Spatiul dacic si migratiile
Incă din timpul războaielor marcomanice
vandalii se apropiaseră de provincia Dacia, stabilindu-se în Crişana, alături
de dacii liberi.
Goţii coboară dinspre Marea Baltică, iar
spre mijlocul secolului al IlI-lea ajunseseră să stăpânească litoralul
nord-pontic. Ei reprezentau un real pericol pentru provinciile romane de la
Dunărea de Jos; în 251 însuşi împăratul Decius moare în luptă împotriva
goţilor, în a doua jumătate a secolului al IlI-lea incursiunile goţilor sunt
periodice. După anul 332 goţii se află în Câmpia Munteniei în calitate de federaţi
ai Imperiului, statut pe care-1 vor păstra până sub împăratul Valens.
Athanaric, regele goţilor de apus (thervingi sau vizigoţi), organizează persecuţii
împotriva creştinilor existenţi printre goţi şi în sânul populaţiei autohtone,
în final, nereuşind să se opună presiunii hunilor, Athanaric se refugiază în
Carpaţi, în ţara Caucaland (Ammianus Marcellinus, XXXI, 2), iar de acolo, la
Constantinopol.
Intr-o vastă arie, de la Nipru până în
Transilvania, sfârşitului secolului al IlI-lea şi secolului al IV-lea îi este
caracteristică o cultură complexă, Sântana de Mureş-Cerneahov (staţiunile eponime
în jud. Mureş, respective în Ucraina), formată dintr-un conglomerat de influenţe
— germanice (gotice), nord-pontice, sarmatice, dacice (costobocii) şi romanice
(transmise de daco-romanii din Dacia şi de la Dunărea de Jos). Se cunosc peste
1000 de aşezări şi necropole, din care jumătate pe teritoriul Moldovei.
După penetrarea în Moldova şi în
Muntenia (la vest de limesul transalutan şi în Oltenia nu se semnalează
descoperiri de acest tip), purtătorii culturii
Sântana de Mureş-Cerneahov pătrund în colţul sud-estic al Transilvaniei (nu
înainte de anul 330), pe cursul superior al Mureşului şi în centrul
Transilvaniei — spre mijlocul secolului al IV-lea. Descoperirile din spaţiul
intracarpatic definesc în special faza mai târzie a acestei culturi, din a doua
jumătate a sec. IV.
In anul 376 hunii, neam turanic, trec Nistrul,
îi înfrâng pe vizigoţi şi întemeiază un centru de putere în nordul Moldovei. De
la sfârşitul secolului IV sau de la începutul secolului V datează mormântul
unei căpetenii hunice de la Conceşti (jud. Botoşani), cu criptă de piatră,
având podoabe de origine răsăriteană amestecate cu piese de factură romană târzie.
Până pe la anul 420 centrul de putere se afla la nord de gurile Dunării, de
unde hunii exercită un anumit control asupra Moldovei, Munteniei şi Olteniei.
Ei lasă antichităţi tipice: diadema de aur de la Rotopăneşti (jud. Suceava),
cazane de bronz la Bălteni (jud. Iaşi), Dulceanca (jud. Teleorman), Desa (jud.
Dolj).
Şocul instalării puterii hunice în
Pannonia e resimţit în Transilvania: la începutul sec. V dispare viaţa
orăşenească, dar şi mormintele de tip Sântana de Mureş — Cerneahov. De altfel,
involuţia civilizaţiei romane urbane este un proces generalizat, cu multiple
cauze; analiza comparativă a situaţiei de pe Rin şi de pe Dunărea mijlocie a
evidenţiat decăderea iremediabilă, până la dispariţie, a civilizaţiei urbane,
pe parcursul secolului al V-lea.
După moartea lui Attila (452) şi
înfrângerea hunilor în lupta de la Nedao (454) de către o coaliţie germanică (din
care făceau parte, printer alţii, foştii lor aliaţi — ostrogoţii şi gepizii)
sub conducerea regelui gepid Ardaric, s-au petrecut schimbări politice importante:
ostrogoţii se aşează în Pannonia, iar gepizii — ca federaţi — în Dacia, după
spusele lui lordanes (Getica, 264).
La mijlocul sec. VI avarii, nomazi
originari din Mongolia, apar în stepele nord-pontice, iar la sfârşitul
aceluiaşi secol, sub conducerea caganului Baian jefuiesc Muntenia, Dobrogea şi
Peninsula Balcanică, împreună cu slavii, contribuind la căderea limesului de pe
Dunărea inferioară. După înfrângerea suferită în 567 din partea avarilor aliaţi
cu longobarzii din Pannonia, supremaţia gepidică în zona carpato-dunăreană
încetează. Longobarzii, speriaţi de puterea aliaţilor lor, pleacă spre Italia,
iar avarii rămân stăpânii unui imens teritoriu, din stepele nord-pontice până
în Alpi. Stăpânirea era exercitată cu mijloacele tipice unei societăţi
numericeşte redusă. Mormintele avare sunt puţine în Banat şi Crişana; mai
numeroase sunt pe cursul mijlociu al Mureşului.
La mijlocul secolului VII (şi până pe la
680) dispar elementele germanice
din
Transilvania, în necropolele gepidice târzii (Bratei; Noşlac şi Gâmbaş, jud.
Alba) îşi fac apariţia piese tipice pentru avari. Prezenţa avarilor (morminte
de călăreţi cu ritual şi inventar tipic) se concentrează în spaţiul Turda —
Teiuş, în legătură cu exploatarea sării, produs atât de necesar şi avarilor din
Pannonia. Acest centru avar se menţine până în secolul al VIII-lea.
Năvălirile barbare, de la sfârşitul sec.
III şi până în sec. VII-VIH, pe teritoriul României au provocat jafuri şi distrugeri,
deplasări de populaţii, stare de nesiguranţă, influenţând mai degrabă negativ,
întârziind evoluţia civilizaţiei daco-romane şi romanice. La procesul de
cristalizare etnică a acestei populaţii, migratorii, cu excepţia slavilor, au
contribuit într-o foarte mică măsură.
Sursa: Dennis Deletant si altii, Istoria Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu