Blocada continentală instaurată de Napoleon
Instaurată
de decretele din Berlin (noiembrie 1806) şi de la Milano (noiembrie şi
decembrie 1807), blocada continentală este în primul rînd o armă de luptă
împotriva Angliei, stăpîna mărilor după bătălia de la Trafalgar ( 1805).
Blocada interzice oricărei nave britanice s ă acosteze în porturile Imperiului
sau ale aliaţilor săi, oricărui vas neutru să se oprească în vreun port britanic,
căci, în acest caz, va fi considerat proprietate britanică şi declarat
susceptibil de a fi capturat în porturi sau în larg. Formă de război, blocada
are o eficacitate îndoielnică. Împăratul este obligat să-i mai îndulcească
aplicarea pentru ca Franţa să nu fie lipsită total de produsele coloniale iar
produsele agricole şi manufacturiere să nu fie lipsite de pieţe de desfacere.
În plus, amploarea contrabandei şi imposibilitatea de a interzice total accesul
pe litoralul european a făcut multe breşe în blocadă.
Consecinţele
blocadei asupra organizării economice a Europei napoleoniene sînt capitale.
Acestea duc la reorganizarea pieţei europene în jurul Franţei. Porturile sînt
afectate primele de
blocada impusă de englezi ţărmurilor imperiului. Reluarea războaielor şi
blocada desfiinţează o mare parte a comerţului maritim. Marile porturi ale continentului
şi manufacturile lor sînt ruinate, fie că este vorba de Rouen, Nantes sau
Bordeaux, de Genova, Livorno sau Triest, de porturile hanseatice, olandeze sau
de cele din Marea Baltică. Dezastrul economic se întinde din nord spre sud, de
la Marea Nordului şi Marea Baltică la Mediterana, centrele capitale ale
comerţului european încă din Evul Mediu. Curînd, tîrgurile situate în aceste
zone sînt şi ele ruinate. Armatorii şi negustorii, marile victime ale blocadei,
trec de partea adversarilor sistemului napoleonian. În schimb, industria
incipientă, protejată de concurenţa industriei britanice, mai avansate, este
avantajată de blocadă. Regiunile textile, mai ales cele în care se dezvoltă
torsul şi tesutul bumbacului, devin marile beneficiare ale sistemului, în ciuda
dificultăţilor de aprovizionare cu materie primă. În Normandia, în Alsacia, în
Saxa, în Elveţia, în ţinutul Baden, în Italia de nord, industria bumbacului ia
un avint care favorizează începutul revoluţiei industriale. Industria lînii se
dezvoltă în Elveţia şi în Danemarca. În acelaşi context, metalurgia cunoaşte şi
ea o mare dezvoltare. Minele din Silezia şi din Westfalia au din ce în ce mai
multe pieţe de desfacere şi toate industriile de prelucrare profită de
dispariţia concurenţilor britanici şi de necesitatea de a aproviziona pieţele europene, lipsite de
fumizorul lor principal
Deosebit
de profitabilă pentru Europa occidentală şi în primul rînd pentru Franţa, ca şi
pentru regiunile vecine în care începe industrializarea (Belgia, Ţările de Jos,
o parte a Germaniei şi Italia de nord), situaţia existentă este mai puţin
avantajoasă pentru regiunile agricole situate în estul sau sudul continentului,
al căror export în ţările de peste mări este îngreunat. Perturbarea circuitelor
comerciale dă naştere unor noi itinerarii. Fiecare trebuie să găsească pe
continent pieţe şi furnizori care să-i înlocuiască pe cei pierduţi din cauza
blocadei. Astfel, itinerariile est-vest înlocuiesc rutele nord-sud, care au fost
părăsite. Strasbourg şi Lyon devin cei doi poli strategici. De la Strasbourg,
noile itinerarii duc spre Germania, Austria şi Rusia. De la Lyon se ajunge în
Italia, pe drumul prin trecătoarea Mont-Cenis, amenajat în 1 806, sau pe cel
prin trecătoarea Simplon, terminat în 1805.
Sistemul
continental nu este totuşi decît un înlocuitor nereuşit al activităţii
comerciale anterioare blocadei. Mai întîi pentru că rutele terestre sau fluviale,
comparativ cu cele maritime se pretează în mai mică măsură transportului de
mărfuri grele. Apoi pentru că frontierele stabilite de Napoleon în funcţie de interesele
sale politice fac abstracţie de entităţile economice pe care reorganizarea
Europei le izolează de zonele economice complementare, obişnuite de multă vreme
să facă schimburi comerciale între ele. Cu atît mai mult cu cît împăratul nu a
unificat deloc piaţa europeană, nici nu s-a gîndit măcar să înfiinţeze mari
unităţi vamale, ca Zollvereinul german, dorite de funcţionari ca Beugnot. Prinţii,
dornici să-şi redobîndească suveranitatea şi aflaţi în căutare de resurse fiscale,
au mai degrabă tendinţa de a ridica bariere vamale pentru a-şi mări veniturile,
iar Napoleon, ale cărui nevoi militare şi dorinţă de a reforma instituţiile
costă scump, este nevoit să-i lase să procedeze în funcţie de necesităţi.
În
sfirşit, Napoleon vrea să organizeze economia europeană în jurul Franţei şi în
interiorul acesteia. Aşa încît, frontierele franceze rămîn închise pentru aliaţi,
pentru vasali şi chiar pentru regiunile anexate ca Olanda sau Germania de nord,
care ar putea să concureze producţia naţională. În schimb, Franţa beneficiază de
tarife vamale preferenţiale în regatele Italiei şi al Neapolelui, devenite un
fel de pieţe rezervate pentru Franţa în detrimentul producţiei italiene.
Această organizare economică provoacă pe cei care se opun imperialismului
francez. Exportatoare de cereale și de produse forestiere, Prusia şi Polonia
sînt lipsite de piaţa lor tradiţională,
Anglia. Marii proprietari nobili și marii fermieri care aprovizionau aceste
pieţe sînt şi ei afectaţi de sistemul continental. Aceste victime ale blocadei
continentale nu reprezintă decît o minoritate, iar sistemul economic realizat
de Napoleon nu duce nici pe departe la prăbuşirea continentului, chiar dacă perturbează
vechile reţele economice. Realizarea noilor echilibre cere totuşi timp. Aceasta
implică deci ca împăratul să-şi menţină dominaţia politică, ţinînd în frîu
nemulţumirea influentei minorităţi prejudiciată de politica sa. Dar el nu mai
are timpul necesar din cauza izbucnirii curentelor naţionale, care încep să
disloce Europa napoleoniană.
Sursa: Serge Bernstein, Pierre Milza, Istoria Europei, Vol. III
Comentarii
Trimiteți un comentariu