Revolutia industriala in spatiul romanesc



In spatiul geografic românesc revolutia industriala s-a desfasurat mai lent, cu anumite particularitati, datorita unui manunchi de realitati din care amintim: inexistenta unui stat centralizat, România Mica cuprinzând doar o parte din teritoriul national; dominatia straina exercitata pâna în 1877, respectiv 1918, care a frânat dezvoltarea societatii românesti; predominarea pâna târziu a iobagiei (1848 în Transilvania, 1864 în România); greutatea realizarii acumularii primitive de capital; aplicarea masurilor de politica economica protectionista, care s-a facut cu destule sincope.
          Industria alimentara a fost ramura cu cea mai mare pondere în ansamblul industriei din toate teritoriile românesti. În cadrul ei s-au impus subramurile morarit si industria zaharului unde s-au introdus primele masini cu aburi. Astfel, mori cu aburi au aparut la Gârbou (1831), la Cluj, la Bucuresti (1835, moara Asan), la Iasi (1841). În 1889 s-a creat fabrica de zahar de la Bod (Brasov), cu un capital de 6 milioane de coroane. Spre sfârsitul secolului XIX s-au înfiintat mori moderne în comitatele Timis, Torontal, Brasov etc., care prelucrau mari cantitati de cereale. În aceste subramuri, între 1890 - 1910 revolutia industriala este înfaptuita.
          Industria lânii a folosit primele masini în ceea ce putem numi „marea” industrie prelucratoare. În 1842, la Zarnesti (Brasov) s-au introdus masini de tors bumbac, iar în 1843 s-a dotat cu masini tesatoria de la Tunari a vornicului Baleanu Concurenta marfurilor straine, mai ales în anii aplicarii conventiei comerciale româno - austro – ungare a determinat un ritm lent de introducere a masinismului în ramura. Ca urmare, revolutia industriala este considerate doar la începuturile sale în primii ani ai secolului XX.
          Industria   hârtiei are   vechi   traditii   în   tarile   române.   În   1841,   Gheorghe   Asachi,   în Moldova, aducea masini din Praga si Viena fabricând hârtie din zdrente. În 1853 la Zarnesti, iar în 1854 la Petresti (Sebes - Alba) au aparut alte doua fabrici care foloseau aceeasi materie prima. În urma legii speciale de încurajare a industriei hârtiei (1881) s-au creat doua mari si moderne   fabrici   în   România   la   Busteni   (1883)   si   Letea   -   Bacau   (1885).   În   1900   revolutia industriala este înfaptuita în aceasta ramura industriala.
          Industria lemnului se baza pe bogatia padurilor, cu lemn de diferite esente si de mare valoare. În Transilvania existau 82 de fabrici propriu-zise pâna la sfârsitul secolului XIX, iar în România 54 pâna a 1902 - toate folosind aburul ca forta motrice. Sunt înregistrate, apoi, câteva mii de fierastraie mici, actionate de forta apei. În aceasta ramura, a productiei de cherestea, revolutia industriala este înfaptuita pe la 1890 - 1900, în timp ce în alte ramuri: binale, mobile etc. ea era abia la început
          În industria materialelor de constructii un loc privilegiat l-a ocupat productia de caramida si ciment. În productia de caramida si derivate amintim: functionarea, în 1844, la Iasi, a unei masini care producea 100 de caramizi pe ora. În 1864, la Jimbolia, în Transilvania, s-a înfiintat o fabrica de caramizi si tigla. În 1901 în România existau 13 fabrici, în 1904 în Transilvania erau 18 fabrici. În jurul anului 1900 revolutia industriala în industria de caramizi era în plina desfasurare,   dar   nu  terminata.   Productia  de  ciment   a  debutat   doar   dupa  1877  /   1878,   însa direct pe baze masiniste. Dintre primele fabrici amintim pe cele de la Brasov si Gurahont (în Transilvania), Braila, Azuga si Cernavoda (în România), Merita mentionat ca în România s-a folosit pentru prima data în lume, betonul armat, la constructia silozurilor, datorita inginerului Anghel Saligny.
          Industria   metalurgica  a   avut   un   rol   important   în   sustinerea   procesului   revolutiei industriale,   cu   toate   ca   ea   s-a   dezvoltat   cu   destule   greutati.   Siderurgia   si   metalurgia prelucratoare   s-au   dezvoltat   mai   mult   în   Transilvania   la   Oravita   (în   1718   intra   în   functiune primul furnal), Bocsa, Dognecea, Calan, Resita (cu furnale pentru prelucrarea fierului). În 1840 s-a facut modernizarea furnalelor Resitei, revolutia industriala încheindu-se pe la sfârsitul sec. XIX.
          Industria   extractiva,   în   general,   a   fost,   în   afara   celei   alimentare,   cea   mai   bine dezvoltata.  Se  remarca  în primul  rând   extractia  petrolului  în  România.   În 1857  s-au realizat primele puturi de exploatare. În 1882 s-au introdus sondele. În 1857 la Ploiesti s-a construit prima   rafinarie   din   tara   si   a   treia   din   lume,   proprietar   fiind   Teodor   Mehedinteanu.   Petrolul lampant produs de aceasta rafinarie s-a folosit la Bucuresti –  primul oras din lume iluminat cu petrol. În 1882 s-a creat Societatea anonima a rafinariei de petrol din Oradea, iar în 1891 cea
din Orsova. În 1896, prin constituirea Societatii anonime „Steaua Româna” se trecea la „era” marilor societati. În 1907, sub impulsul pe care a început sa-l joace petrolul pe piata mondiala, ca   urmare   a   inventarii   motorului   cu   combustie   interna,   România   producea   peste   1.100.000 tone   titei   si   ocupa   locul   5   în   lume.   Tot   acum   revolutia   industriala   este   înfaptuita   în   acest domeniu.
          Revolutia   industriala,   asa   cum   s-a   putut   desfasura   în   spatiul   geografic   românesc,  a facilitat   impunerea   unor   orase   cu   caracter   industrial. Astfel,   în   jurul   anului   1900,   în   aceasta situatie erau Aradul (care avea 19 mari întreprinderi de prelucrare a fierului,  de electricitate, cherestea,   mobila,   spirt   si   drojdie,   caramizi,   mori   cu   aburi),   Oradea,   Cluj,   Sibiu,   Timisoara, Brasov, Bucuresti, Ploiesti etc. Disproportia în repartizarea teritoriala a obiectivelor industriale, ca si pe ramuri, este evidenta. Pe de alta parte, asistam la o spectaculoasa crestere a proletariatului în general, a celui modern de fabrica în special. În  Transilvania   existau  180.000  de  muncitori,  din  care  100.000  muncitori moderni  de fabrica. În România existau 120.000 de muncitori, din care 57.000 muncitori moderni de fabrica. În   total   erau   300.000   de   muncitori,   din   care   aproximativ   160.000   de   muncitori   moderni   de
fabrica.


Sursa:  Gheorghe Zane, Industria in Romania in a doua jumatate a sec. al XIX lea


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Căsătoria la romani

Epoca Fanariotă în Țările Române: Cauze, Context și Implicații Politice

Blocada continentală instaurată de Napoleon