Organizarea administrativa a Basarabiei intre 1818 - 1828
Perioada
anilor 1818-1828 reprezintă o etapă deosebită în
procesul organizării administrative a Basarabiei. În
istoriografie această etapă e definite ca
perioada autonomiei Basarabiei.
La
29 aprilie 1818, tarul Alexandru I a promulgat la Chisinău un nou regulament de
administrare a Basarabiei cu titlul ,,Asezămânul obrazovaniei oblastei
Basarabiei”. ,,…Basarabia îsi păstrează specificul său national – se afirma în
rescriptul tarului - si, ca urmare, primeste o formă deosebită de administrare”.
,,Asezământul”
a instituit o nouă structură administrativă a Basarabiei. Au fost delimitate
strict competentele institutiilor administrative si judecătoresti ale
provinciei, precum si atributiile si obligatiile functionarilor angajati în
administratia locală si regională. S-a concretizat situatia păturilor sociale
basarabene si a fost determinat cuantumul prestatiilor ce trebuiau îndeplinite
de locuitori. A fost reglementată activitatea Oficiilor cadastrale, a vămilor
si a carantinelor.
Apropierea
de frontieră, numărul mare de cetăti existente aici, precum si un sir de alti
factori importanti au determinat autoritătile ruse să subordoneze administratia
civilă a Basarabiei administratiei militare. De aceea, în fruntea administratiei
civile a regiunii a fost pus guvernatorul general militar al Podoliei, care,
concomitent, era si namesnicul plenipotentiar al Basarabiei.
În
Imperiul rus, la acel moment exista o delimitare strictă a populatiei în tagme
sociale si de aceea locuitorii regiunii au fost divizati si ei în nouă stări sociale:
clerul, nobilimea, boiernasii, mazilii, ruptasii, negustorii, tăranii, tiganii
si evreii.
Clerul
se bucura de toate privilegiile si drepturile obtinute conform hrisoavelor
domnesti sau după ucazurile tarului. Averile bisericilor si mănăstirilor
rămâneau pe veci în posesia lor si erau protejate ca si averea statului.
Nobilimea
si-a păstrat privelegiile si a fost egalată în drepturi cu cea rusă. În
sistemul de administrare instituit în Basarabia rolul principal îi revenea nobilimii
locale. Majoritatea functiilor administrative erau ocupate de nobilii basarabeni
în baza principiului eligibilitătii.
Boiernasilor
le erau respectate drepturile personale, dar urmasii lor erau transferati în
tagma mazililor. Mazilii si ruptasii plăteau statului un impozit numit dajdie
si efectuau prestatii conform obiceiurilor locale. Au fost confirmate si
drepturile rezesilor. Negustorii basarabeni au fost egalati în drepturi cu cei
rusi. Tăranii si-au păstrat libertatea personală, dar si formele de dependentă
economică fată de proprietarii pământurilor. Ei erau obligati să plătească
statului impozit si să îndeplinească diferite corvezi. Tiganii statului plăteau
la stat dajdie, iar tiganii proprietarilor particulari nu plăteau nimic si nu prestau
nici o muncă de interes public. Evreii puteau face parte din tagma negustorilor
sau cea a tăranilor. Evreii si tiganii nu aveau dreptul de a se angaja în
serviciul de stat.
Caracterul
specific al sistemului administrativ al Basarabiei în perioada examinată era
determinat de instituirea Consiliul Suprem – organul suprem executiv,
administrativ si judecătoresc al regiunii. De competenta sa erau ,,toate de
obste pricinile obstii, adică: cele de punire la cale, împlinitoare, a haznelii
si iconomicesti; asijderea pricinile de apelatie criminalicesti si de cercetări,
precum si acele de giudecăti politicesti pentru orisice avere miscătoare si
nemiscătoare si pentru hotărîturi de mosii”.
Consiliul
Suprem era alcătuit din unsprezece membri: cinci membri numiti si sase membri
alesi. Erau numiti: namesnicul, guvernatorul, viceguvernatorul, presedintii
judecătoriilor penale si civile. Ceilalti membri erau alesi de nobilimea locală
pe un termen de trei ani cu confirmarea namesnicului. În numărul acestora era
inclus în mod obligatoriu maresalul regional al nobilimii.
Cvorumul
necesar de adoptare a deciziilor în cadrul Consiliului Suprem era de sase
persoane. Deciziile se adoptau cu o majoritate simplă de voturi si erau
definitive. Persoanelor nemultumite de hotărârile Consiliului le-a fost oferită
o posibilitate de a le ataca în Consiliul de Stat prin intermediul Ministerului
justitiei sau a procurorului general.
Consiliul
Suprem nu era subordonat organelor centrale rusesti. El se afla în subordinea
directă a tarului. Legătura dintre tar si Consiliul Suprem era realizată prin
intermediul secretarului de stat, responsabil pentru problemele Basarabiei în
Consiliul de Stat.
Prin
mentinerea unor particularităti locale si instituirea Consiliului Suprem -
institutia supremă administrativ-judecătorească a regiunii, Basarabiei i-a fost
acordat statutul de autonomie administrativă în cadrul Imperiului rus.
Sursa: Sergiu Cornea, Organizarea administrativa a Basarabiei (1812 - 1917)
Comentarii
Trimiteți un comentariu