Dinastia Stuartilor
Relațiile bune dintre Parlament şi
puterea regală, caracteristice domniei Tudorilor, începuseră să se strice încă
din ultimii ani ai domniei Elisabetei. Venirea pe tronul Angliei a lui Iacob al
VI-lea al Scoţiei (1567- 1625), ca Iacob I al Angliei (r. 1603-1625), a
marcat debutul unei îndelungate lupte între rege şi Parlament.
Pe termen lung, acest conflict avea miza
de a decide cine deţienea de fapt suveranitatea, Stuarţii sau Parlamentul. Prin
triumful celui din urmă, ar fi existat
posibilitatea
înlocurii absolutismului monarhic cu suveranitatea poporului.
De fapt, ‘suveranitatea poporului’ era
suveranitatea unei oligarhii (nobili, negustori, bancheri), deoarece parlamentul
secolului al XVII-lea era departe de a fi un corp reprezentativ. Camera
Lorzilor avea în component cei mai importanţi proprietari funciari ai vremii şi
episcopi. Camera Comunelor îi reprezenta, de asemenea, pe cei înstăriţi.
Circumscripţiile electorale îi cuprindeau doar pe cei care deţineau pământuri
ce aduceau un venit de 40 de şilingi pe an, excluzând astfel aproape 90% din populaţia
rurală. În cazul oraşelor, unele circumscripţii erau destul de variate,
incluzând în anumite cazuri întreaga populaţie de sex bărbătesc a oraşului respective.
Iacob I Stuart, fiul Mariei Stuart
(1542-1587), Regina scoţienilor şi a celui de-al doilea soţ al acesteia, Lord
Darnley, era descendentul lui Henric VII-lea, prin străbunica sa, Margareta
Tudor (1489-1541), sora mai mare a lui Henry al VIII-lea. Margareta Tudor
fusese bunica ambilor părinţi ai lui Iacob.
Doctrina politică a lui Iacob, exprimată
în True Law of Free Monarchies (1598), e un exemplu remarcabil de expunere a
doctrinei dreptului divin al monarhilor în Anglia şi Scoţia. Iacob considera că
regii sunt autorii legii, pentru că regii sunt locţiitorii lui Dumnezeu pe
pământ; regii sunt, aşadar, deasupra legii şi dau socoteală doar în faţa lui
Dumnezeu. Nicio revolt împotriva monarhului nu poate fi justificată, deoarece, chiar
dacă regele ar fi rău, el împlineşte totuşi voia Domnului: poate că regele cel
rău a fost trimis de Dumnezeu ca să-şi pedepsească supuşii.
Cea mai mare provocare pentru Iacob a
fost reconcilierea confesională. Catolicii considerau că se ajunsese prea
departe cu schimbările religioase, în timp ce puritanii erau de părere că nu se
schimbaseră destule; desigur, în spiritul calvinismului. Regele era adeptul status
quo-ului. Trebuie menţionat faptul că puritanii aveau anumite afinităţi cu regele,
care, fiind presbiterian, împărtăşea critica presbiteriană la adresa bisericii
oficiale. În timpul domniei sale, catolicii fanatici au fost destul de activi,
dar nu au reuşit să-l asasineze pe rege în urma ‘Complotului prafului de puşcă’
(1605).
În timpul domniei fiului său, Carol I
Stuart (r. 1625- 1649), puritanii au fost cei îngrijoraţi, deoarece măsurile penale
împotriva catolicilor fuseseră relaxate, pentru a face pe plac soţiei catolice
a regelui, Henrietta Maria a Franţei (1609-1669). Căsătoria fusese negociată de
George Villiers, Duce de Buckingham (1592-1628). Preţul acestui mariaj politic
a fost ajutorul pe care Carol a fost nevoit să-l acorde lui Richelieu, pentru a
suprima rezistenţa hughenotă din La Rochelle.
Prudenţa lui Carol I a fost interpretată
drept favoritism pentru catolici; în consecinţă, regele nu s-a putut baza pe
Parlament pentru a mări taxele. Carol a
reuşit
să-şi supere şi supuşii scoţieni în 1637, când a încercat să impună presbiterienilor
folosirea cărţilor de rugăciune în stil anglican. Acest fapt a dus la ‘Războiul
episcopilor’ (1637-1642).
