Organizarea administrativa a Basarabiei intre 1812 - 1818
În
primii ani de ocupatie, oficialitătile
ruse, în scopul asigurării unei tranzitii
temperate de la un sistem de administrare la altul, au instituit în Basarabia
un regim administrativ provizoriu, care avea multe afinităti
cu cel al Moldovei.
Principalul
scop politic al administratiei provizorii, impus de oficialitătile rusesti, era
de a convinge populatia crestină aflată sub dominatia otomană de avantajele
stăpânirii rusesti, simpatia popoarelor vecine trebuind să faciliteze
expansiunea Imperiului rus în Balcani.
Suportul
juridic al sistemului de administrare implementat în Basarabia în primii ani de
ocupatie rusească l-au constituit următoarele acte normative: ,,Constituirea
administratiei provizorii în Basarabia”, ,,Instructiunile amiralului P.V.Ciceagov
către S.Sturdza” si legea din 2 februarie 1813 ,,Despre instituirea a două
departamente si a adunării lor comune”.
Astfel,
teritoriul cuprins între râurile Prut si Nistru a fost numit de autoritătile
rusesti ,,Basarabia”, extinzându-se, în mod intentionat, numele propriu doar
părtii de Sud-Est a Moldovei. Motivul care a determinat extinderea toponimului
,,Basarabia” asupra teritoriului anexat este de natură politică. Rusia a
încercat să acrediteze idea existentei unei tări distincte – Basarabia,
deosebită de Moldova propriu-zisă.
Autoritătile
provinciale au fost divizate în civile si militare. Autoritătile si institutiile
civile erau conduse de guvernatorul civil, iar trupele militare si garnizoanele
cetătilor se aflau în subordinea comandantului militar al Basarabiei.
Particularitatea
principală a noii organizări administrative consta în faptul că guvernatorul
civil si comandantul militar al regiunii se aflau în subordinea directă a
comandantului armatei dunărene, care era reprezentantul administratiei centrale
în regiune si prin intermediul căruia se lua legătura cu guvernul central si tarul.
Guvernatorul
civil se situa în fruntea administratiei provinciale. În exercitarea atributiilor
era ajutat de cancelaria sa. Guvernatorul civil avea prerogativa de a selecta
si numi consilierii în Cancelaria administratiei civile si functionarii cancelariei
sale. Tot el numea ispravnicii în tinuturi. Ispravnici puteau fi numiti numai moldovenii
care au jurat credintă Rusiei sau rusii. Persoanele stabilite cu traiul în
regiune si care nu aduseseră cu dânsii nici o proprietate erau considerati
străini. Industria, stiinta si arta, capitalurile bănesti, cresterea vitelor si
alte activităti social - utile permiteau dobândirea cetăteniei ruse. Obtinerea cetăteniei
se confirma prin jurământul de credintă fată de Rusia. De competenta sa tinea
si eliberarea pasapoartelor si documentelor de călătorie. Învătământul public,
de asemeni, trebuia să constituie obiectul atentiei sale.
Comandantul
militar era obligat, la cererea guvernatorului civil, să-i pună la dispozitie
unităti militare pentru necesitătile administrării regiunii si în caz de
situatii exceptionale. Pentru asigurarea ordinii publice în orasul său de resedintă,
guvernatorul civil putea forma, provizoriu, detasamente ale străjii populare.
Se
prevedea ca guvernatorul civil să elaboreze si să prezinte proiectele de constituire
a institutiilor judecătoresti si administrative în regiune si să determine ce
înlesniri pot fi acordate locuitorilor regiunii.
Cu
atributii executive a fost investită Cancelaria administratiei civile, care era
alcătuită din două departamente. Primul departament se ocupa de problemele de
legislatie, judecătoresti, politie si învătământ. Al doilea – de statistică,
populatie, venituri, vămi, comert si industrie.
La
2 februarie 1813, intră în vigoare un nou act normativ referitor la administrarea
Basarabiei, conform căruia Cancelaria administratiei civile a fost reorganizată
în Guvernul regional al Basarabiei.
Guvernul
era alcătuit din două departamente si din adunarea lor comună.
În
adunarea comună a departamentelor erau convocati toti consilierii din ambele
departamente. Presedinte al adunării comune a departamentelor era guvernatorul
civil. Adunarea comună a departamentelor avea următoarele competente: a)examina
si adopta deciziile definitive în chestiunile venite în apel de la
departamente; b)examina chestiunile propuse de guvernatorul civil. Deciziile în
cadrul adunării comune a departamentului erau adoptate cu o majoritate simplă
de voturi.
Primul
departament era alcătuit din trei directii: prima – pentru examinarea
litigiilor civile; a doua – pentru cazurile penale si anchetă; a treia – pentru
supravegherea politiei. În cadrul primului departament activau următorii functionari:
în prima directie – patru consilieri numiti dintre boierii locali, un
expeditor, un traducător, un sef de birou si patru grefieri; în a doua directie
– trei consilieri moldoveni, un consilier - ofiter superior rus, un expeditor,
un traducător si trei grefieri; în a treia directie – un consilier rus, un expeditor
si doi grefieri.
Cel
de-al doilea departament, ca si primul, se diviza în trei directii:
Prima
directie – se ocupa de statistică si era obligată să ,,cerceteze adevărata
stare a populatiei, starea proprietătii funciare, a terenurilor ce pot trece în
proprietatea statului si a altor proprietăti a statului, să acumuleze informatii
despre foloasele ce le poate aduce regiunea statului si de asemenea să se ocupe
de descrierea istorică, geografică si topografică a regiunii.
A
doua directie – gestiona finantele regiunii, de resortul său fiind colectarea
impozitelor, evaluarea veniturilor si cheltuielilor regiunii, concesiunile,
lucrările de antrepriză, statiile de postă, prestatiile locuitorilor fată de
stat. Trimestrial era prezentat adunării comune a departamentului un raport
despre veniturile si cheltuielile regiunii;
A
treia directie – supraveghea dezvoltarea industriei si a comertului.
Sistemul
administrativ constituit de autoritătile ruse prin structura sa, continua să
aibă o anumită similitudine cu institutiile administrative ale Moldovei. A fost
asigurată si predominarea numerică a boierimii locale în institutiile
administrative. În adunarea comună a departamentelor raportul dintre functionarii
locali si cei rusi era de sapte la cinci, dar cele mai importante posturi
apartineau, totusi, functionarilor rusi.
Au
fost mentinute institutiile administrative de nivel local si vechea divizare
administrativ-teritorială în tinuturi, care, initial, erau în număr de 12. Au
fost păstrate si vechile denumiri ale tinuturilor, cu toate că tinutul Iasi, de
exemplu, reprezenta doar o parte din vechiul tinut a cărei resedintă rămase dincolo
de Prut.
Pe
parcursul anului 1813 divizarea administrativ-teritorială a Basarabiei a suferit
modificări. Numărul tinuturilor a fost redus la nouă:1) Orhei, 2) Hotin, 3)
Soroca, 4) Iasi, 5) Bender, 6) Hotărniceni, 7) Codru, 8) Greceni, 9) Tomarov.
Tinuturile
continuau să fie administrate de către ispravnici. Ispravnicii, conform legilor
locale, erau numiti pe un termen de un an si îndeplineau atributii: fiscale,
administrative, judecătoresti si politienesti. În activitatea lor ei se
conduceau de legile si obiceiurile locale. Toate problemele si litigiile civile
erau examinate de ispravnic unipersonal si de regulă, în mod verbal.
Sursa: Sergiu Cornea, Organizarea administrativa a Basarabiei (1812 - 1917)
Comentarii
Trimiteți un comentariu