Economia Tarilor Romane in prima jumatate a sec, XIX

Agricultura este, în continuare, sectorul covîrşitor al vieţii economice, ea suportînd, în această perioadă, mutaţii semnificative. Se extend suprafeţele cultivate, atît datorită sporului braţelor de muncă, cît şi a noilor posibilităţi de cîştig apărute după abolirea monopolului commercial ottoman.
Peisajul agricol se schimbă, prin extinderea rapidă a suprafeţelor cultivate cu porumb (în perioada regulamentară egalează grîul), plante tehnice, cartof. Succesul porumbului a produs schimbări importante în viaţa ţăranului, începînd, fireşte, cu alimentaţia. Randamentul porumbului (raportul dintre cantitatea de sămînţă şi cuantumul recoltei, pe unitatea de suprafaţă) era net superior păioaselor, chiar dacă era necesară o mai mare cantitate de muncă. Porumbul a rezolvat şi problema furajării animalelor peste iarnă, astfel încît tăierea pe capete a acestora în pragul acestui anotimp nu se mai justifica. Chiar sporirea spectaculoasă a numărului porcinelor (cu efecte, desigur, în alimentaţie) poate fi pusă în legătură cu generalizarea culturii porumbului şi a cartofului (deşi pot fi invocate şi alte cauze: dispariţia unor pieţe tradiţionale a impus aproape renunţarea la creşterea cornutelor mari pentru export; porcul, pe de altă parte, nu era agreat de către turci).
Stabilimentele industriale sunt puţine şi cu un număr redus de lucrători. Ce-i drept, apar destule „mori” (de hîrtie, de silitră etc), dar, în continuare, mica producţie a atelierului meşteşugăresc rămîne precumpănitoare. Există, desigur, tendinţa, dar intrarea în „zona” maşinismului se produce în a doua parte a epocii moderne. Transporturile nu cunosc îmbunătăţiri semnificative, dacă ne referim strict la mijloacele de locomoţie, pentru că, totuşi, în Moldova, Mihail Sturdza construise bune şosele pietruite. Ca să ajungi la Paris, trebuia fie să călătoreşti la Lemberg, cu trăsura sau harabaua evreiască, prin Mihăileni, şi de acolo să te urci în tren; fie, de la Galaţi, să călătoreşti cu Lloydul austriac pînă la Viena, de unde să continui cu trenul. În 1840, Ion Ghica face drumul de la Bucureşti la Iaşi într-o săptămînă.
Comerţul, în ansamblu, cunoaşte o ameliorare simţitoare datorită mai multor factori, dintre care am aminti înlăturarea monopolului comercial otoman şi rolul benefic al evreilor. Am mai putea adăuga că schimbarea modului de viaţă al elitei boiereşti (moda apuseană, călătoriile în străinătate – la studii, la băi sau de plăcere, traiul luxos etc) a determinat o „foame” de numerar şi, implicit, o altă atitudine faţă de exploatarea moşiilor: fie acestea erau administrate direct de către proprietar, iar recolta era destinată valorificării prin vînzare, fie erau arendate, banii erau obţinuţi, iar arendaşul lucra pentru piaţă.
Circulaţia monetară a ridicat serioase probleme autorităţilor române, în principal datorită lipsei frecvente de numerar. Nu exista un sistem bancar coerent şi nici o instituţie de stat care să „regleze” această activitate. Desigur, necesitatea unui sistem monetar naţional a fost profund resimţită, dar acesta nu s-a putut realiza decît în 1867.

Sursa:  Mihai Cojocariu, Curs Romania Moderna

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cauzele instaurarii regimului fanariot

Campania otomană din anul 1538 şi consecinţele ei pentru Moldova

Locuintele geto dacilor