Conflictele religioase erau însă, în
acelaşi timp, politice, sociale şi economice. De exemplu, (1) deoarece avea
nevoie de bani, Carol a preferat pacea în afacerile externe, la fel ca tatăl
său, fapt ce a displăcut unei părţi a populaţiei care ar fi preferat lupta
împotriva catolicilor. Din cauza pacifismului promovat de rege, aparatul represiv
al statului era destul de slăbit. (2) Ignorând Petitiţia Drepturilor (1628),
Carol a domnit fără Parlament, a impus taxe şi a vândut monopolurile unor bunuri
ca sarea, săpunul, fierul, vinul, sticla şi praful de puşcă. A scos, de
asemenea, la vânzare titluri nobiliare şi funcţii, urmând un vechi obicei de-al
tatălui său. Aceste improvizaţii au dus în cele din urmă la falimentul guvernării
sale.
Sfârşitul guvernării independente a lui
Carol a venit odată cu ‘Războaiele episcopilor’, deoarece Carol a fost forţat
să caute noi surse de bani pentru a plăti o despăgubire datorată scoţienilor
care i-au învins armata. Astfel, în 1640, Parlamentul n-a mai putut fi evitat.
Chiar dacă Carol a dizolvat Parlamentul
după trei săptămâni (‘Parlamentul cel scurt’), un nou parlament a fost
instituit ‘Parlamentul cel lung’ (1640-1660), căruia Guvernul a trebuit să i se
supună. Acest Parlament a supravieţuit chiar şi după moartea regelui, deoarece membrii
săi au evitat o nouă dizolvare, emiţând o lege care prevedea că Parlamentul
poate fi dizolvat numai cu acordul membrilor. Conform lui Christopher Hill, deciziile
finale au fost: (1) distrugerea maşinăriei birocratice prin care Guvernul
putuse să decidă în contradicţie cu dorinţele majorităţii indivizilor influenţi
politic; (2) prevenirea formării unei armate permanente controlate de rege; (3)
abrogarea ajutoarelor financiare acordate recent; (4) controlul Parlamentului
asupra Bisericii, astfel încât aceasta să nu mai poată fi folosită ca mediu de
difuzare a propagandei reacţionare.
Evenimentul care a declanșat războiul
civil a fost încercarea eșuată de a aresta cinci membri ai Camerei Comunelor.
În 1642, Carol a părăsit Londra. La debutul conflictului, Flota Regală şi
majoritatea oraşelor bogate şi populate erau de partea Parlamentului, în timp
ce regele a găsit sprijin considerabil în majoritatea comunităţilor rurale,
care contribuiau cu trupe. La început, numărul total al oamenilor sub arme era
de aproximativ 15.000. Multe zone au încercat să rămână neutre, unii au format
grupări de apărare, prost armate, pentru a împiedica violurile asupra
nevestelor şi fiicelor de către soldaţi sau dezertori din ambele părţi. La început,
balanţa era oarecum echilibrată, cu un mic avantaj pentru rege. Însă regele nu
a profitat de acest avantaj, iar după 1643 a fost prea târziu, deoarece armata
scoţiană a intrat în război de partea parlamentului.
Carol s-a predat scoţienilor (1646),
care l-au predate Parlamentului în anul următor. În timp ce regele era întemniţat,
a început o dezbatere generală privind utilitatea lui, dar nu s-a ajuns la
nicio înţelegere privind termenii reînscăunării.
După înlăturarea a 150 de membri,
Parlamentul a creat o instanţă de judecată pentru procesul lui Carol. Era
acuzat că sfidase Parlamentul şi încurajase şi cel deal doilea Război Civil. Ideea
de a judeca un rege era o noutate; existaseră cazuri de monarhi destituiţi, dar
niciodată nu se auzise de cazul unui monarh judecat. Carol susţinea că nicio
curte nu avea dreptul de a judeca un monarh, întrucât autoritatea de a domni îi
era data de Dumnezeu. Instanţa însă era de părere ca niciun om nu se află
deasupra legii.
După un proces expeditiv, Carol al
II-lea al Angliei a fost executat (1649), ca ‘inamic public al oamenilor acestei
naţiuni’. Pe lângă executarea regelui, noua guvernare a eliminat majoritatea
instituţiilor care erau un obstacol în calea noului curent: (1) Deoarece Camera
Lorzilor a refuzat să participe la procesul regelui, această instituţie a fost
desfiinţată ca fiind nefolositoare şi periculoasă. (2) Monarhia a fost
declarată ‘inutilă, împovărătoare şi periculoasă pentru libertatea, siguranţa şi
interesul public al poporului şi a fost eliminată. S-a proclamat Republica.
Sursa: Lucian T. Butaru, Note de curs. Istoria Europei 1500 - 1945
Comentarii
Trimiteți un comentariu