Organizarea administrativa a Romaniei in perioada interbelica
In această perioadă s-a dispus organizarea
administraţiei locale, noua reglementare au menţinut judeţul şi comuna ca
unităţi administrative cu personalitate juridică. Comunele se împărţeau în două
categorii: rurale (se puteau forma din unul sau mai multe sate) şi urbane
(fiind centre de populaţie recunoscute ca atare prin lege).
Au existat şi plăşi, ca simple unităţi de control
stabilite de Ministerul de Interne după consultarea consiliului judeţean. Plasa
a fost condusă de un prim-pretor având rolul de a informa pe prefect de
evenimentele din comună şi a lua toate măsurile care se impun pentru menţinerea
autorităţii statale pe plan local.
În fruntea judeţului s-a menţinut încontinuare
prefectul, cu atribuţii sporite faţă de perioada anterioară. Pe lângă prefect a
fost creat un organ ajutător denumit Consiliul de prefectură, la început ca
organ consultativ, ulterior transformat în organ administrativ.
Începând cu anul 1923 în viaţa administrativă locală a
fost înfiinţat Statutul funcţionarilor publici, în baza căruia s-au stabilit
principalele reguli de recrutare, avansare, salarizare, transfer şi răspundere
disciplinară a funcţionarilor publici locali.
În fiecare comună era ales câte un primar, la comunele
compuse dintr-un singur sat, în restul comunelor fiind desemnat de către
Consiliul comunal. Din anul 1936 legea a fost modificată, primarii fiind aleşi
de consiliile comunale din rândul consilierilor. Toate hotărârile organelor
administraţiei locale erau supuse controlului organelor superioare.
Pe plan local, au existat în baza legii organe ale
poliţiei, jandarmeriei, garada financiară etc., cu rolul de a duce la
îndeplinire politica statală pe plan local.
În domeniul contenciosului administrativ a fost
adoptată legea din 1925 prin care această materie a fost dată în competenţa
curţilor de apel şi a Curţii de casaţie.
Sursa: Ion Negru, Istoria dreptului romanesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu