Politica externa a Romaniei in perioada 1878 - 1914
Opţiunile de politică externă sunt dominate, se ştie, nu de principii
idealiste, ci de spirit pragmatic, mai ales în cazul unui stat mic, care,
deabia independent la 1878, resimţea nevoia de alianţe, de racordare la vreun sistem
de securitate. Imperiile vecine României, Rusia şi Austro-Ungaria, dincolo de
“bunele intenţii” arătate în problema recunoaşterii Independenţei, aveau
tendinţe de “mare politică” la Dunărea de Jos, de natură a produce îngrijorare
dacă nu temeri reale la Bucureşti. Franţa era departe de a-şi recăpăta
“poziţiile europene” prăbuşite la 1870-1871. Marea Britanie, captată de
politica ei maritimă-colonială, simula, faţă de “afacerile europene”,
aşa-numita “splendidă izolare”. Italia, dincolo de exprimarea de simpatii faţă
de “sora latină de la Dunăre”, era animată de “ambiţii balcanice”, subsumate
celor meditaranene, putând semnifica în prea mica măsură un reper de securitate
pentru România. Dintre marile puteri, Germania constituia un atare reper, mai
ales după “satisfacerea” pretenţiilor guvernului de la Berlin în “chestiunea” articolelor
44 şi 45 ale tratatului din 1878, “satisfacere” de care fusese condiţionată recunoaşterea
independenţei României. În 1879 Germania realizase alianţa cu Austro-Ungaria.
Carol I şi guvernul de la Bucureşti doreau o apropiere de Germania, ale cărei dispoziţii
au fost binevoitoare faţă de constituirea Regatului României.
În legătură cu opţiunea politicii
externe a României la 1883 se impune, din capul locului, o clarificare asupra
expresiei de aderare la Tripla Alianţă. Este de reţinut faptul că România nu a
aderat la un tratat al Triplei Alianţe. Ea a aderat la sistemul
politico-militar al Triplicei şi nu în toate implicaţiile lui. La 1883 România
a încheiat un tratat de alianţă cu Austro-Ungaria (Drumul spre Berlin trecea
prin Viena!), la care a subscris, printr-un act formal, Germania, iar peste
cinci ani Italia.
Conferinţa de la Londra, din 1883, a
reconfirmat prerogativele Comisiei Europene, cu prelungirea mandatului acesteia
pentru 21 de ani. În loc să insiste pe linia nemulţumirilor faţă de convenţia
de la Londra, România a preferat tatonarea apropierii de Germania, prin vizita
lui I.C. Brătianu la Franzensbad, în iulie 1883, sau prin cea a lui Carol la
Breslau, în august. Fructuoase au fost întrevederile lui Brătianu cu Bismarck
la Gastein, în septembrie 1883, când au fost puse la punct “detaliile
alianţei”.
Calea a fost aceea a tratatului cu
Austro-Ungaria, semnat la Viena, pe 30 octombrie 1883, de D.A. Sturdza,
ambasadorul român şi împuternicit pentru respectivul act, şi Kálnoky, ministrul
de externe austro-ungar. În aceeaşi zi a fost încheiat actul prin care Germania
a subscris şi ea la tratatul româno-austro-ungar. Tratatul preconiza ca România
şi Austro-Ungaria să-şi acorde reciproc concursul militar şi diplomatic dacă
vreuna dintre ele ar face obiectul unei agresiuni. Ambele părţi se angajau să
nu intre în alianţe ostile vreuneia dintre ele. Tratatul era valabil pe cinci
ani, cu posibilitatea prelungirii ulterioare pe trei ani. Era un tratat
corespunzător sistemului continental bismarckian, unul prin excelenţă defensiv.
Era un tratat corespunzător sistemului
continental bismarckian, unul prin excelenţă defensiv. Ţinând cont de un atare
considerent, şi nu numai de acesta, tratatul încheiat de România la 1883 ar
putea fi considerat drept cea mai mare performanţă de politică externă a unui
stat mic în perioada considerată de specialişti ca fiind aceea în care s-au decontat
treptat originile primului război mondial.
Cât timp politica Germaniei a vizat
sistemul defensiv de alianţe, relaţiile României cu puterile Triplicei au fost
în general strânse şi amiabile, doar în raporturile cu Austro-Ungaria
intervenind tensiuni la 1885-1886 (în timpul războiului sârbobulgar) sau la
1886-1888 (războiul vamal româno-austro-ungar). Asemenea tensiuni au putut fi
stinse în condiţiile în care, până spre 1890, sistemul Triplei Alianţe a fost
defensiv. După ce noul Kaiser, Wilhelm al II-lea, l-a îndepărtat pe Bismarck,
artizanul sistemului, din principalul oficiu al politicii externe germane, a
putut fi sesizată înclinaţia Reich-ului spre politică ofensivă, de anvergură
mondială (die Weltpolitik).
Memorandum-ul românilor ardeleni a
retensionat raporturile româno-ungare. Raporturi ce s-au deteriorat pe măsură ce
Dubla Monarhie îşi etala apetitul teritorial spre sudest. În 1908,
Austro-Ungaria a anexat Bosnia-Herzegovina, an în care Bulgaria, sprijinită de guvernele
de la Viena şi de la Budapesta, s-a proclamat independentă, sub sceptrul de ţar
al lui Ferdinand de Saxa-Coburg. Agravarea raporturilor româno-austro-ungare a
ieşit mult în evidenţă pe durata războaielor balcanice (1912-11913).
Franţa şi Marea Britanie şi-au angajat
antanta la 1904. În 1907, Rusia şi Marea Britanie au trecut peste
resentimentele lor mutuale, atât de serioase pe vremea războiului ruso-japonez
de la 1904, şi au reglementat amiabil, ca virtuali aliaţi în caz de criză
generală, diferendele lor în Asia Centrală şi în “afacerile orientale”.
Ingerinţele sau dificultăţile
consensului marilor puteri în “chestiunea reorganizării politico-teritoriale a
Balcanilor” au circumstanţiat îndeaproape conflictul balcanic din 1913.
Bulgaria a fost atacată de Turcia, de Grecia şi de Serbia. Pentru realizarea unui
echilibru balcanic, România a intervenit militar în vara 1913. Pacea de la
Bucureşti din 10 august 1913 a însemnat un moment de vârf pentru diplomaţia
Micii Românii. Deşi a jucat un rol esenţial în determinarea păcii între statele
balcanice, România a avut de suportat o tensionare deosebită a raporturilor
sale cu Austro-Ungaria. Nicolae Iorga sesiza faptul că intervenţia României în
sudul Dunării, la 1913, însemnase “un început al războiului nostru cu Austro-Ungaria.
Un război ce urma a se declanşa în atmosfera celui mondial, un război care, pentru
România, avea să fie al Întregirii.
Sursa: Gheorghe Cliveti, Curs Romania Moderna
Comentarii
Trimiteți un comentariu