Obligatii si contracte in evul mediu romanesc
În sistemul popular, obligațiile
rezultau din evenimentele cardinale în viața omului: naştere, nuntă, zestrea şi
claca fiind, de asemenea, forme tradiționale de obligații. În altă ordine de
idei, Legea Ţării consacra răspunderea personală, deşi s-a păstrat şi
tradiționala răspundere solidară a obştii pentru faptele membrilor săi în
materie fiscală, penală etc. În sistemul de impozit numit cisla, satul era
impus la plata unei sume globale, repartizată apoi pe gospodării, după puterea
lor economică. După întemeierea statelor, unele atribuții ale obştilor în
soluționarea faptelor penale au trecut în competența aparatului de stat. Pentru
infracțiuni grave (omucidere) se aplicau amenzi grele – deşegubine, constând
dintr-un mare număr de vite – suportate de întregul sat dacă acesta nu putea
preda pe vinovat.
Principalele contracte întâlnite sunt:
a.
donația. Donatorii puteau fi domnul, regele ungur, apoi principele pentru
Transilvania, persoane private, dar cu confirmarea domnului, în calitatea sa de
emitent. În Transilvania, concomitent cu domeniul primit, beneficiarul obținea
şi calitatea de nobil.
b.
schimbul putea să aibă ca obiect pământul, dar şi persoane – țărani şerbi şi
robi.
c.
împrumutul consta în special în sume de bani, garantate cu bunuri imobiliare
(zălog).
d.
contractul de vânzare-cumpărare - ocupa primul loc, având ca obiect pământul,
deşi au fost destul de rar în Ţara Românească şi Moldova; în condițiile
proprietății funciare condiționate, şi persoanele (țăranii liberi care îşi
vindeau stăpânilor feudali libertatea, devenind rumâni şi vecini, precum şi
robii) puteau fi obiect de vânzare. În sistemul popular acționa dreptul de
protimisis – întâietatea la vânzare a rudelor şi vecinilor. Elementele
esențiale ale contractului de vânzare-cumpărare erau consimțământul, obiectul
tranzacției şi prețul. Consimţământul nu trebuia viciat prin silă; vânzarea
încheiată sub imperiul dolului sau a erorii era lovită de nulitate. Obiectul
vânzării (de obicei pământul) era determinat în contract prin semne de hotar,
menționându-se uneori şi suprafața. Preţul vânzării era menționat în bani
(aspri, taleri, florini etc.), dar şi în natură (vite, cereale, miere, vin
etc.). Prețul se plătea integral în momentul convenției, dar uneori şi parțial,
cu achitarea arvunei şi constituirea unui zălog, constând în bunuri mobile şi
imobile, din şerbi cu delnițele lor şi cu implicarea unor garanți numiți
chezaşi.
Forma de încheiere a contractului se
făcea în scris sau verbal, dar întotdeauna în prezența martorilor,
aldămăşarilor şi chezaşilor. Zapisul (actul între particulari) cuprindea numele
părților, martorilor, aldămăşarilor, forma de plată, zălogul etc. Hrisovul
domnesc de întărire a vânzării se putea obține şi ulterior încheierii
contractului, în baza prezentării zapisului. Actele scrise distruse sau
pierdute puteau fi reconstituite de către domn şi sfatul domnesc pe bază de
martori şi jurători. Alte contracte consensuale erau cele de închiriere: de
locuințe şi servicii (contracte de antrepriză, constând în angajarea de forță
de lucru calificată); contracte de arendare: de pământ, vămi, dijme, târguri,
prăvălii; contracte de asociere.
Din necesitatea asigurării publicităţii
actelor, îndeosebi la vânzare-cumpărare, s-a apelat la procedeul aldămăşarilor,
pentru ca participanții la mica petrecere cu băutură dată de cumpărător să
păstreze în memorie amintirea contractului şi să fie eventualii martori în caz
de litigiu. Datul mâinii şi jurământul părților erau practici care, încălcate,
puteau avea urmări nefaste în credința populară.
Sursa: Gabriel Ungureanu, Istoria dreptului romanesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu