Rascoala lui Horea, Closca si Crisan
În mijlocul deceniului nouă, în plină
eră a reformelor, se declanşează în Transilvania, în 1784, una dintre cele mai
puternice răscoale ţărăneşti europene din secolul al XVIII-lea, prin proporţiile
şi răsunetul ei internaţional.
Anunţată de incidente locale petrecute
în Munţii Apuseni încă de la începutul deceniului, răscoala izbucneşte în
legătură cu conscripţia militară ordonată de Iosif al II-lea, în 31 ianuarie 1784,
în vederea întăririi sistemului de apărare local. Ştirea despre proiectata
înrolare în regimentele grănicereşti, organizate într-o perioadă precedentă,
provoacă un val de interes în mijlocul ţărănimii iobage, tentată de statutul de
libertate oferit de înrolare. Oficialităţile comitatelor asistă consternate la
adeziunea satelor, la proporţiile contagiunii care cuprinde întregi regiuni,
ţărănimea iobagă, în primul rând românească, dar şi maghiară şi săsească din zonele
comitatelor. Pe măsura extinderii fenomenului apar tot mai distincte şi
manifestările antifeudale, intenţiile ţăranilor de a deveni stăpâni pe
pământurile lucrate, de împărţire a celor nobiliare. Încercarea de a stăvili
fluxul, prin contramandarea conscrierii, nu opreşte revolta care se declanşează
în Munţii Apuseni, într-o atmosferă mereu incandescentă, urmare a incidentelor
anterioare ce nu se stinseseră încă.
În mijlocul noilor agitaţii se defineşte
tot mai clar personalitatea lui Horea, conducător al delegaţiilor ţărăneşti la
Viena, de pe acum figura centrală datorită primirii la împărat (aprilie 1784). Aureolată
de nimbul audienţei, personalitatea lui Horea câştigă dimensiunile
conducătorului. Credinţa comună ţărănească în intenţia salutară a „bunului
împărat”, stimulată de contactul cu Iosif al II-lea, împrumută lui Horea
prestigiul omului providenţial. Reluarea conscripţiei antrenează în toamna lui
1784, în octombrie, noul val de interes pentru militarizare care creşte în
rândul moţilor, locuitorii munteni, paralel cu atmosfera generală de nemulţumire
a iobagilor din comitate împotriva sarcinilor feudale.
Creşte însă şi încrederea în demofilia
împăratului, grefată pe contradicţiile dintre reformism şi conservatorismul
nobiliar. În 28 octombrie, în comitatul Zarandului, la Brad, unul din viitorii conducători
ai răscoalei, Crişan, un fost soldat imperial, cheamă, în numele lui Horea,
ţărănimea la adunare, pentru a-i face cunoscută „porunca” imperială de a primi arme
şi de a nu presta slujbele domneşti. În 31 octombrie, la Mesteacăn se adună
ţărănimea din comitatele învecinate, de unde, în numele lui Horea, sunt
îndrumaţi spre cetatea din Alba Iulia pentru a primi arme. La această adunare
se prefigurează, prin cuvintele rostite de Crişan, perspectiva eliberării din
iobăgie şi reducerea sarcinilor feudale.
De acum înainte răscoala câştigă teren,
gândul înrolării se transformă în hotărârea de a distruge nobilimea. Răsculaţii
atacă deopotrivă nobilimea şi reprezentanţii statului, aparatul funcţionăresc,
sub cele mai variate lozinci, dar mai ales sub una care le domina pe toate:
nobilime şi iobăgie să nu mai fie.
Pe măsură ce răscoala se întinde şi
cuprinde satele din câmpia Transilvaniei sunt antrenaţi şi iobagii unguri,
astfel că mişcarea devine generală, cuprinzând, într-o formă sau alta, toată iobăgimea.
În noiembrie răscoala era în apogeu, cuprinsese întreaga ţară, antrenată de
destinul comun în faţa opresiunii feudale. În această situaţie de ridicare
generală, ţărănimea, încrezătoare în biruinţa ei, îşi sintetizează
revendicările în ultimatumul din 11 noiembrie 1784 adresat nobilimii, adăpostită
în cetatea de la Deva.
Ajunsă la apogeu, răscoala continuă
paralel cu încercările de liniştire ale aparatului administrativ şi ale
armatei. Acţiunea ţărănească este întretăiată, întreruptă de tentative, de
intervenţia
conducătorilor ecleziastici, a intelectualilor, care înlesnesc opera de
liniştire. Comanda militară, exploatând încrederea ţărănimii în Iosif al
II-lea, a reuşit să oprească, încă înainte de a avea dispoziţii precise, cursul
ascendent al răscoalei. Atunci însă când împăratul decide intervenţia armatei,
aceasta intră în munţi. Ţărănimea s-a văzut confruntată cu necesitatea
apărării. Cu toate succesele pe care ţărănimea răsculată le înregistrează, la 7
decembrie, la Mihăileni, colonelul imperial Kray învinge oastea ţărănească.
Măsurile de pacificare, tratativele şi o armată imperială au hotărât nu numai
soarta răscoalei din munţi ci, în general, din ţară. Oastea lui Horea s-a
destrămat şi ea, astfel că la 14 decembrie capii răscoalei se retrag adânc în
munţi.
Urmăriţi, au fost arestaţi la 26 decembrie
şi încarceraţi la Alba Iulia. Judecaţi după o insistentă anchetă, sunt
condamnaţi prin sentinţa din 25 februarie 1785, potrivit codului terezian, să
fie frânţi cu roata. La 28 februarie sentinţa a fost executată în prezenţa
mulţimilor ţărăneşti, aduse spre a vedea un exemplu de pedepsire a îndrăznelii
săvârşite prin ridicarea la luptă.
Răscoala lui Horea a declanşat, datorită
proporţiilor ei, un larg răsunet european, difuzat pe toate canalele
diplomatice, publicistice, literare şi istorice, într-un larg spaţiu, din Peninsula
Iberică până în Scandinavia, în statele italiene şi germane, în Franţa şi
Ţările de Jos, în America. Intervenită într-un moment în care ideile revoluţiei
democratice americane vesteau amurgul vechiului regim, răscoala dezvăluie
Europei eşecul despotismului luminat, invalidând imaginea monarhului desăvârşit.
Efectele
răscoalei s-au răsfrânt şi asupra societăţii timpului, ele stând la baza
Patentei de desfiinţare a iobăgiei în Transilvania (1785). Deşi aplicată începând
cu 1781 în alte ţări ale coroanei, datorită rezistenţei nobilimii, introducerea
ei în principat s-a amânat. Datorită răscoalei s-a desfiinţat şi în
Transilvania dependenţa personală, redându-se iobagului dreptul de strămutare, suprimat
de legislaţia dietală de după răscoala lui Doja. Cu toate că nu desfiinţa
raporturile feudale, patenta a grăbit disoluţia lor. Aceasta stimulează şi alte
procese adiacente prin acordarea dreptului de a învăţa meserii şi a le exercita
indiferent de loc. În general, prin desfiinţarea dependenţei personale se
deschide o nouă fază în raporturile feudale, oferind noi temeiuri mişcării de emancipare.
Sursa: Dennis Deletant, Mihai Barbulescu, Istoria Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu