Cultura Wietenberg
Este denumită aşa după eponimul săsesc al Dealului Turcului de lângă
Sighişoara, judeţul Mureş. Răspândită în bazinul mijlociu al Mureşului, de unde
s-a extins şi în sud-vestul Transilvaniei, iar spre nord-vest au intrat în
contact cu purtătorii culturii Otomani şi la sud-est cu cultura Tei.
Geneza culturii este destul de controversată, dar
se presupune că s-a formant pe fondul mai vechi Coţofeni şi Glina
III-Schneckenberg; elemente ceramice striate (grupul Jigodin) la care se adaugă
elemente receptate de la culturile Tei, Monteoru şi Otomani.
Cultura Wietenberg a evoluat de-a lungul a
trei faze, iar sfârşitul ei fiind în legătură cu pătrunderea în zona intracarpatică
a comunităţilor de tip Noua.
Economia este
bazată în special pe creşterea vitelor, dar o pondere însemnată o are şi
agricultura. Aşezările au un caracter stabil, fiind aşezate de regulă în
poziţii înalte, descoperinu-se peste 300 de aşezări Wietenberg în Transilvania.
Din inventarul acestor aşezări s-au găsit unelte şi arme din piatră şi silex,
dar multe din bronz, în special arme, ceea ce demonstrează o dezvoltare
extraordinară a metalurgiei bronzului – centrul
metalurgic carpatic – dar şi carcterul războinic al acestor comunităţi,
unele dintre aceste arme (săbiile şi topoarele cu disc) erau foarte frumos
decorate, dintre motivele geometrice se regăsesc cele spiralice, unele putând
fi puse în legătură cu cultele uraniene, solare (venerarea Cerului şi a
Soarelui). În aria acestei culturi au fost descoperite obiecte de aur (topoare
votive, piese de podoabă) aşa cum e cazul tezaurului de la Ţufalău, judeţul
Covasna.
În ceea ce
priveşte ceramica se remarcă bogăţia repertoriului de forme, ceşti cu una sau
două torţi, străchini, unele cu buza curbată, bogat decorate.
Viaţa
spirituală, dovedită de prezenţa decorului ceramic, discuri solare, spirale
alergătoare, cruci înscrise în cercuri (decoruri ce pot sugera şi legături cu
lumea miceniană), chiar putându-se vorbi de manifestări religioase –
descoperirea unor măsuţe-altar în
regiunea aşezării eponime de la Dealul
Turcului şi aşezarea fortificată de la Oarţa de Sus, judeţul Maramureş.
Ritul funerar
este cel al incineraţiei, iar într-o foarte mică măsură este utilizată şi
înhumaţia, aşa cum întâlnim la Pianu de Jos (Alba), Bistriţa, etc..
Sursa: Ovidiu Cotoi, Curs Istoria veche a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu