Geto-dacii între sec. V-II i.Hr.
In bazinul Dunării de Jos, inclusiv în
sudul Moldovei, se poate surprinde relaţia
genetică cu mai vechea cultură Basarabi, cu grupurile culturale Ferigile şi
Bârseşti. în unele puncte din Câmpia Dunării ceramica lucrată la roată apare
extrem de timpuriu, chiar din veacul al Vl-lea. Continuitatea de locuire în
sec. IV se observă în aşezări la Govora-Sat (jud. Vâlcea), Budureasca (jud.
Prahova); acum apare aşezarea de la Piroboridava (azi Poiana, com. Nicoreşti,
jud. Galaţi). Interesante sunt necropolele din sec. IV de lângă Brăila: la
Brăiliţa s-au descoperit morminte de incineraţie ale autohtonilor, în timp ce
la Chişcani mormintele de înhumaţie, prin unele aspecte ale ritualului şi
inventarului par a reflecta trăsături specific zonei nord-pontice. O mare
aşezare întărită s-a constituit în sec. IV la Zimnicea, o dava care va exista
până în veacul I î.d.Hr. Alte fortificaţii din Oltenia şi Muntenia au mai
curând caracter de cetăţi de refugiu.
Mai impunătoare se dovedesc a fi
cetăţile getice din Moldova. La Stânceşti, alături de cetatea mai veche, cu începuturile
prin sec. VI (şi care va funcţiona până în sec. III î.d.Hr.) apare a doua
cetate în veacul al IV-lea î.d.Hr. împreună, cele două cetăţi însumează 45 ha
putând adăposti în caz de primejdie vreo 25 000 de persoane şi avutul lor.
Pentru o locuire permanentă se estimează că numai în cetatea II puteau să
existe vreo 90-100 locuinţe. Alte fortificaţii funcţionau în sec. IV la Cotnari
(5 ha), Mereşti (jud. Suceava), iar în Basarabia la Alcedar (raionul
Şoldăneşti) şi, eventual, la Stolniceni (raionul Hânceşti). Descoperiri făcute
la Curteni indică prezenţa unui atelier de prelucrare a fierului. Relaţiile
zonei, ca şi ale unor aşezări din Muntenia, cu grecii din coloniile
vest-pontice, au fost deja semnalate, în aşezări şi morminte din Moldova apar
şi obiecte scitice din sec. VI-IV, urmare, probabil, a raidurilor acestei
populaţii în teritoriile est-carpatice.
In Transilvania descoperirile atribuite
mediului autohton din secolele V-IV nu sunt, deocamdată, prea numeroase:
mormintele de incineraţie de la Ocna Mureşului (jud. Alba), cele de la Sanislău
(jud. Satu Mare); fortificaţia de la Şona (jud. Alba) datează, probabil, de la
sfârşitul Hallstattului şi începutul epocii Latene.
De pe la mijlocul secolului al III-lea
şi în prima jumătate a sec. II î.d.Hr. asistăm la o perioadă de tranziţie spre
etapa următoare, spre cultura geto-dacică „clasică". O serie de cetăţi şi
necropole încetează în sec. III, în bună parte datorită unor factori externi.
Altele continuă, cum ar fi Zimnicea, Poiana, Stânceşti, Cotnari. In Transilvania
numărul localităţilor unde s-a descoperit ceramică dacică aproape se triplează
în sec. III-II faţă de cele două veacuri precedente.
O serie de mari aşezări geto-dacice, de
tip dava, încep abia în veacul al Il-lea î.d.Hr., continuându-şi existenţa,
măcar parţial, în etapa dacică „clasică": Popeşti (corn. Mihăileşti, jud.
Ilfov) — unde a fost, poate, antica Argedava, Cetăţeni (jud. Argeş), Tmosu
(jud. Prahova), Piatra Neamţ — „Cozla" şi „Bâtca Doamnei" (jud. Neamţ
— zona anticei Petrodava), Pecica (jud. Arad) — probabil Ziridava, Piatra Craivii
(sat Craiva, corn. Cricău, jud. Alba) — probabil Apulon, Căpâlna (corn.
Săsciori, jud. Alba), Tilişca (jud. Sibiu), Costeşti (com. Orăştioara de Sus,
jud. Hunedoara).
Din a doua jumătate a sec. IV î.d.Hr.
grupuri de celţi se aşează, mai cu seamă în zona intracarpatică, pe văile Mureşului,
Someşului, Crişurilor şi Begăi. Cultura de tip Latene pe care o aduceau,
superioară celei autohtone şi dominaţia politico-militară pe care o vor
exercita în Dacia centrală şi vestică au avut urmări însemnate asupra dacilor
din aceste teritorii.
După primul şoc a urmat o perioadă de
acomodare cu noii veniţi, apărând comunităţi daco-celtice. Autohtonii au
preluat de la celţi cunoştinţe tehnice (în metalurgie şi în olărit — roata
olarului). Veacul al III-lea este „secolul de aur" celtic din
Transilvania, atestat de unele necropole mari, ca Fântânele (jud. Bistriţa-Năsăud),
cu peste 200 de morminte, şi Pişcolţ (jud. Satu Mare) cu 185 de morminte.
Descoperirea unor morminte „princiare", ca la Ciumeşti (jud. Satu Mare),
atestă stratificarea socială şi privilegiile unor grupuri de războinici, în
afara arcului carpatic prezenţa celtică a fost mult mai redusă, în veacul al
II-lea celţii dispar treptat; unii se vor fi contopit în masa autohtonilor,
alţii se vor fi retras spre vest şi nord-vest (şi ca urmare a creşterii puterii
dacilor).
Prin veacul al II-lea, la est de
Carpaţi, până la Nistru, s-au aşezat bastarnii de neam germanic. Probabil că
rezistenţa dacilor transilvăneni i-a împiedicat pe bastarni să se extindă
dincolo de Carpaţi. Lor li se atribuie cultura Poieneşti (jud. Vaslui) —
Lukaşevka (raionul Orhei, Basarabia), o cultură alogenă, diferită de cea autohtonă.
Neam războinic, cu succese militare în prima jumătate a veacului I î.d.Hr., ei
dispar la mijlocul acestui secol, o dată cu unificarea triburilor dacice,
retrăgându-se poate spre alte populaţii germanice.
Dacă geţii dobrogeni, intră primii în
atenţia istoriei scrise, tot geţii situaţi mai aproape de Dunăre vor intra
primii în conflict cu statul macedonean, înainte de campania din Orient, pentru
a-şi asigura spatele frontului, Alexandru Macedon s-a îndreptat, în anul 335, împotriva
tribalilor. Cum geţii îi sprijineau pe aceştia, Alexandru trece Dunărea cu
monoxilele pescăreşti luate de la băştinaşii de pe malul fluviului. Macedonenii
trec prin lanuri înalte de grâu, pun pe fugă „armata" geţilor — aproximată
de Arrian (Anabasis, l, 3, 5-4,5) ca la 4000 de călăreţi şi 10 000 de pedestraşi — şi
cuceresc „un oraş" care „nu era bine întărit". S-a presupus că
fortificaţia cucerită şi distrusă de Alexandru ar fi fost Zimnicea.
In Câmpia Munteană, într-o
neidentificată cetate Helis se constituise un centru de putere la sfârşitul
secolului IV î.d.Hr., sub conducerea lui Dromichaites, care intră în conflict
deschis cu diadohul Traciei, Lisimah. Vor fi contribuit la această situaţie
atât ajutorul oferit de geţi cetăţilor greceşti răsculate împotriva lui
Lisimah, cât şi dificultăţile pentru regele macedonean de a-şi asigura linia
Dunării ca frontieră. După mai multe ciocniri, în cursul cărora cade prizonier
la geţi chiar Agathocles, fiul lui Lisimah (prin 300 î.d.Hr.), o campanie
împotriva lui Dromichaites este condusă de însuşi diadohul Traciei (în 292
î.d.Hr.). Lisimah este la rândul său înfrânt, făcut prizonier şi apoi eliberat
pentru păstrarea bunelor raporturi.
Izvoarele literare au conservat puţine
nume de „basilei", „regi", şefi ai uniunilor tribale. Pe lângă
amintiţii Zalmodegikos şi Rhemaxos, ceva mai târziu, pe la anul 200 î.d.Hr.
este pomenit Oroles, în fruntea unui „regat" situat undeva prin răsăritul
Transilvaniei şi în vestul Moldovei, care luptă împotriva bastarnilor (Pompeius
Trogus, XXXII, 3, 16). în sfârşit, acelaşi izvor consemnează un rege Rubobostes
(după mijlocul secolului al II-lea), sub conducerea căruia puterea dacilor a sporit;
acesta stăpânea undeva în Transilvania.
Sursa: Dennis Deletant si altii, Istoria Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu