Economia Tarilor Romane in prima jumatate a sec, XIX
Agricultura este, în continuare,
sectorul covîrşitor al vieţii economice, ea suportînd, în această perioadă,
mutaţii semnificative. Se extend suprafeţele cultivate, atît datorită sporului
braţelor de muncă, cît şi a noilor posibilităţi de cîştig apărute după abolirea
monopolului commercial ottoman.
Peisajul agricol se schimbă, prin
extinderea rapidă a suprafeţelor cultivate cu porumb (în perioada regulamentară
egalează grîul), plante tehnice, cartof. Succesul porumbului a produs schimbări
importante în viaţa ţăranului, începînd, fireşte, cu alimentaţia. Randamentul
porumbului (raportul dintre cantitatea de sămînţă şi cuantumul recoltei, pe
unitatea de suprafaţă) era net superior păioaselor, chiar dacă era necesară o
mai mare cantitate de muncă. Porumbul a rezolvat şi problema furajării
animalelor peste iarnă, astfel încît tăierea pe capete a acestora în pragul acestui
anotimp nu se mai justifica. Chiar sporirea spectaculoasă a numărului
porcinelor (cu efecte, desigur, în alimentaţie) poate fi pusă în legătură cu
generalizarea culturii porumbului şi a cartofului (deşi pot fi invocate şi alte
cauze: dispariţia unor pieţe tradiţionale a impus aproape renunţarea la
creşterea cornutelor mari pentru export; porcul, pe de altă parte, nu era agreat
de către turci).
Stabilimentele industriale sunt puţine
şi cu un număr redus de lucrători. Ce-i drept, apar destule „mori” (de hîrtie,
de silitră etc), dar, în continuare, mica producţie a atelierului meşteşugăresc
rămîne precumpănitoare. Există, desigur, tendinţa, dar intrarea în „zona” maşinismului
se produce în a doua parte a epocii moderne. Transporturile nu cunosc îmbunătăţiri
semnificative, dacă ne referim strict la mijloacele de locomoţie, pentru că,
totuşi, în Moldova, Mihail Sturdza construise bune şosele pietruite. Ca să
ajungi la Paris, trebuia fie să călătoreşti la Lemberg, cu trăsura sau harabaua
evreiască, prin Mihăileni, şi de acolo să te urci în tren; fie, de la Galaţi,
să călătoreşti cu Lloydul austriac pînă la Viena, de unde să continui cu
trenul. În 1840, Ion Ghica face drumul de la Bucureşti la Iaşi într-o
săptămînă.
Comerţul, în ansamblu, cunoaşte o
ameliorare simţitoare datorită mai multor factori, dintre care am aminti
înlăturarea monopolului comercial otoman şi rolul benefic al evreilor. Am mai
putea adăuga că schimbarea modului de viaţă al elitei boiereşti (moda apuseană,
călătoriile în străinătate – la studii, la băi sau de plăcere, traiul luxos
etc) a determinat o „foame” de numerar şi, implicit, o altă atitudine faţă de
exploatarea moşiilor: fie acestea erau administrate direct de către proprietar,
iar recolta era destinată valorificării prin vînzare, fie erau arendate, banii
erau obţinuţi, iar arendaşul lucra pentru piaţă.
Circulaţia monetară a ridicat serioase
probleme autorităţilor române, în principal datorită lipsei frecvente de
numerar. Nu exista un sistem bancar coerent şi nici o instituţie de stat care să
„regleze” această activitate. Desigur, necesitatea unui sistem monetar naţional
a fost profund resimţită, dar acesta nu s-a putut realiza decît în 1867.
Sursa: Mihai Cojocariu, Curs Romania Moderna
Comentarii
Trimiteți un comentariu