Organizarea administrativ teritoriala a Romaniei intre 1918 - 1925
În perioada cuprinsă între Marea Unire
(1 decembrie 1918) până la votarea Legii pentru unificarea administrativă (14
iunie 1925), pe teritoriul României au funcţionat 4 regimuri administrative
cuprinse într-un sistem global unic, care s-au apropiat tot mai mult ca urmare
a măsurilor legislative luate: Regimul administrativ al Vechiului Regat al
României (reglementat prin Legea pentru Consiliile judeţene din 2 aprilie
1894); Regimul administrativ al Transilvaniei (reglementat prin Decretul
privind instituirea conducerii serviciilor publice în Transilvania nr. 3632 din
11 decembrie 1918); Regimul administrativ al Basarabiei (reglementat prin
Decretul privind instituirea conducerii serviciilor publice în Basarabia nr.
852 din 9 aprilie 1918); Regimul administrativ al Bucovinei (reglementat prin
Decretul pentru administraţia Bucovinei nr. 3715 din 18 decembrie 1918).
Realizate sub imperativul unor sisteme
şi conjuncturi politice şi economice diferite, cele patru decupaje
administrative prezentau caracteristici proprii, inducând la nivelul întregii
ţări dezechilibre pronunţate, atât ca mărime teritorială şi demografică, cât şi
în ceea ce priveşte forma, poziţia reşedinţei în cadrul judeţului sau gradul de
accesibilitate. Astfel, în privinţa suprafeţei, judeţele din Bucovina erau de
7–10 ori mai mici decât judeţele vecine din Basarabia sau decât unele judeţe
din Transilvania şi Banat; chiar şi în Vechiul Regat se înregistrau
diferenţieri semnificative între fostele ţinuturi ale Moldovei şi unele judeţe
din Muntenia, Oltenia sau Dobrogea1, după cum decupajul administrativ al
Transilvaniei, constituit pe criterii etnice se caracteriza el însuşi prin mari
disproporţii2. Sarcinile prefecţilor şi a celorlaltor instituţii ale
administraţiei locale erau astfel foarte diferite: dacă prefecţii din Bihor sau
Caraş-Severin trebuiau să administreze peste 450 000 locuitori, cei ai
judeţelor din Bucovina aveau în administraţie o populaţie de peste 10 ori mai
mică (Văşcăuţi doar 25 000 locuitori), adică de mărimea unui orăşel mijlociu,
condus de un primar. La aceasta se adăugau diferenţe mari în ceea ce priveşte
infrastructura de comunicaţie, fapt ce limita gradul de accesibilitate în
zonele periferice ale unor judeţe. Dacă în mod normal judeţele mai mari ar fi
trebuit să corespundă unor zone cu densităţi mari de căi de comunicaţie, care
să asigure o circulaţie fluentă, deci o bună administrare, iar acolo unde reţelele
feroviare sau rutiere lipseau sau aveau densităţi foarte reduse judeţele
trebuiau să fie mai mici, situaţia din teren era inversă: Basarabia care se
caracteriza printr-o infrastructură de comunicaţii foarte deficitară avea
judeţe foarte mari, în vreme ce în Bucovina, unde reţeaua rutieră şi feroviară
era bine dezvoltată, judeţele erau foarte mici (Meruţiu, 1929).
Pe de altă parte, unele judeţe precum
Cojocna, Turda-Arieş, Suceava sau Tecuci aveau o formă foarte alungită, ce nu
corespundea unei axe majore de circulaţie, fapt ce diminua considerabil
eficienţa implemenetării deciziilor administrative în zonele marginale, cu un
grad redus de accesibilitate. Unele reşedinţe de judeţ (Râmnicu Vâlcea,
Piteşti) erau situate foarte aproape de limita structurilor administrative din
care făceau parte, creind în extremităţile opuse reşedinţelor de judeţ, zone
rurale nepolarizate sau foarte slab polarizate de acestea, ce gravitau spre
reşedinţele judeţelor limitrofe. Configuraţia căilor de comunicaţie amplifica aceste
disfuncţionalităţi, astfel că deplasările din arealele marginale judeţelor
către reşedinţele acestora deveneau foarte anevoioase.
Sursa: Radu Sageata, Organizarea administrativ teritoriala a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu