Politica externa a lui Charles de Gaulle
Schimbarea regimului politic în Franţa
în 1958 prin alegerea la preşedinţie a generalului Charles de Gaulle a
zdruncinat fundamental procesul Construcţiei Europene. Fondatorul celei de-a
V-a Republici va încerca să impună partenerilor occidentali propria concepţie
despre alianţa şi construcţia europeană. Conducătorii Republicii a V-a
contestau cu vehemenţă: superioritatea construcţiilor supranaţionale asupra
cooperării interstatale tradiţionale orientarea diplomatică a Europei
Occidentale către S.U.A, ancorată prea mult în ansamblul atlantic.
Reglementarea problemelor
decolonizării27permite generalului de Gaulle să acorde prioritate afirmării
independenţei naţionale. Prioritatea priorităţilor, pentru Preşedintele
Franţei, în politica externă, o reprezenta reluarea poziţiei de mare putere
pierdută după al doilea război mondial. Iniţiativele generalului de Gaulle, mai
ales în perioada 1962-1968 fac ca tot ce se întâmplă în Europa Occidentală, de
la relaţiile acestuia cu cele două superputeri şi până la evoluţia construcţiei
europene să aibă drept punct de plecare Franţa sau să depindă de atitudinea
diplomaţiei franceze.
Într-o primă etapă, intenţia declarată a
generalului de Gaulle priveşte raporturile cu S.U.A.. Declaraţia sa de
investitură din 1 iunie 1958 denunţând degradarea statului vorbea de „poziţia
noastră internaţională atacată în cadrul alianţelor noastre”. Din punctul de
vedere al celui care condusese Franţa liberă în timpul celui de-al doilea
război, angajamentele asumate de statul francez în 1949 nu mai corespundeau
situaţiei existente în Europa şi în lume la sfârşitul anilor '50.
Memorandumul adresat de generalul de
Gaulle, preşedintelui S.U.A. Eisenhower şi prim-ministrului englez MacMillan în
17 septembrie 1958 „constituia o luare de poziţie” faţă de situaţia existentă
în organizaţia atlantică. Memorandumul dezvăluia una din năzuinţele Franţei: să
ajungă la o deplină egalitate în rang cu Marea Britanie şi chiar cu S.U.A.
Prezentând ideea din perspectiva îmbunătăţirii securităţii N.A.T.O.,
Memorandumul arăta că Franţa consideră necesar „ca la scara politicii şi
strategiei mondiale să fie instituită o organizaţie care să cuprindă: Statele
Unite, Marea Britanie şi Franţa”. Memorandumul conţinea o propunere
fundamentală, aceea de a „crea o organizaţie tripartită, abilitată să ia
decizii de comun acord în problemele care interesează globul”. Cererea franceză
urmărea constituirea unui directorat în trei al Occidentului căruia să i se
încredinţeze redactarea şi executarea planurilor strategice ale alianţei, mai
ales a acelora privind folosirea armelor atomice pretutindeni în lume.
Revendicarea Franţei părea exagerată, în momentul în care ea nu era o putere
atomică şi contribuţia la forţele contravenţionale ale alianţei erau inferioare
celei a Germaniei de Vest. Ea stârneşte neîncrederea celorlalte guverne
europene.
Pe fondul problemei algeriene,
guvernul francez diminuează legăturile cu N.A.T.O. Un prim gest – mai mult
politic decât militar – revine asupra promisiunii de a pune, în timp, de
război, la dispoziţia comandamentului atlantic, unele unităţi ale forţelor
navale în Mediterana, anunţă politica franceză în raporturile cu N.A.T.O. Au
urmat decizii şi refuzuri care au condus la retragerea Franţei din N.A.T.O..
Pe de altă parte, după 1958 Franţa îşi
concentrează eforturile pentru a deveni o forţă de şoc, capabilă să rivalizeze
de la egal la egal cu cele două superputeri şi să descurajeze orice inamic.
Prima bombă atomică, de producţie franceză explodează în Sahara (la Reggane),
în februarie 1960, urmată de alte trei reuşite până în aprilie 1961.
Luând
în considerare forţa autonomă de distrugere apărută în iulie 1962 preşedintele
Kennedy propune aliaţilor europeni ţelul măreţ, sugerat parţial de Jean Monnet,
care presupunea o reformulare completă a raporturilor dintre S.U.A şi Europa
Occidentală. Leader ship-ul Washingtonului va fi înlocuit cu partener ship-ul
atlantic susţinut de doi piloni egali, : americanii urmau să păstreze monopolul
forţei nucleare la care vor fi asociate Marea Britanie şi tânăra „forţă de şoc”
franceză. Către sfârşitul anului 1962 „ţelul măreţ” primea o formă mai concretă
prin proiectul forţei multinaţionale. Nave de război cu echipaje binaţionale
urmau să fie echipate cu arme nucleare puse la dispoziţie de americani. Pentru
aplicarea proiectului era necesar acordul ambilor parteneri. Renunţând la
producerea rachetelor Skybolt care trebuiau să servească la propulsarea armelor
atomice engleze, S.U.A propunea să pună la dispoziţia statelor europene rachete
Polaris cu condiţia ca acestea să fie incluse în N.A.T.O. iar activitatea lor
să depindă de decizia preşedintelui.
La 14 ianuarie 1963 de Gaulle respinge
hotărârea. Din acest moment principiile gaulliste zdruncină structurile
Atlanticului de Nord stabilite în perioada Războiului Rece. Franţa continuă
programul de înarmare nucleară şi după retragerea din N.A.T.O..Retragere
anunţată în Conferinţa de presă din 21 februarie 1966 organizată de generalul
de Gaulle. Pe 7 martie, o notă franceză afirma inutilitatea oricăror negocieri
asupra condiţiilor retragerii. Ea rămânea membră a Alianţei Atlantice – cu
titlu de ultimă precauţie, după cum se exprima de Gaulle în Memorii – dar nu
mai accepta să menţină integrarea forţelor sale militare într-o structură
supranaţională şi nici prezenţa pe teritoriul său a unor baze sau trupe
americane. Reacţia diverselor guverne a fost dură. Hotărârea Franţei ridica
numeroase probleme atât S.U.A. cât şi aliaţilor europeni ai Franţei. În două
probleme esenţiale se va ajunge la un modus vivendi : survolarea teritoriului
francez de către aparatele de război ale aliaţilor (autorizaţia era dată pe o
durată de 30 de zile şi nu pentru un an ca până atunci) şi staţionarea trupelor
forţelor franceze în Germania.
În plan diplomatic generalul de Gaulle
a urmărit să redea Franţei vocaţia mondială. Apreciind că împărţirea Europei în
blocuri era rezultatul înţelegerilor de la Yalta dintre cele două mari puteri,
de Gaulle foloseşte o formulă care va şoca, Europa de la Atlantic până la
Urali. Era un mod de a refuza statutul impus europenilor de cei doi stăpâni ai
lumii. Întreprinde numeroase călătorii în diferite zone ale globului. Încearcă
să se apropie de Europa de Est vizitând Uniunea Sovietică în vara anului 1966.
Politica adoptată faţă de statele socialiste va fi, însă, profund zguduită de
evenimentele din Cehoslovacia din 1968.
La 5 septembrie 1960, generalul
lansează propriul său plan pentru Europa. Pentru a trece la aplicarea lui, de
Gaulle a convocat, la Paris (10 februarie 1961) pe şefii de stat şi miniştri de
externe ai Germanie, Italiei, Belgiei, Olandei şi Luxemburgului. În urma
întâlnirii un comunicat declara intenţia de a pune bazele unei uniuni care să
se dezvolte progresiv. Cei şase au hotărât înfiinţarea unei Comisii formate din
reprezentanţi ai guvernelor care să prezinte propuneri concrete pentru o nouă
întâlnire la cel mai înalt nivel. Comisia era condusă de ambasadorul Franţei în
Danemarca, Christian Fouchet.
Conferinţa Celor Şase de la Bad
Godesberger, de lângă Bonn, din 18 iulie 1961 s-a finalizat cu o Declaraţie
prin care şefii de state şi de guvern luau decizia de a lua în considerare
dorinţa „de a forma o uniune politică în tratatele care au instituit
Comunităţile europene”. Se propunea ca la intervale regulate de timp să se
desfăşoare reuniuni care aveau ca obiectiv confruntarea de păreri, concertarea
„politicilor lor în favorizarea uniuni politice a Europei, cooperarea activă
între miniştri afacerilor externe”, cooperarea urmând a depăşi cadrul politic,
extinzându-se la domenii ca învăţământ, cultură şi cercetare.
Poziţia hotărâtă a generalului de
Gaulle, în problema comunitară, este întărită de respingerea cererii de
admitere a Marii Britanii la Piaţa Comună. Guvernul britanic prezentase cererea
de admitere pe 2 august 1961. În măsura în care devine mai evident acordul
dintre Washington şi Londra în legătură cu armamentul nuclear şi „forţa
multinaţională”, generalul este tot mai sceptic faţă de convertirea europeană a
englezilor. În întâlnirea cu Preşedintele Franţei, premierul britanic Harold
MacMillan, din 15 decembrie 1962, insistă inutil asupra sentimentelor
comunitare ale britanicilor. Neînduplecat, convins că britanicii nu sunt decât
„calul troian” al americanilor în Comunitatea şi „groparul” Europei celor şase,
de Gaulle face publică – 14 ianuarie 1963 – hotărârea de a se opune candidaturii
engleze. Poziţia generalului de Gaulle a amânat intrarea britanicilor în Piaţa
Comună cu un deceniu.
În septembrie 1964, Paul-Henri Spaak
relansa ideea Uniunii politice. Italienii, la rândul lor propuneau la 28
noiembrie acelaşi an un plan de unificare politică europeană care avea în
vedere organizarea de întâlniri regulate ale şefilor de guvern. Franţa priveşte
cu reticenţă propunerile respingându-le.
Politica generalului de Gaulle nu a avut
urmări deosebite asupra Alianţei Atlantice. În schimb atitudinea faţă de
Construcţia Europeană a ţinut în loc dezvoltarea acesteia. Crizele provocate,
însă, nu au spulberat eforturile depuse în direcţia integrării.
Sursa: Cornelia Neagu, Istoria constructiei europene
Comentarii
Trimiteți un comentariu