Organizarea administrativ teritoriala a Romaniei intre 1925 - 1940
In vederea realizării unui decupaj
administrativ-teritorial unitar, a fost constituită o comisie prezidată de
Simion Mehedinţi alcătuită din personalităţi ale vremii, oameni de ştiinţă şi
reprezentanţi ai armatei, cu preocupări în domeniu, din care mai făceau parte
geografii Vintilă Mihăilescu şi Vasile Meruţiu (Nistor, 2000). Iniţial s-a
optat pentru constituirea unor judeţe mari, care să cuprindă în medie între 300
000 şi 400 000 locuitori, cu suficiente resurse financiare, care să le permită
implementarea unei veritabile autonomii locale. Pe această bază, comisia a
propus mai întâi un decupaj administrativ în 48 de judeţe, urmând să fie
desfiinţate prin contopire 28 de judeţe, fapt ce a atras proteste din partea
reprezentanţilor acestora. Prin urmare, a fost elaborată o a doua propunere de
organizare administrativ-teritorială, numărul judeţelor desfiinţate fiind redus
la jumătate. Şi de această dată, sub presiunea autorităţilor locale s-a
renunţat la desfiinţarea unor judeţe, consfinţindu-se în final organizarea
administrativă a teritoriului României în 71 de judeţe cu 429 plase, ce
cuprindeau la nivel local 179 oraşe şi 8 751 comune cu 15 981 sate. Cu acest
prilej, au fost reajustate şi unele limite dintre judeţe, cu precădere a celor
din Transilvania, Basarabia şi Cadrilater, iar partea estică a judeţului
Torontal, cu populaţie majoritar românească a fost inclusă în judeţul Timiş.
Deşi atenuate, contrastele se menţineau încă profunde, atât sub raport
demografic, cât şi ca suprafaţă. Totodată, disfuncţionalităţile induse de
poziţia periferică a reşedinţei unor judeţe au fost menţinute prin păstrarea
configuraţiei judeţelor, iar în cadrul noului judeţ Severin s-a optat pentru
fixarea reşedinţei la Lugoj, foarte aproape de limita sa nord-vestică, fapt ce
a determinat gravitarea comunelor din clisura Dunării către Turnu Severin.
Judeţul constituia unitatea
administrativă de bază, care coordona activitatea din teritoriu, consiliile judeţene
fiind supuse direct autorităţilor centrale3. Acestea dispuneau de personalitate
juridică, fiind concepute ca relee de transmitere a puterii centrale către
autorităţile locale. Se legifera astfel un sistem administrativ bazat pe o
centralizare excesivă, în concordanţă cu programul politic sprijinit de
politicienii din Vechiul Regat. Pentru eficientizarea activităţii de
administraţie şi o aplicare cât mai riguroasă şi uniformă a tutelei
administrative, judeţele au fost grupate în circumscripţii administrative
(1926-1929), cu rol executiv, fără personalitate juridică, conduse de
inspectori generali administrativi. Aşezările umane erau clasificate în 3
categorii: comune rurale, comune urbane (declarate ca atare prin lege şi
înţelese ca aşezări rurale evoluate, având un stadiu tranzitoriu între sat şi
oraş) şi oraşe (distingându-se şi în cadrul acestora, 2 categorii: reşedinţe şi
nereşedinţe de judeţ). Cele mai mari reşedinţe de judeţ (atât ca populaţie cât
şi ca importanţă economico-socială), ce constituiau centre polarizatoare de
nivel macroteritorial, au fost declarate municipii. In cadrul celor 71 de
judeţe se înregistrau contraste substanţiale atât ca suprafaţă (raportul dintre
suprafaţa celui mai mare judeţ - Tulcea, şi celui mai mic - Suceava, fiind de
6,6), cât şi în ceea ce priveşte gradul de dotare tehnico-edilitară, numărul de
locuitori, structura şi configuraţia sistemelor de aşezări, gradul de
urbanizare etc. Astfel, judeţe precum Prahova, Constanţa, Hunedoara, Putna,
Dorohoi, Vâlcea sau Tulcea dispuneau de sisteme urbane bine conturate,
alcătuite din 5-7 oraşe, în vreme ce 25 de judeţe nu dispuneau practic de un
sistem urban propriu, reşedinţa de judeţ fiind practic singurul lor oraş.
Majoritatea acestora înregistrau o pondere a populaţiei urbane extrem de
scăzută, evidenţiindu-se judeţele basarabene Hotin, Soroca, Orhei şi Bălţi.
Gradul mare de ruralizare, asociat cu lipsa unor centre polarizatoare puternice
mai ales în jumătatea estică a ţării (Moldova şi Basarabia) este motivul pentru
care unele reşedinţe de judeţ erau incapabile să preia funcţia de centre
polarizatoare de nivel judeţean, mai ales în condiţiile în care acesta era şi
singurul oraş din judeţele respective. Acest inconvenient a fost remediat
într-o oarecare măsură prin preluarea unor funcţii administrative de către
aşezările rurale cu funcţie de loc central, care şi-au găsit o confirmare a
acestui rol prin alegerea lor ca reşedinţe de plase. Prin contrast, existau
judeţe precum Ilfov sau Covurlui care deşi dispuneau de un singur oraş, aveau o
populaţie urbană care se apropia sau chiar depăşea 50% din total, sau judeţe cu
sisteme urbane bine dezvoltate atât numeric, cât şi calitativ (Constanţa,
Prahova etc.). Existenţa unui număr mare de judeţe diferite ca suprafaţă şi
potenţial, ca unităţi administrativ-teritoriale de prim rang, a impus
necesitatea asocierii acestora în vederea constituirii cadrului optim pentru o
mai bună colaborare în ceea ce priveşte executarea, constituirea sau
întreţinerea de lucrări şi instituţii cu caracter social, economic sau
cultural. Prin urmare, asocierea nu presupunea o comasare teritorială, ci
crearea unui cadru juridic şi instituţional adecvat pentru realizarea unor
scopuri bine determinate. Aceasta s-a concretizat în perioada interbelică prin
constituirea succesivă a unor structuri administrative de nivel regional
(directoratele ministeriale şi ţinuturile), rezultate prin comasarea judeţelor.
Sursa: Radu Sageata, Organizarea administrativ teritoriala a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu