Reforma administratiei centrale infaptuita de Cuza
Plecând de la noile baze institutionale
create de Conventie, dar si de la recomandările făcute de Comisia europeană,
administratiile celor două Principate trebuiau să pună în practică opera de
constructie statală preconizată, în cadrul căreia reorganizarea administratiei
urma să detină un loc central. Dubla alegere a lui Al. I. Cuza a adăugat însă
si un al doilea obiectiv major pentru conducerea politică a celor două Principate:
crearea statului national prin unificarea reală a celor două tări. Cele două
procese erau favorizate, de altfel, de existenta a doi importanti factori: a)
prevederile Conventiei, care încurajau dezvoltarea unei legislatii comune (prin
intermediul Comisiei Centrale de la Focsani) care să unifice vămile, postele,
telegraful, valoarea monedei etc.; b) organizarea administrativă relativ
unitară introdusă prin Regulamentele Organice, care simplifica demersul de
unificare.
Ministerele au continuat să functioneze
potrivit reglementărilor introduse în Principate prin Regulamentele Organice.
În primă fază, a fost păstrată si structura competentelor materiale atribuite
de Regulamente (Interne, Externe, Finante, Justitie, Culte, Război), singurele
diferente fiind existenta unui Minister al Lucrărilor Publice în Moldova si a
unui Minister al Controlului (un fel de Curte de Conturi) în Tara Românească.
Alături de ministere, Conventia a consacrat si existenta unui Consiliu de
Ministri (succesorul Sfatului Administrativ Extraordinar), care reunea
titularii tuturor ministerelor. În fruntea acestuia, a fost instalat un
presedinte, însărcinat de Domn cu formarea Guvernului. Presedintele era în
acelasi timp si titularul unuia dintre ministere.
Pentru a permite ministrilor să îsi
asume responsabilitatea pentru actele adoptate în domniile lor de activitate,
Domnul le-a atribut tuturor ministrilor statutul de secretari de stat. În acest
fel, fiecare ministru a primit dreptul de contrasemnătură, spre deosebire de
epoca anterioară, când postelnicul intermedia relatiile dintre Domn si
ministrii săi, ceea ce făcea ca numai acesta din urmă să aibă dreptul
respectiv.
Tot în primii ani a avut loc unificarea
celor două armate si înfiintarea unui Stat major general pentru ambele armate.
Au fost numiti agenti diplomatici comuni pentru ambele Principate în marile capitale
europene; au fost unificate serviciile vamale sub conducerea unei directii
generale a vămilor. În 1862 au fost unificate Arhivele Statului, pentru a fi
trecute în subordinea Ministerului Cultelor; serviciile de postă, prin înfiintarea
unei Directii Centrale la Bucuresti; directiile de statistică, prin subordonarea
lor unui Oficiu Central de Statistică; serviciile sanitare civile, prin înfiintarea
Serviciului Sanitar Central de la Bucuresti; a fost înfiintat Serviciul Penitenciar,
prin extinderea în Tara Românească a celui existent în Moldova. Unificarea tuturor
acestor servicii publice s-a făcut, de regulă, prin concentrarea lor la nivelul
capitalei Bucuresti, precum si prin transformarea serviciilor echivalente din
Iasi în servicii exterioare ale celor de la centru.
După proclamarea formală a unificării administrative
la 11/23 decembrie 1861, la 22 ianuarie/3 februarie 1862 a fost alcătuit primul
guvern unic din istoria României. Totodată orasul Bucuresti a fost proclamat
drept capitală a noului stat unitar. Recunoasterea internatională a noii forme
de stat a permis mai departe desăvârsirea unitătii administrative prin
concentrarea tuturor ministerelor la nivelul capitalei unice.
După încheierea procesului de unificare,
efortul de reformare s-a canalizat pe problema reorganizării domeniilor de
competentă ale ministerelor. Reforma nu si-a propus în mod special înfiintarea
unor ministere noi, ci mai mult să regrupeze serviciile existente. Astfel, a
fost reorganizat Ministerul de Interne, care a rămas să se ocupe de
supravegherea administratiei locale, de asigurarea linistii si ordinii publice,
sănătate, ocrotirile sociale, economia natională si comunicatii. Agricultura si
comertul au trecut în portofoliul Lucrărilor Publice; educatia a trecut la ministerul
Cultelor, cel care se va numi de acum înainte Ministerul Cultelor si Instructiunii. În
vara anului 1862 a luat nastere Ministerul Afacerilor Străine, împărtit în
patru sectii: Afaceri consulare, Politică, Contencios si Treburi străine; si
tot atunci a fost reorganizat Ministerul Justitiei, cu trei sectii: Contabilitate,
acte extrajudiciare si procese comerciale, Procese civile si Procese criminale.
Ministerul Finantelor a fost si el
reorganizat, în opt sectii: Secretariatul general, Inspectia generală de
finante, Administratia contributiilor directe, Administratia veniturilor
indirecte, Directia vămilor, Directia postelor, Contabilitatea generală si
miscarea fondurilor, Casieria generală si a tezaurului public.
În paralel cu procesul de creare a
ministerelor unice, a fost demarat un proces de afirmare a suveranitătii
interne a statului român. În acest sens: a) a fost interzisă activitatea
judiciară a consulatelor străine; b) s-a trecut la punerea în aplicare a
sentintelor judecătoresti pronuntate împotriva supusilor străini sau a
locuitorilor români cu statut de supusi străini; c) a fost anulată valabilitatea
pasapoartelor eliberate de Turcia pentru Principate; d) a fost anulată
valabilitatea pe teritoriul românesc a pasapoartelor eliberate de alte state
pentru Turcia; e) au fost introduse pasapoarte românesti si au fost acceptate
doar pasapoartele tărilor care le recunosteau pe cele românesti; f) au fost
trecute în proprietatea statului toate proprietătile funciare detinute de mănăstirile
ortodoxe din afara tării (Legea secularizării averilor mănăstiresti).
Sursa: Curs istoria dreptului romanesc Universitatea “Dunărea de Jos”
Comentarii
Trimiteți un comentariu