Populatia Daciei romane
Numeroase informaţii ne dau inscripţiile
despre prezenţa
dacilor în unităţile
militare romane, staţionate în diferite colţuri ale
Imperiului. Cele mai importante ştiri privesc unităţile
auxiliare de daci: astfel, pe timpul lui Traian s-au creat ala I Ulpia
Dacorum (stabilită în Cappadocia) şi cohors I
Ulpia Dacorum (în Syria); din timpul lui Hadrian datează
cohors I Aelia Dacorum (stabilită în Britannia); se mai
cunosc cohortele II Aurelia Dacorum (în Pannonia Superior) şi
II Augusta Dacorum milliaria equitata (în Pannonia Inferior), precum şi
o cohors Gemina Dacorum milliaria (pe timpul lui Gordian III, în Moesia
Inferior). Alţi
daci sunt atestaţi
făcând
serviciul militar în legiuni: astfel, pe timpul lui Hadrian, de la Napoca şi
din teritoriul său
se fac recrutări
pentru legiunea III Augusta, al cărei sediu era la
Lambaesis (în Numidia); mai menţionăm prezenţa
unui interprex Dacorum în legiunea I Adiutrix Antoniniana
(începutul sec. III) de la Brigetio (Pannonia Superior), provenit desigur
dintre dacii din provincia noastră, pentru a servi ca translator în raporturile
cu dacii liberi (de la nord şi est de Pannonia). Interesante sunt ştirile
despre prezenţa
dacilor la Roma în cohortele pretoriene; ei îşi indică
originea după
numele provinciei de unde vin (natus provincia Dacia, horiundus ex provincia
Dacia) sau după oraşul-capitală
a teritoriului din care au fost recrutaţi (Apulum, Dierna,
Drobeta, Malva, Napoca, Sarmizegetusa); dar alţii afirmă
deschis că
sunt de neam dac: natione Dacus. Alte inscripţii de la Roma
menţionează
militari recrutaţi
din Dacia pentru garda imperială călare (equites
singulares Augusti); cei mai mulţi dintre ei afirmă
că
sunt natione Dacus; semnificativ este că într-o inscripţie
dedicată
împăratului
Septimius Severus de câţiva călăreţi
din gardă,
apare un Silvinius Decibalus. De asemenea, nu mai puţin de zece diplome
militare, publicate în ultimii ani, relevă prezenţa unor daci în trupele
auxiliare din diferite provincii; ei fuseseră “lăsaţi la vatră” în anii 121
(dintr-o provincie necunoscută), 127 (Britannia, Germania Inferior), 144
(Mauretania Tingitana), 152 (Germania Inferior), 153 (Germania Superior,
Mauretania Tingitana), 178 (trei diplome din Britannia). Aceste informaţii
ni se par prea clare pentru a mai fi puse la îndoială; căci
raportarea la etnicul dacic nu şi-ar fi avut rostul în cazul că
neamul dacilor ar fi fost exterminat (cum afirmă Iulian Apostatul).
Departe de a fi fost „secătuită
de bărbaţi”
(Eutropius), Dacia furniza, precum se vede, recruţi armatei
romane şi
la începutul secolului al III-lea.
Totodată,
Eutropius (VIII 6,2) ne informează că împăratul
Traian a adus de pe cuprinsul imperiului mulţimi nesfârşite
de oameni ad agros et urbes colendas; amploarea colonizării
este explicată
de acest autor târziu prin faptul că Dacia era depopulată.
În realitate, colonizarea se explică în primul rând prin
nevoia de braţe
de muncă
suplimentare, în condiţiile unei valorificări superioare a
bogăţiilor
noii provincii. Cassius Dio (LXVIII 14,4) notează doar: „În
felul acesta Dacia ajunse sub ascultarea romanilor şi Traian
stabili în ea oraşe
de colonişti”.
Într-adevăr,
ogoarele coloniştilor
se aflau la început cu precădere în teritoriile oraşelor
(mai târziu şi
pe lângă
alte aşezări
din câmpie grupate în organizaţii distincte, de genul acelui territorium Suc(idavense).
Dar o parte din solul provincial a fost atribuit trupelor,
de unde acestea îşi
asigurau subzistenţa; de altfel, chiar scenele finale ale
Columnei lui Traian (CLIV-CLV) prezintă un grup de daci
escortaţi
de soldaţi
romani, probabil pentru a-i reaşeza în teritoriile castrelor ca forţă
de muncă
aservită.
Este semnificativ a sublinia, în acelaşi context, că
în zona dintre Olt şi limes transalutanus, care a servit
ca teritoriu al trupelor auxiliare, nu s-a ridicat totuşi nici o aşezare
romană
mai importantă.
De altfel, prezenţa
dacilor în preajma trupelor este susţinută
şi
prin descoperirea în interiorul castrelor a o serie de produse de ceramică
autohtonă.
Altă
parte a solului provinciei a aparţinut domeniului imperial: atât locurile în
care s-au exploatat bogăţii ale subsolului (unde s-au adus din alte părţi
specialişti
în minerit), cât şi
cele destinate păşunatului
vitelor (în special în zonele montane, străbătute
de păstorii
daci).
Contrar afirmaţiei lui Cassius Dio, în Dacia s-a întemeiat
un singur oraş
prin colonizare efectivă: Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica
Sarmizegetusa; eventual şi Malva. În rest, s-a procedat la
atribuirea (adsignatio) de pământ din solul
provincial (devenit ager publicus) unor grupuri de colonişti
- cetăţeni
romani sau chiar peregrini. Ei întemeiază o serie de aşezări,
multe cu nume dacice, care cu timpul vor urca la treapta de oraşe.
În afara capitalei provinciei, primele nuclee de cetăţeni
s-au aşezat
se pare la Napoca şi Drobeta, care au promovat la începutul
domniei lui Hadrian la rangul de municipii. Romanizarea făcuse
progrese rapide, împăratul Hadrian fiind sfătuit de
prieteni să
renunţe
la gândul de a părăsi
Dacia, „ca
nu cumva prea mulţi
cetăţeni
romani să
cadă
în mâna barbarilor”.
Originea coloniştilor se poate uneori
stabili după
inscripţii.
O statistică
arată
că
din cele circa 2950 de nume cunoscute, circa 74 % sunt romane, la acestea adăugându-se
un lot mai mic de nume greceşti (14 %), precum şi de altă
origine (celtice, traco-dacice, siro-semite, egiptene, nord-africane); şi
mai sugestivă
este repartizarea lingvistică a inscripţiilor, din care majoritatea
covârşitoare
sunt latine, un număr extrem de redus (sub 40) fiind greceşti
şi
doar câteva siro-palmireniene. Trebuie ţinut seama şi
de faptul că
inscripţiile
se referă
cu precădere
la locuitorii oraşelor
(aproape în exclusivitate colonişti: „orăşeni
iubitori de fast şi
eternizare epigrafică”, după caracterizarea
sugestivă
a lui V. Pârvan) şi
militari (în serviciu activ sau veterani).
În unele cazuri, inscripţiile ne informează
despre originea (provenienţa) coloniştilor. Din păcate,
suntem aproape total lipsiţi de informaţii cu privire la
coloniştii
veniţi
din Italia sau din provinciile occidentale, vechi romanizate; cei cunoscuţi
din acele părţi
sunt aproape fără
excepţie
militari în serviciu activ (ofiţeri) sau veterani. Totuşi,
contrar unei păreri
mai vechi, cercetările
au arătat
că
în Dacia au sosit colonişti chiar şi din Italia (precum Cominii
sau Vareni de la Sarmizegetusa); floarea municipiilor Daciei vor
primi cu timpul demnitatea ecvestră, deţinând importante
magistraturi în oraşele provinciei. Nu deţinem însă
până
în prezent vreo atestare privitoare la personaje originare din Dacia care ar fi
pătruns
în ordinul senatorial.
Cel mai bine informaţi suntem, totuşi,
asupra celor veniţi
din provinciile orientale.
Astfel, din Asia Mică s-au aşezat
în Dacia grupuri de Asiani (la Napoca), Galatae (la Napoca,
Germisara şi
Alburnus Maior) şi
Ponto-Bithyni (la Apulum); faptul că se autodenumesc după
numele oficial al provinciilor de unde provin arată că
au fost aduşi
în grupuri şi
stabiliţi
oficial în diferite locuri ale provinciei. Alţii sunt atestaţi
individual, putând fi identificaţi după divinităţile
lor „naţionale”:
Cybele-Meter Troklimene (din Phrygia), Iupiter Optimus Maximus
Erusenus (din Erisa din Caria), Iupiter Optimus Maximus Cimistenius (din
Bithynia), Iupiter Optimus Maximus Tavianus (din Tavium din Galatia),
Zeus Narenos (din Nara din Galatia), Zeus Sardendenos sau
Sarnendenos, Zeus Sittakomicos, Aesculapius Pergamenius,
Glyco (din Abonoteichos, în Paphlagonia) etc.; fie după
locul de origine: Amasia şi Sebastopolis din Pont, Aspendus din
Pamphylia, Epiphania din Cilicia, Tavium din Galatia etc.;
uneori originea este redată prin formulări mai generale: domo
Asiae, quam generavit Pergamos, cives Bithyni; în sfârşit,
după
factura numelor - unele etno-geografice (Ionicus, Galatus,
Pergamenianus), altele orientale (asianice: bithyniene,
thraco-frigiene, iraniene) (Affia, Arzakes, Farnax, Menofilius).
De remarcat că
majoritatea persoanelor venite din Asia Mică sunt atestate în
Dacia Superioară,
regiune cu un grad mai înalt de urbanizare şi cu o viaţă
economică
(în special comercială) mai intensă. Ei se grupează
adeseori în colegii de caracter etnic, ceea ce arată că
se considerau în minoritate, dorind totodată prin acest gen de
exclusivism să-şi
păstreze
individualitatea şi
eventual privilegiile.
Deosebit de reprezentativi din punct de vedere epigrafic
sunt cei veniţi
din Syria. La Apulum şi Sarmizegetusa, cunoaştem nişte
Suri negotiatores. Sirienii (bărbaţi
şi
femei) sunt atestaţi şi individual; cei mai
mulţi
provin din formaţiunile
auxiliare (sirieni, palmirenieni, iturei) şi sunt foarte tenaci
în conservarea şi
răspândirea
unor divinităţi
proprii (siriene şi
palmireniene). Numele siro-palmireniene reprezintă lotul cel mai
bogat de nume orientale din Dacia.
Nu este deloc sigur că ar proveni din Egipt
purtătorii
unor nume derivate de la divinităţi egiptene, precum Arphocras (de la Harpocrates)
ori Sarapio; astfel, din inscripţia funerară
a unei tinere, Isidora („darul zeiţei Isis”), aflăm
că
era domo Asiae, deci originară din provincia Asia.
Se cunosc de asemenea unele antroponime afro-semitice (punice) (Birsus,
Iarsaces, Sattara, Satrius) sau cognomina indicând o provenienţă
nord-africană
(Afer, Afra, Maurus, Maurina); unele persoane provin din formaţiunile
auxiliare recrutate din Africa de nord.
Cei mai mulţi dintre aceşti veniţi
de peste mări
şi
ţări
poartă
nume de factură
romană,
chiar dacă
adesea cel de-al treilea element indică o origine neromană.
Este semnificativ că dintre deţinătorii
de tria nomina, cei mai mulţi poartă ca nomen gentile
pe cele de Ulpius, Aelius şi Aurelius, aparţinând
în majoritatea cazurilor împăraţilor din dinastia
Antoninilor (Aurelii pot fi numiţi şi
după
M. Aurelius Antoninus - Caracalla, care a acordat, în 212, prin Constitutio
Antoniniana, dreptul de cetăţenie majorităţii
locuitorilor Imperiului). Ar fi important ca un studiu al numelor din inscripţii
să
facă
o distincţie
între cetăţeni
şi
peregrini; asemenea departajare ne-ar da totodată o imagine mai
exactă
despre intensitatea procesului de romanizare.
Statisticile întocmite de arheologi consemnează
pe teritoriul provinciei circa 300 de aşezări
rurale - ceea ce ne dă o imagine, fie şi aproximativă,
a situaţiei
demografice a Daciei romane. Investigarea lumii satelor - mult mai
conservatoare, atât în ceea ce priveşte pe autohtoni, cât şi
pe colonişti
- prezintă
un interes deosebit pentru problema simbiozei daco-romane; tocmai înţelegerea
acestui fenomen comportă cele mai multe dificultăţi,
deoarece continuitatea autohtonilor a fost cu prisosinţă
demonstrată
de descoperirile arheologice.
Se cunosc
numeroase aşezări
rurale din epoca romană în care apar asociate elemente de civilizaţie
romană
cu cele dacice. Se pot cita, la sud de munţi: Amărăşti,
Apele Vii, Castranova, Cârcea-„Viaduct” (com. Coşoveni), Leu şi
Locusteni (jud. Dolj); Ocniţa (Ocnele Mari) (jud. Vâlcea); Săcelu
(jud. Gorj); Stoeneşti şi Dobrun (jud. Olt),
iar în Transilvania: Boarta, Caşolţ, Curciu (com.
Dârlos), Laslea, Ocna Sibiului, Roşia, Ruşi, Săcădate,
Slimnic, Şura
Mică
(jud. Sibiu); Cenade, Ciumbrud (Aiud), Ciunga (Ocna Mureş), Micoşlaca,
Noşlac,
Obreja, Rădeşti,
Sebeş
şi
Şpălnaca
(jud. Alba); Feldioara, Gligoreşti, Sava, Sic (jud. Cluj); Cipău,
Cristeşti,
Gogan, Lechinţa
de Mureş,
Sf. Gheorghe (com. Iernut) (jud. Mureş); Filiaş,
Medişoru
Mare, Mugeni (jud. Harghita); Râşnov şi Vulcan (jud. Braşov).
Aproape că
nu există
vreo aşezare
dacică
pură,
în care să
nu fi apărut
materiale romane. Este o dovadă clară a convieţuirii
elementului autohton cu coloniştii, fie că trăiesc
în cadrul aceleiaşi
comunităţi
rurale, fie separat - dar împrumutând reciproc elemente de cultură
materială.
Deocamdată,
cel mai evident este împrumutul din partea autohtonilor, prin însuşirea
unor produse „de
serie” (ceramică,
produse de folosinţă personală etc.).
Dacii
apar mai „conservatori”
în perpetuarea ritului funerar de tradiţie autohton. Totuşi
şi
aici îşi
fac loc elemente de civilizaţie (ceramică romană
alături
de cea dacică,
fibule, uneori sticlărie etc.; avem în vedere cercetările
efectuate la Locusteni, Obreja, Soporu de Câmpie, Spălnaca etc.) şi
chiar de tradiţie
romană
(„obolul
lui Charon”, inexistent la geto-daci în perioada de dinainte de cucerirea romană).
Demnă
de menţionat
este o statistică
a repartizării
materialului ceramic din necropola de la Obreja; olăria romană
roşie
este prezentă
în 38 de morminte, cea romană cenuşie de calitate
superioară
în 7, cea cenuşie-negricioasă
(zgrunţuroasă)
în 120, în timp ce olăria dacică modelată
grosolan şi
având ornamente caracteristice (butoni, brâuri crestate sau alveolare etc.) s-a
descoperit numai în 12 morminte.
De deosebit interes este şi faptul că
materiale arheologice de factură dacică au apărut
în numeroase castre şi în aşezările
civile care s-au dezvoltat pe lângă ele; până acum se cunosc peste
20 de castre de trupe auxiliare de pe cuprinsul Daciei în care s-a descoperit
olărie
de factură
dacică:
Slăveni
(jud. Olt), Sâmbotin şi Stolniceni (jud. Vâlcea), Bumbeşti
şi
Cătune
(jud. Gorj), Drobeta (Turnu Severin), Pojejena, Vărădia
şi
Mehadia (jud. Caraş-Severin), Orăştioara
de Sus şi
Micia (Veţel)
(jud. Hunedoara), Bologa şi Gilău (jud. Cluj), Buciumi
(jud. Sălaj),
Orheiul Bistriţei
(jud. Bistriţa-Năsăud),
Brâncoveneşti
şi
Sărăţeni
(jud. Mureş),
Breţcu,
Comalău
şi
Olteni (jud. Covasna), Râşnov (jud. Braşov). „Avem
şi
în aceste cazuri dovezi materiale directe, legate de prezenţa
autohtonilor sub romani” (D. Protase), dar şi a unei simbioze
clare între trupa staţionată în castru şi
comunitatea dacică
din împrejurimi. Din punct de vedere al condiţiei sociale, fără
îndoială
că
raportul era dezavantajos pentru autohtoni. Arheologic, este greu a întrevedea
numai din această
situaţie
beneficiul pentru daci al raporturilor cu romanii; se subliniază
astfel imitarea unor recipiente romane de către olarii daci, dar
se cunosc destule cazuri când olarii romani au preluat unele motive de ornament
tipic dacice (de exemplu brâul alveolar, pe care l-au aplicat pe vase romane
provinciale).
Asemenea produse au ajuns în castre fie cu ocazia lucrărilor
de fortificaţii,
fie prin folosirea unor produse ale băştinaşilor
locuind în apropiere (în teritoriul militar) de către soldaţii
romani; este posibil să fi ajuns şi prin recruţii
daci încorporaţi
în diferite unităţi
auxiliare; în sfârşit, se pot explica prin prezenţa
în aşezările
civile de pe lângă
castre a unor elemente autohtone (în special femei dace căsătorite
cu soldaţi
sau veterani).
Sursa: Constantin C.
Petolescu, Curs istorie veche a romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu