Institutia nasilor in Moldova
Instituţia naşilor, la fel ca şi
celelalte obiceiuri, are o tradiţie deosebită. În toate ţările creştine,
indiferent dacă erau catolice sau ortodoxe, la cununie, în mod obligatoriu,
trebuia să existe martori. Din această obligaţie a apărut o tradiţie frumoasă
în ţările româneşti – năşia la nuntă. Deci naşii erau asemenea părinţilor
pentru tânăra familie, le purtau de grijă pe tot parcursul vieţii, le botezau
copiii, îi ajutau la ridicarea casei etc. La nuntă, la botez, la sfinţirea
casei, din partea naşilor se făceau daruri mari şi semnificative.
Pentru tânăra familie darurile naşilor
constituiau un sprijin şi un ajutor important. Naşii se alegeau dintr-o familie
exemplară, numai oameni „gospodari”, „cuminţi”, „înstăriţi” şi „stimaţi”. Cu
toată cheltuiala mare, să fii naş era o onoare. Cu cât mai mulţi fini aveai, cu
atât mai respectată era poziţia pe care o ocupai în societate. Foarte des nunul
mare era un frate sau o soră mai mare din familie.
De exemplu, Nicolae Mavrocordat a fost
de mai multe ori nun mare. El a cununat pe sora soţiei sale, cocoana Roxanda, sora mării sale doamnei,
dându-o după Constantin, feciorul lui Andronic de la Ţarigrad, pe carile îl
făcuse grămătic mare, după aceea şi cu boieria agiei l-au cinstit.
Cununatu-i-au iar singur (însuşi – n.a.) măria-sa cu doamna mării-sale, în
biserica domnească, şi s-au făcut veseliile mare, şi frumoasă precum să cade.
Finii de cununie şi finii de botez
lărgeau şi întăreau relaţiile familiale şi de rudenie în mediul respectiv, fie
urban, fie rural. Se formau aşa-numite clanuri de familii, care se ajutau unul
pe altul reciproc, în baza, anume, a acestei înrudiri: naş – fin. Având familia
mare şi înrudită, era mai uşor să treci prin toate evenimentele vieţii de
familie: nuntă, botez, ridicarea casei, înmormântare şi altele.
Sursa: Lilia Zabolotnaia, Femeia in relatiile de familie din Tara Moldovei in contextul european pana la inceputul sec. al XVIII-lea
Comentarii
Trimiteți un comentariu