Conceptia lui Platon despre drept
S-a apreciat că Platon pune problema fundamentului
cunoaşterii provenind de la o dublă opoziţie: aceea a opiniei şi a ideii, şi
aceea a senzaţiei şi a ştiinţei. Astfel, Platon inaugurează un fel de a gândi
dualist, care separă cu claritate sensibilul (ceea ce ne este dat a afla
imediat, prin simţuri) de inteligibil (ceea ce putem înţelege prin mijlocirea
raţiunii, a logos-ului). Opinia, precizează Platon, este nesigură, multiplă şi
contradictorie. Trebuie deci să se depăşească prin raţiune opoziţiile şi
contradicţiile dintre opinii pentrua ajunge la o cunoaştere veritabilă şi reală
a lucrurilor.
Platon continuă lupta angajată de
Socrate contra sofisticii, arătând că a considera senzaţia ca infailibilă, a o
considera drept ştiinţă, înseamnă a identifica existenţa cu aparenţa.
Platon este părintele tradiţiei raţionaliste, întrucât
el postulează existenţa unei raţiuni comune prin care fiecare atingere, dincolo
de aparenţele sensibile, realităţile invariabile. Adevărata cunoaştere este
cunoaşterea ideilor care sunt adevăratele realităţi.
Ideile alcătuiesc un sistem logic subordonat unei idei
supreme, care este ideea de Bine. Această idee este condiţia cunoaşterii
celorlalte idei, soarele lor inteligibil, asemeni soarelui care luminează lumea
sensibilă, dar este şi condiţia existenţei lor. Platon socoteşte ideea de Bine
ca fiind o simplă noţiune de valuare omenească, drept ideea ideilor, principiul
universal deoarece universul este ordonat, este armonic (idee pitagoreică) şi
fiindcă armonia presupune dreptate (idee socratică); nu putem gândi armonia
lumii fără ideea din care izvorăsc ordinea şi dreptatea, fără ideea de Bine ce
se identifică cu Dumnezeu sau cu demiurgul, creatorul lumii. În acelaşi timp,
ideile sunt principiile acţiunii morale. În acest context, lumea sensibilă este
o copie palidă a lumii ideilor, o lume de umbre şi de păreri ce nu au realitate
decât dacă se împărtaşesc din idei, eternele prototipuri ale lucrurilor.
Având în vedere natura socială a omului, cât şi
necesitatea unei înţelegeri contractualiste între oameni în societate, Platon
argumentează în "Republica" faptul că " o cetate se naşte
deoarece fiecare dintre noi nu este autonom, ci duce lipsă de multe..." şi
de aceea oamenii se strâng "mulţi într-un singur loc spre a fi părtaşi şi
a se înconjura...Fiecare dă ceva altuia..sau ia ceva, socotind că este mai bine
pentru sine..." când "produsele muncii sunt mai numeroase, mai bune
şi făcute mai repede, atunci când fiecare face un singur lucru, potrivit cu
firea sa, în timpul pe care îl are şi fără să se preocupe cu alte
activităţi". Cetatea este concepută de Platon ca un întreg, ca un sistem
de funcţii individuale, ca un individ de proporţii mai mari astfel încât
trebuie "să cercetăm mai întâi în ce fel este dreptatea în cetăţi. Şi apoi
să o privim şi în indivizi, urmărind asemănarea cu elementul mai mare în
înfăţişarea celui mai mic...n-ar fi nădejde mai bună să vedem şi ceea ce
căutăm?"
Iar pentru Platon dreptatea este "ceea ce este în
interesul statului ideal", "să faci ce este al tău şi să nu te ocupi
cu mai multe", fiind concepută nu ca o relaţie între indivizi, ci ca pe o
proprietate a întregului stat, întemeiată pe un anumit raport dintre clasele
care îl favorizează.
Dreptatea se exercitată şi în interiorul
individului ca o putere integratoare în măsura în care puterile sufletului
omenesc sunt exercitate cu virtute. Puterile sufletului sunt: raţiunea, voinţa,
dorinţa. Fiecărei puteri sufleteşti îi corespunde o formă distinctă de
virtute,; virtutea raţiunii este înţelepciunea, a voinţei vitejia, a dorinţei
cumpătarea. Dreptatea ca principiu integrator, ca "virtute a
virtuţilor", le concentrează, le pune de acord, făcându-le virtuţi ale
unuia şi aceluiaşi suflet.
În "Republica" lui Platon ţelul întregii
activităţi este binele iar mijlocul de atindere a acestui ţel este virtutea, cu
tripla ei facultate şi apoi cu sinteza ei armonioasă în virtutea universală a
dreptăţii. Misiunea cetăţii esete de a aduce în viaţa socială aceaşi ordine şi
armonie pe care dreptatea o aduce funcţiile sufletului individual. De aceea s-a
apreciat că la Platon problema cetăţii este problema realizării dreptăţii, iar
dreptatea este principiu şi metodă pentru viaţa cetăţii.
În acest context, scopul dreptului este binele
cetăţii, care este dreptatea, dreptul fiind subordonat moralei, instrument
moral-educativ al cetăţii. Pentru
a realiza acest ţel este nevoie, mai întâi, în cetate de o clasă care să
întruchipeze raţiunea, care să aibă virtutea înţelepciunii. Cei ce aparţin
acestei clase trebuie să deţină cunoaşterea, trebuie să ştie ce e drept în
acţiunea politică.
Aceştia sunt filosofii, bărbaţii
superiori. Apoi mai este necesară o clasă de războinici şi gardieni care se
opun tendinţelor contrare legii şi impun ordinele raţiunii conducătorilor. În
sfârşit, cetatea mai conţine o grupare de oameni care produc bunurile materiale
pentru întreaga societate. Coexistenţa armonioasă şi colaborarea acestor clase
realizează dreptatea în forma ei concretă şi prin ea se desăvârşeşte adevărata
cetate. Pentru ca dreptatea să devină reală în cetate, trebuie ca instituţiile
şi activităţile cetăţii să fie determinate de raţiune, iar conducătorii
filosofi adevăraţi, spirite complexe ce observă în mod obiectiv evoluţia
naturii şi societăţii.
Fiecare cetăţean trebuie să-şi îndeplinească doar
datoria ce corespunde poziţiei sale anumite. Numai atunci omul va da societăţii
ceea ce are mai bun de dat. Nu oricine este capabil să participe la elaborarea
legilor şi conducerea statului. Şi dacă cineva care nu are asemenea capacităţi,
ar încerca să conducă statul sau să elaboreze legi, atunci în stat se va
instaura haosul, iar oamenii vor fi nefericiţi. De aceea filosofia,
înţelepciunea şi puterea politică trebuie să fie mereu împreună. Numai
filosofii, bărbaţi cu adevărat înţelepţi trebuie să se afle la cârma statului
şi prima lor datorie este de a-i înlătura pe aventurierii de toata mâna, setoşi
de putere cu scopul de a o folosi pentru îmbogăţirea personală.
Pentru a exclude protejarea de către
clasele conducătoare a copiilor lor, Platon recomandă educaţia în comun a
copiilor. După ce se nasc, copiii sunt predaţi în creşe comune, unde toate
mamele hrănesc fără deosebire pe toţi nou-născuţii. După naştere, orice
legătură personală dintre mamă şi copil se întrerupe. Astfel copiii se deprind
cu gândul că toţi bărbaţii şi toate femeile le sunt părinţii, iar acestea îi
recunosc pe toţi copiii, de care au grijă, ca fiind copiii lor. Educaţi în
comun şi lipsiţi de orice legătură personală, copiii se supun mai bine vieţii
disciplinate în cetate. Ei nu cunosc altă familie şi alţi părinţi decât
cetatea.
Pentru Platon, legea este un expedient
necesar şi, oricât de imperfectă ar fi, îşi are criteriul într-o ierarhie a
valorilor.
Sursa: Curs filosofia dreptului
Comentarii
Trimiteți un comentariu