Reforma administratiei locale infaptuita de Cuza
După
unificarea administratiei centrale, în anul 1862, Cuza a considerat că a venit
momentul propice pentru implementarea reformei din administratia publică
locală. Redactarea legilor care urmau să reformeze administratia locală a
revenit unui guvern condus de Mihail Kogălniceanu. Desemnarea acestuia a s-a
dovedit a fi foarte benefică pentru scopurile urmărite de Domnitor. Primul
ministru avea o viziune clară asupra misiunii pe care o avea de îndeplinit, iar
atasamentul său fată de principiul descentralizării fiind binecunoscut încă din
timpul revolutiei pasoptiste. Principalele acte normative care au alcătuit
pachetul legislativ au fost Legea comunală si Legea pentru consiliile judetene.
Acestea au fost adoptate de Adunarea Electivă si apoi promulgate de Domn, la 31
martie 1864, respectiv 2 aprilie 1864.
Redactate după modelul legislatiei
franceze si belgiene, cele două legi au introdus institutii necunoscute până
atunci administratiei românesti: prefectul, subprefectul, comuna, Consiliul
comunal, Consiliul judetean, Comitetul permanent, primarul. Urmând obiectivele
trasate de Domn, judetul si comuna au fost reglementate atât ca unităti de
descentralizare administrativ-teritorială, cât si ca circumscriptii administrativ-teritoriale
pentru functionarea serviciilor exterioare ale ministerelor.
Colectivitătile teritoriale judetene au
fost constituite între limitele vechilor unităti administrativ-teritoriale,
judetele si tinuturile. Comunele în schimb au reprezentat o inovatie juridică a
legiuitorului, organizarea lor făcându-se în mod artificial, prin reunirea mai
multor sate în cadrul aceleiasi unităti administrativ teritoriale. Tot sub
formula institutională a comunei urmau să fie organizate si asezările urbane.
Criteriul fundamental avut în vedere pentru constituirea comunelor a fost acela
că populatia comunei trebuia să facă fată sarcinilor bugetare. În consecintă,
pentru constituirea comunei s-a stabilit drept prag minim numărul de 500 de
locuitori sau 100 de familii. Urmare a acestei inovatii juridice, satul a
pierdut străvechiul statut de bază a organizării administrativ-teritoriale.
Chiar dacă în anumite cazuri satele aveau mai mult de 500 de locuitori, ele
urmau să se organizeze pe mai departe tot sub forma unor comune, alcătuite din
câte un singur sat. Pe lângă judet si comună, legislatia adoptată mai prevedea
existenta plasei, ca subdiviziune administrativ-teritorială a judetului. Spre
deosebire însă de judet si de comună, plasa nu avea personalitate juridică,
existenta ei fiind legată de activitătile de supraveghere si control. Numărul
judetelor a fost stabilit la 42, al plaselor la 320, al comunelor la 1526, iar
al oraselor la 28.
În virtutea statutului lor de unităti
administrativ-teritoriale descentralizate, judetul si comuna, aveau organe
proprii de conducere si personalitate juridică. În privinta organelor de
conducere, legiuitorul român a pus în aplicare principiul francez potrivit
căruia “actiunea este fapta unuia, iar deliberarea este fapta mai multora”. În
consecintă, deliberarea a fost încredintată unor organe colective, numite
Consilii comunale, respectiv Consilii judetene; în vreme ce executia a fost
rezervată unor organe unipersonale: primarul comunei, respectiv prefectul judetului.
Prin exceptie de la regula amintită, legea Consiliilor judetene, consacra la
nivel judetean si un organ hibrid, numit Comitetul permanent.
Consiliul
comunal
era alcătuit din membri alesi de corpul electoral, reunit într-un singur
colegiu constituit după criteriul censului (impozit de cel putin 80 de lei).
Consiliul lucra în sedinte ordinare, întrunindu-se cel putin odată pe lună, si
în sedinte extraordinare, ori de câte ori era necesar. Presedintia Consiliului
revenea de drept primarului sau înlocuitorului acestuia, când primarul nu era
în localitate. În atributiile Consiliului intrau, pe lângă administrarea
treburilor curente ale comunitătii, adoptarea regulamentelor de administrare
interioară, numirea si revocarea functionarilor comunali. Deciziile adoptate de
Consiliu puteau fi anulate de către prefectul judetului sau de către Ministerul
de Interne, dacă acestea depăseau cadrul competentelor prevăzute de lege, sau
de către Domnitor, dacă se dovedeau a fi ilegale.
Primarul a avut atât calitatea
de organ al administratiei descentralizate, cât si pe aceea de reprezentant al
Guvernului la nivel local. Modalitatea de desemnare a acestuia a variat în
functie de specificul comunei. În cadrul comunelor rurale, primarul era ales de
către locuitorii satului, în vreme ce în cazul
comunelor urbane, era numit de către Domn, din rândul consilierilor care obtinuseră
cele mai multe voturi. În calitate de sef al administratiei comunale, primarul
întocmea si administra bugetul comunei, administra patrimoniul comunal,
răspundea de aprovizionarea comunei si exercita controlul aparatului administrativ.
Tot în această calitate, primarul era învestit si cu politia administrativă, având
obligatia mentinerii linistii si ordinii publice, motiv pentru care avea
dreptul de a solicita autoritătilor militare interventia armatei în caz de
nevoie. În calitate de reprezentant al Guvernului, primarul era subordonat Ministrului
de interne, prefectului si subprefectului. Dubla calitate pe care a avut-o primarul
a avut drept consecintă deturnarea activitătii sale de la atributiile
principale, legate de administrarea intereselor comunei; numeroasele atributii
pe care le avea în calitate de executant al ordinelor guvernului i-au sufocat
activitatea, rămânându-i foarte putin timp pentru interesele comunitătii locale.
Consiliul
judetean
era alcătuit din membri alesi de către cetătenii din judet, în componenta sa intrând
câte doi membri din fiecare plasă. Conducerea lucrărilor era asigurată de către
un presedinte ales din rândul consilierilor. Consiliul judetean se întrunea
într-o singură sesiune ordinară pe an, de obicei la 15 octombrie, când se
adoptau hotărâri cu privire la toate domeniile de competentă pe care i le
rezervase legea: votarea bugetului de venituri si cheltuieli obligatorii si
facultative, adoptarea regulamentelor, numirea functionarilor judeteni.
Comitetul
permanent
era alcătuit din trei membri si trei supleanti, alesi pe o perioadă de patru
ani din rândul consilierilor judeteni. Conducerea activitătii acestui organ de
conducere nu revenea însă unui reprezentant ales al administratiei
descentralizate, ci reprezentantului Guvernului din teritoriu, adică prefectului.
Sarcinile Comitetului permanent erau de a pregăti lucrările care se supuneau
aprobării Consiliului judetean; rezolvarea problemelor curente care nu puteau
fi amânate până la reunirea anuală a Consiliului judetean; apărarea intereselor
judetului în justitie. Cu alte cuvinte, Comitetul permanent delibera în
intervalul dintre sesiunile Consiliului judetean si, în acelasi timp, executa
hotărârile acestuia din urmă.
Prefectul a avut atât calitatea
de organ al administratiei descentralizate, cât si pe aceea de reprezentant a
Guvernului la nivel local. Rolul său principal era însă acela de a asigura
realizarea politicii partidului de guvernământ în teritoriu. Prefectul
reprezenta executivul în cadrul Consiliului judetean, unde asigura
presedintia Comitetului permanent. În dubla calitate pe care o avea, el
exercita îndrumarea si controlul asupra tuturor organelor administrative din
judet. În acelasi timp, prefectul era seful politiei judetene, răspunzând de
mentinerea linistii si ordinii publice. În consecintă, atunci când era nevoie,
putea cere punerea în miscare a fortelor armate din judetul său. Numirea prefectului
se făcea prin Decret al monarhului, la propunerea ministrului de interne, dar
titularii functiei puteau fi înlocuiti ori de câte ori se considera că este
cazul. A rezultat de aici o politizare excesivă si o instabilitate extremă a
functiei, precum si exercitarea de către Guvern a unui control excesiv asupra
activitătii sale.
Subprefectul
era
reprezentantul Guvernului la nivelul plasei. Principalele sarcini care îi
reveneau se refereau la: verificarea finantelor comunale; asigurarea
serviciului de stare civilă; punerea în aplicare a hotărârilor Consiliului
judetean la nivel comunal; întocmirea de rapoarte periodice cu privire la
situatia internă din plasa respectivă si propunerea unor măsuri de îmbunătătire
a administratiei. Ca si în cazul prefectului, numirea sa se făcea prin Decret
al monarhului, la propunerea ministrului de interne; titularii functiei de
subprefect puteau fi înlocuiti si ei ori de câte ori se considera că este
necesar.
Sursa: Curs istoria dreptului romanesc Universitatea “Dunărea de Jos”
Comentarii
Trimiteți un comentariu