Capitulatiile
Istoria raporturilor ţărilor române cu
Poarta atestă faptul că, pe lingă numeroasele
confruntări militare, domnii români au negociat cu otomanii, au semnat
unele tratate în care s-a prevăzut un statut special, autonom, nu de provincii
otomane obişnuite unde toată autoritatea era exercitată de otomanii. O asemenea
stare de lucruri nu a fost ceva specific doar pentru raporturile
româno-otomane, ci un fapt bine cunoscut în lumea islamică încă din secolul al
VII-lea.
Instaurarea suzeranităţii otomane în
ţările române a fost un proces îndelungat şi a decurs în perioade diferite în
Ţara Românească, Moldova şi Transilvania. Dacă în Ţara Românească instaurarea
suzeranităţii otomane a avut loc încă în prima jumătate a secolului al XV-lea,
în Moldova începutul acestui proces este pus în anul 1456, cînd ţara acceptă
plata tributului, iar în Transilvania abia în 1541. Recunoaşterea oficială a
suzeranităţii otomane a fost făcută prin nişte acte scrise, care în
istoriografie sunt numite "capitulaţii" (de la cuvîntul latin capitulare
- a se înţelege, a încheia un tratat).
"Capitulaţiile" ţărilor române
cu Poarta, prin care ele au obţinut anumite privilegii, au fost acordate de
către sultani cu ocazia încetării ostilităţilor militare şi acordul de a plăti otomanilor
haraci. în pofida faptului că după formă ele erau diplome sultanale, "capitulaţiile"
au prezentat, prin esenţa lor, tratate politice internaţionale negociate, cu obligaţii
reciproce ale părţilor. Ele au stabilit statutul politico-juridic al ţărilor
române care, în esenţa sa, era un statut de autonomie.
Cu toate că, pe parcursul timpului,
otomanii au căutat să limiteze acest statut, în esenţa sa, el a fost menţinut
întotdeauna. În linii mari, în evoluţia raporturilor Ţării Româneşti şi a Moldovei
cu Poarta pînă la începutul secolului al XVIII-lea, se evidenţiază două etape. Prima
etapă cuprinde perioada de pînă la mijlocul secolului al XVI-lea, cînd aceste
ţări şi-au păstrat atributele suveranităţii, printre care dreptul de a face pace
şi război, de a trimite soli şi de a încheia tratate. A doua etapă începe în a
doua jumătate a secolului al XVI-lea, cînd ţările române au intrat sub un
control mai strict al Porţii şi, în viziunea otomanilor, au încetat a mai fi
subiecte de drept international.
Statutul de ahd (casa armistiţiului,
casa păcii) a fost statutul politico-juridic al ţărilor române în sistemul
Imperiului Otoman. El a fost definit în istoriografie şi cu termenii "vasalitate"
şi "suzeranitate", subliniindu-se însă faptul menţinerii autonomiei
ţărilor române.
Statutul de ahd prevedea:
-
păstrarea domniei de rit creştin, după alegerea prealabilă a candidatului
"de către ţară", din sînul unei familii autohtone cu drepturi la
tron, şi confirmarea lui de către padişah;
-
conservarea deplină a "drepturilor şi libertăţilor" ţării, a "legilor
şi credinţei, după datina cea veche, cu alte cuvinte autoguvernarea şi autoadministrarea,
fără nici un amestec otoman";
-
plata haraciului, peşcheşului către sultan şi marii săi dregători;
-
domnul urma să fie "prieten prietenilor şi duşman duşmanilor"
padişahului, adică să ducă o politică externă concertată cu cea a Porţii şi să
furnizeze informaţii şi detaşamente auxiliare în caz de nevoie; la rîndul său,
Poarta era obligată să "apere" şi să protejeze ţara de orice
agresiune externă;
-
schimbul reciproc de negustori, fugari şi prizonieri.
Acest statut îl primeau numai ţările
dobîndite prin tratat. Celelalte, cucerite cu sabia, nu puteau beneficia de el.
Aşadar, statutul de ahd a fost statutul politico-juridic al ţărilor române în
sistemul Imperiului Otoman. El a fost definit în istoriografie şi cu termenii "vasalitate"
şi "suzeranitate", subliniindu-se însă faptul menţinerii autonomiei
ţărilor române.
Sursa: Ion Eremia, Istoria romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu