Infiintarea si organizarea serviciului sanitar al armatei romane
La 11 martie 1915, regele Ferdinand I
(1914-1927), prin Înaltul Decret nr.708, a sancţionat şi a promulgat legea
referitoare la Serviciul sanitar al armatei, act iniţiat de către Ion I. C.
Brătianu, în calitate de Preşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministru de
Război şi adoptat la 11.02.1915 în Senat cu o unanimitate de 49 de voturi, iar
nouă zile mai târziu şi de Adunarea Deputaţilor, cu o cvasi-unanimitate de 67
de voturi contra 3 [149, p.39-102]. Noul aşezământ legislativ consacrat special
Serviciului sanitar al armatei includea 9 articole. Primele 4 articole
stabileau principiile generale de mobilizare şi încadrare pentru componenţii
acestei structuri din cadrul forţelor armate româneşti.
Articolele 5-7 din legea sancţionată de
suveran la 11 martie 1915 se refereau la drepturile băneşti ale personalului
(salarii şi pensii), prime de echipare etc.
Textul articolului 5 prevedea
retribuţii (foarte) diferenţiate din punct de vedere al cuantumului, care varia
între 40 de lei pentru un sanitar clasa a II-a şi 650 de lei pentru un medic
şef.
Regulamentul legii în cauză a fost
adoptat prin Înaltul Decret nr.1475 din 26 mai 1915 şi includea un total de 20
articole, urmate de anexe (model de registru şi ordin de înscriere). Conform
primului articol din regulamentul promulgat la finele lui mai 1915, se
instituia un termen de opt zile (30, pentru cei aflaţi în străinătate) în care
medicii şi celelalte categorii de personal menţionate în textul legii din 11
martie 1915, în cazul în care nu împliniseră 65 de ani şi nu se aflau înscrişi
în controalele armatei, erau obligaţi a înainta Ministerului de Război,
Direcţia a 6-a Sanitară, o declaraţie cuprinzând date esenţiale despre situaţia
personală şi profesională, inclusiv gradul avut în armată, data şi motivele
ştergerii din controalele armatei.
Pe lângă adoptarea legii din 11 martie
1915 şi a regulamentelor aferente acesteia, în mai acelaşi an, primăvara anului
1915 a consemnat şi un alt eveniment important pe linia organizării Serviciului
sanitar al armatei române, anume înfiinţarea Comitetului Central Sanitar. Rolul
acestuia era de a studia, organiza şi, în ultimă instanţă, de a pregăti
teritoriul ţării, din punct de vedere sanitar, în eventualitatea, tot mai
probabilă, a angajării în război. Pentru ducerea la bun sfârşit a sarcinilor
încredinţate, noul organism a colaborat cu Direcţia 6 Sanitară din cadrul
Ministerului de Război, cu Serviciul de Stat Major al direcţiei respective,
precum şi cu cele 43 de comitete regionale de acţiune.
Până la 10 august 1916, numărul
paturilor disponibile în caz de campanie a depăşit 70.000, fiind împărţite în 4
categorii:
I. cele care erau gata sau urmau să fie
gata în prima zi de mobilizare şi să funcţioneze în ziua a 9-a (27.104, circa
39% din total);
II. cele care, având capacitatea
necesară, se puteau improviza prin mijloace locale, fiind gata de funcţionare
după 20 de zile de la mobilizare (17.469 sau circa 25% din total);
III. se amenajau prin mijloace
improvizate, la nevoie putând primi răniţi mai uşor (12.867 sau cam 18% din
total);
IV. cele care constituiau centrele de
convalescenţi – (13.187, puţin peste 18% din total).
Spitalele se clasau, după profilul
activităţii din fiecare regiune în: chirurgicale (chirurgie mare şi chirurgie
mică), boli interne, boli mintale şi nervoase, boli contagioase şi, respectiv,
pentru contagioşi. Această clasificare servea ca normă şi se aplica doar în
centrele mari; în centrele de importanţă redusă, o singură unitate
spitalicească putea include mai multe categorii.
În ceea ce priveşte organizarea
serviciului sanitar militar de armate, includea zona operaţiilor şi zona
etapelor. În cuprinsul serviciului sanitar operaţional intrau pachetul de
pansamente individual, serviciile sanitare ale micilor unităţi (alcătuit din
brancardieri), ale corpurilor de trupă (compuse din câte un medic şi câte o
trăsură de ambulanţă de batalion şi divizie) şi serviciile sanitare ale marilor
unităţi, diferenţiate ca structură, în funcţie de mărimea unităţii; astfel, la
brigada mixtă exista o secţie ambulanţă alcătuită din câte 5 ambulanţe şi 2
furgoane ambulanţe, unei divizii de două brigăzi îi revenea o ambulanţă
divizionară pe două secţii, 10 ambulanţe, 4 furgoane ambulanţe şi o coloană de
212 brancardieri cu 10 trăsuri pentru răniţi, iar pentru un corp de armată
reveneau câte un spital mobil pentru 4 secţii, 20 de ambulanţe şi 8 furgoane
ambulanţe.
În zona etapelor se aflau doar mari
unităţi şi Marele Cartier General. Structura Serviciului sanitar pentru această
zonă era una de tip mai compact. Astfel, la diviziile pe 2 brigăzi existau 1
semi-spital de evacuare şi o secţie de automobile, formată, la rândul ei,
dintr-un automobil, 15 automobile port-brancarde şi 5 autocamionete. La
corpurile de armată înregistrăm cea mai complexă componentă a Serviciului
sanitar aferent: 1 spital de etapă, 1 spital de evacuare cu un convoi de
automobile (5 automobile, 50 automobile port-brancarde şi 10 autocamionete), 1
spital pentru contagioşi, 2 infirmerii de gară, 1 depozit de corp de armată cu
1 automobil şi 2 trăsuri sanitare permanente. Întrucât centrul de greutate era
plasat la corpurile de armată, pentru fiecare armată mai revenea doar 1 spital
de convalescenţă. În ceea ce priveşte Marele Cartier General, acestei structuri
de comandă îi erau ataşate Comandamentul General al etapelor de Serviciul
Sanitar, 10 trenuri sanitare permanente şi 12 trenuri sanitare semi-permanente.
Sursa: Stoica Leontin, Serviciul sanitar al armatei romane in perioada 1914 - 1919
Comentarii
Trimiteți un comentariu