Cultura Starčevo-Criş
Din punct de
vedere cultural, aproape întreg teritoriul României a fost cuprins într-un vast
complex cultural de origine balcanică, cunoscut sub numele de complexul
cultural Starčevo-Criş. Denumirea culturii provine de la o localitate din
Serbia şi după bazinul Crişurilor, unde s-au făcut primele descoperiri pe
teritoriul României.
La rândul său, cultura Starčevo-Criş
face parte dintr-un vast complex cultural circumediteranean – complexul cu
ceramică cardială, denumit după decorul speific al ceramicii realizat prin
impresiuni cu scoica Cardium, specie de scoică prezentă numai în bazinul Mării
Mediterane.
Aria culturii Starčevo-Criş ocupă un
spaţiu geografic imens formând mai multe grupuri culturale distincte, dar
înrudite: Starčevo şi Anzabegovo (Iugoslavia), Körös (Ungaria),
Karanovo-Kremikovci (Bulgaria) şi Sesklo (Grecia mai exact în Thesalia). Această
cultură ocupă aproape tot teritoriul României cu excepţia estului Munteniei şi
Dobrogea; limita estică a acestei culturi fiind bazinul Nistrului unde Cultura
Starčevo-Criş interferează cu Cultura Bugului sudic. Răspândirea grupurilor
starceviene pe teritoriul actual al României s-a făcut de-a lungul a IV faze de
evoluţie.
Primul orizont – faza I - a fost sesizat
la Gura Baciului (Cluj) apoi la Ocna Sibiului (Sibiu), la Cârcea (Craiova).
Acest prim orizont se caracterizează printr-o ceramică cu un fundal roşu puternic
lustrit, pictat cu buline sau cu linii dispuse în reţea, trasate cu alb.
În expansiunea spre nord a acestui grup
cultural îndeaproape înrudit cu orizontul proto-Sesklo din Thesalia, se
constată o rudimentizare a tehnicii prelucrării ceramicii, în special în
privinţa lustrului şi picturii, ceea ce sugerează atragerea în această
deplasare şi implicit la noul mod de viaţă, şi a unor grupuri locale de
orientare epipaleolitică. Pe lângă pictură, pe vasele realizate de purtători
culturii Starčevo-Criş se remarcă şi amestecul de pleavă din pasta vaselor,
arderea inegală şi incompletă, decorul cu impresiuni de unghie şi de deget pe
ceramica nepictată – decor în spic sau spic.
Aşezările sunt răsfirate, iar straturile
de cultură sunt foarte subţiri, foarte rar fiind cazurile în care aceste
straturi se suprapun, acest lucru îngreunează stabilirea etapelor de evolţie a
acestei culturi.
Viaţa spirituală este dovedită de
existenţa idolilor de lut, altare miniaturale cu picioruşe – utilizate în
cadrul ritualurilor religioase.
Ritul funerar este cel al înhumaţiei în
poziţie chircită, uneori este însoţită de depuneri de ofrande, dar ceea ce este
important, defuncţii erau înmormântaţi printre locuinţe neexistând necropole de
unde se reflectă mentalităţile despre viaţă şi moarte care nu erau foarte
precise. Tipul antropomorfologic al purtătorilor culturii Starčevo-Criş este
mediteranoide-gracil de unde rezultă originea sudică a acestei populaţii. Mai
rar apar şi elemente tip protoeuropoid mai robust, tip aparţinând populaţiilor
locale epipaleolitice.
Cultura Starčevo-Criş se sfârşeşte odată
cu pătrunderea spre nord a purtătorilor complexului cultural Vinčea-Dudeşti,
iar puţin mai târziu, datorită pătrunderii din nord a culturii ceramicii
liniare din Europa centrala.
Sursa: Ovidiu Cotoi, Curs Istoria veche a Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu