Organizarea administrativa a Romaniei intre 1950 - 1952
Ajungerea la putere la 6 martie 1945, a
primului guvern politic de orientare pro-sovietică, a atras ample mutaţii şi în
domeniul organizării administrativ-teritoriale. Acestea nu au constituit însă o
prioritate imediată, constituţia din 1948 menţinând vechile judeţe. Această
organizare, extrem de centralizată, se dovedea utilă pentru înăbuşirea oricărei
forme de rezistenţă politică venită din partea reprezentanţilor vechilor
partide, dar şi pentru impunerea la nivelul populaţiei a unor măsuri politice
nepopulare (Helin, 1967).
Primul pas către o nouă reformă
administrativă a fost făcut la 15 ianuarie 1949 prin adoptarea legii 17
destinată să reglementeze statutul unităţilor administrative şi să pregătească
o nouă organizare administrativ-teritorială. Scopul declarat al acestui demers
viza îmbunătăţirea bazei economice a unităţilor administrativ-teritoriale
pentru implementarea la nivel local, a economiei planificate (Oroveanu, 1986).
In directivele cuprinse în Hotărârea
comună a Comitetului Central al PCR şi a Consiliului de Miniştri din 23 iulie
1950 au fost enunţate „principiile călăuzitoare privind efectuarea organizării
teritoriale” pentru a corespunde „cerinţelor locale şi sarcinilor pe care
puterea de stat locală era chemată să le îndeplinească”. Era astfel
consfinţită, la nivel guvernamental, subordonarea politică a structurilor
administrativ-teritoriale. Aceste principii generale aveau să-şi găsească
concretizarea la nivel teritorial, prin adoptarea Legii 5 din 8 septembrie
1950, prin care teritoriul României era organizat în 28 regiuni organizate,
după modelul organizării administrativ-teritoriale sovietice, în 177 raioane şi
4 052 comune. Acestea nu mai erau delimitate după criteriul specificităţii
geografice şi istorice, ca în 1929, ci pe criteriul „complexităţii
social-economice”, fiind considerate „unităţi administrative pe care se
sprijineau direct organele centrale de stat în înfăptuirea politicii partidului
şi statului” (Ibidem). Configuraţia lor nu amintea nimic din cea a fostelor
judeţe, sprijinindu-se în mare parte pe barierele naturale, reprezentate de
arcul Carpatic şi Dunăre. În plus, crearea unor unităţi administrative cu
suprafeţe duble faţă de vechile judeţe se sprijinea pe raţiunea subordonării
regiunilor agricole marilor centre urbane, prin realizarea unui complex
agro-industrial integrat, întărindu-se astfel influenţa proletariatului asupra
ţărănimii, mai reticentă la „reformele” impuse de clasa politică comunistă.
Dacă România mai cunoscuse organizarea
pe regiuni şi în sistemele administrative interbelice, fie sub forma
directoratelor ministeriale, fie sub cea a ţinuturilor, raioanele constituiau
structuri administrativ-teritoriale în întregime noi, rezultat al „importului”
sovietic. Acestea erau definite ca fiind „unităţi teritoriale operative din
punct de vedere economic, politic şi administrativ, alcătuite din oraşe de
subordonare raională şi comune”5, având în medie o suprafaţă dublă faţă de cea
a plaselor, în locul cărora au fost create.
Crearea unor diviziuni administrative de
mari dimensiuni6 a condus la diminuarea considerabilă a numărului centrelor
administrative, fapt ce a determinat orientarea investiţiilor cu precădere
către acestea. In consecinţă, exceptând oraşele reşedinţă de regiune care s-au
caracterizat prin creşteri medii superioare valorii de 50% (cu excepţia
oraşului Bucureşti), celelalte categorii de oraşe au fost situate în majoritate
sub aceste creşteri. Dintre fostele reşedinţe de judeţ se constată câteva
abateri pozitive de la această regulă, chiar mai evidente decât grupa celor
care au devenit reşedinţe de judeţ în anul 1968. Acestea au fost provocate de
înfiinţarea unor mari combinate industriale care au atras într-un timp record
un număr mare de persoane (Blaj-168%, ca urmare a intrării în funcţiune a
Combinatului de prelucrare a lemnului, Făgăraş-146% şi Turnu Măgurele-123,8%,
prin construirea combinatelor de îngrăşăminte chimice în oraşele respective).
Cele mai reduse creşteri au fost semnalate în cazul oraşelor Dorohoi şi Râmnicu
Sărat, ambele cu funcţie agricolă în perioada respectiva.
Sursa: Radu Sageata, Organizarea administrativ teritoriala a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu