), membrii Bătrânilor să fi împlinit cel
puţin patruzeci de ani (art. 83). Sistemul de alegeri indirecte ale perioadei
Convenţiei a continuat (art. 33), însă constituţia a adoptat votul secret (art.
31) şi a abandonat sufragiul universal (art. 35).
Sursa: Lucian T. Butaru, Note de curs. Istoria Europei 1500 - 1945
Comentarii
Trimiteți un comentariu