Teritorii româneşti sub administraţie otomana în secolul al XVI-lea – începutul secolului al XVIII-lea
Izvoarele care reflectă raporturile
româno-otomane consemnează obligaţia Porţii de a păstra integritatea
teritorială a ţărilor române şi de a le proteja de invaziile străine. Cu toate acestea,
ea a fost permanent încălcată. Drept rezultat al campaniei otomane din 1538,
Poarta a anexat de la Moldova oraşul Tighina şi partea de sud a regiunii dintre
Nistru şi Prut – Bugeacul, unde se stabilesc tătarii. De asemenea, denumirea
oraşului Tighina a fost schimbată în Bender şi aici a fost creată o raia
otomană. Şi tot în urma acestei campanii a fost formată raiaua Brăila.
Politica de anexare a teritoriilor
româneşti de către Poartă a fost continuată şi în a doua jumătate a secolului
al XVI-lea. Ca rezultat al expediţiei otomane din 1552, în Transilvania a fost
format un nou paşalîc cu centrul la Timişoara. Ulterior, la 1595, a fost
formată raiaua cu centrul la Ismail, iar la 1622, raiaua cu centrul la Reni.
Aşadar, către mijlocul secolului al
XVIII-lea, imense teritorii româneşti erau înstrăinate: întreaga Transilvanie
era supusă Habsburgilor, turcii şi tătarii ocupau în regiunea Nistru - Prut
circa 55, 7 % din întreg teritoriul regiunii, ceea ce alcătuia 27,2% din
teritoriul întregii ţări. Este de remarcat că hotarul dintre Moldova şi
raialele otomane nu a fost fix. Unii domni reuşeau să recupereze o parte din
teritorii. De exemplu, în anii 1541-1542, Petru Rareş reuşeşte să recupereze o
porţiune de pămînt unde erau aşezate 26 de sate (iniţial 35), dar cu condiţia
ca haraciul să fie mărit. Mai tîrziu, în 1574, Petru Şchiopul, de asemenea,
reuşeşte să obţină cîteva sate, dar tot cu preţul măririi haraciului.
Considerate teritorii cucerite cu sabia,
raialele şi paşalîcurile au fost apreciate dar alislam. Dreptul internaţional
musulman ne oferă un răspuns destul de clar referitor la situaţia din asemenea
zone: "Dacă imamul supune o regiune prin forţa armelor, atunci el, la
viziunea sa,
împarte teritoriul ostaşilor sau lasă stăpînilor anteriori (în acest caz lor li
se lasă averea necesară
pentru agricultură), impunîndu-i la djizye (capitaţie, impozit pe persoană) şi
haraci (impozit
pe pămînt) pentru pămîntul care este declarat vacuf (vacuf se numeşte un
asemenea obiect
asupra căruia nimeni nu are drept de proprietate, fiindcă acest drept este
transmis lui Dumnezeu,
oamenii au numai dreptul de folosinţă) în folosul ostaşilor, şi deci nu se
împarte între
ei, sau deportîndu-i pe proprietarii anteriori, aduce în locul lor pe alţii de
la care iau haraci
şi djizye, dacă ei sînt necredincioşi, ori desetină, dacă ei sînt
musulmani".
Este de remarcat faptul că teritoriile
româneşti ocupate de otomani nu au constituit un obiect de colonizare pentru
otomani. Musulmanii aduşi au populat numai oraşele, satele au continuat să fie
populate de români. Bugeacul devine o zonă de mişcare permanentă a tătarilor. Populaţia
locală a fost redusă la o stare de inferioritate, numită cu cuvîntul raia (turmă).
Ei nu aveau dreptul să poarte arme, să folosească vestimentaţie turcească etc.
Localnicii şi-au păstrat dreptul de
judecată după obiceiurile şi legile lor. Otomanii au acordat populaţiei
creştine autonomie administrativă şi religioasă: ei aveau aleşii lor care le reprezentau
interesele pe lingă autorităţile otomane. În pofida faptului că dreptul internaţional
musulman prevedea ca bisericile din teritoriile cucerite cu sabia să fie transformate
în locuinţe, în teritoriile româneşti ocupate de turci şi tătari s-a menţinut biserica
creştină. Biserici creştine erau la Căuşeni, Chilia, iar la Brăila se afla
reşedinţa unui mitropolit. În raialele otomane create pe teritoriile româneşti,
o parte din pămînt a fost transformat în vacuf, cealaltă parte a rămas în
proprietatea statului sau a fost împărţită marilor dregători otomani, domenii
cunoscute cu numele de hasuri (proprietăţi funciare mari), ziameturi (proprietăţi
funciare mijlocii) şi timaruri (proprietăţi funciare mici).
Administraţia otomană instaurată pe
teritoriile româneşti îşi exercita funcţiile numai asupra
populaţiei islamice. Creştinii, dacă îşi plăteau la timp impozitele şi nu se
răsculau, erau
lăsaţi în pace.
În fruntea provinciei se afla
beglerbeiul (paşa, vaii) – guvernatorul, care dispunea de toată puterea
militară şi civilă, urmat de defterdar (responsabil de funcţie), serascher (conducătorul
militar), kadi (deţinea în carăle sau cadilîc-uri funcţii administrative, judecătoreşti
şi religioase). Ultimul era ajutat de un naib. Administrarea oraşelor se
efectua de un kehaia, ajutat de serdarul de ieniceri, subaşi (şeful poliţiei)
şi muhtesib (contabil).
Ion Eremia, Istoria romanilor
Comentarii
Trimiteți un comentariu