Principiul separatiei puterilor in stat
Anterior
formulării principiului separaţiei puterilor în stat şi organizării statului de
drept pe baza acestui principiu, actul de guvernământ, concentrat în mâinile
suveranului, includea atât emiterea de norme de conduită şi împărţirea
justiţiei, cât şi administrarea treburilor publice. Condiţie a existenţei
statutului de drept, originea teoriei separaţiei puterilor în stat, se
regăseşte încă din antichitate. John Locke, în lucrarea Essay on civil
gouvernment aduce o nouă viziune asupra teoriei separaţiei puterilor în stat,
teoria fiind apoi preluată de Montesquieu.
Conform principiul separaţiei puterilor
în stat, dogmă a democraţiilor liberale şi garanţia esenţială a securităţii
individului în raporturile cu puterea, statul are de îndeplinit trei funcţii:
Montesquieu arată că puterile în stat
sunt: „puterea legislativă, puterea executivă a lucrurilor care depind de
dreptul ginţilor si puterea executivă a celor care depind de dreptul
civil": - edictarea regulilor generale - funcţia legislativă; - aplicarea
sau executarea acestor reguli, adică funcţia executivă; - rezolvarea litigiilor
care apar în procesul aplicării legilor - funcţia jurisdicţională. adică
puterea legislativă, puterea executivă şi puterea judecătorească, aceste puteri
fiind definite în raport cu funcţiile statului. Montesquieu îşi argumentează
demersul prin afirmaţia „totul ar fi pierdut dacă acelaşi om sau acelaşi corp
de fruntaşi, fie ei ai nobililor, fie ei ai poporului, ar exercita aceste trei
puteri: pe cea de a face legi, pe cea de a duce la îndeplinire hotărârile
obşteşti şi pe cea de a judeca infracţiunile sau litigiile dintre particulari”.
În concepţia lui Montesquieu fiecare putere trebuia atribuită unui organ sau
sistem de organe independent, astfel încât, fiecare organ sau sistem de organe
desfăşurându-şi activitatea în limitele funcţiei de stat care corespundea
puterii căreia el îi aparţinea, se realiza practic un control reciproc al celor
trei puteri din stat şi se evitau abuzurile.
Ideea separației puterilor se întâlnește
şi în concepția lui J.J. Rousseau ca un instrument firesc pentru limitarea
autorității monarhice absolute şi pentru o progresivă organizare a statului.
Înscrierea principiului separaţiei puterilor în stat în constituţii a apărut
abia în secolele al XVIII- lea şi al XIX - lea şi chiar şi atunci foarte rar.
Ulterior, doctrina a nuanţat acest principiu
considerând că, în fapt, ne aflăm în faţa unor funcţii ale statului, fiecărei
funcţii corespunzând-ui câte o putere. Spre exemplu, puterea executivă se
defineşte ca o funcţie distinctă a statului, alături de cea legislativa şi
judecătorească, funcţie încredinţată spre aducere la îndeplinire şefului
statului, Guvernului şi celorlalte organe componente ale puterii executive.
Sursa: Curs Stiinta administratiei publice
Comentarii
Trimiteți un comentariu