Inceputurile istoriografiei romanesti
Începuturile istoriografiei române se plasează în
timpul domniei lui Ştefan cel Mare. Îndelungă,
ea a fost plină de mari evenimente, care au impresionat atât contemporanii,
români sau străini, cât şi posteritatea.
Domnitorul însuşi a fost un mare preţuitor al istoriei, fapt manifestat prin
crearea unui adevărat letopiseţ în piatră pe mormintele strămoşilor adus la biserica
Bogdana din Rădăuţi.
Din porunca domnitorului, a fost redactat şi primul
letopiseţ al Moldovei. Originalul acestuia nu s-a păstrat. Pe baza unor variante,
el poate fi reconstituit aproximativ. A fost anonim şi redactat în slava veche.
Aceasta era limba bisericii, iar folosirea ei constituia un fel de sanctificare
a faptelor istorice, la fel cum în Apus s-a întrebuinţat în primele cronici
limba Bisericii catolice, latina.
Pe baza
letopiseţului anonim realizat, aproape sigur, la Curtea Domnească au fost alcătuite
şase variante. Trei dintre acestea sunt interne:
-Letopiseţul
de la Bistriţa;
-Letopiseţul
de la Putna I;
-Letopiseţul
de la Putna II.
Alte
trei, ca o subliniere a interesului prezentat de domnia lui Ştefan cel Mare
dincolo de graniţele Moldovei, sunt variante redactate în sau pentru străinătate:
-Cronica
moldo-germană
-Cronica
moldo-polonă
-Cronica
moldo-rusă.
Variantele interne, toate în slavonă,
sunt probabil alcătuite la cele două mănăstiri în legătură cu care se fac unele
precizări de detaliu. Substanţa o constituie însă evoluţia politică. Ele încep
cu 1359, “când cu voia lui Dumnezeu s-a întemeiat Ţara Moldovei”. Primii domni sunt
doar enumeraţi în maniera unui pomelnic. Începând cu Alexandru cel Bun se face şi
o prezentare a faptelor mai importante, fără însă ca expunerea, lacunară să aibă
o unitate până la urcarea pe tron, iarăşi ”cu voia lui Dumnezeu”, a lui Ştefan
cel Mare. Faptele acestuia sunt prezentate, relativ pe larg, probabil de două sau
trei feţe bisericeşti de la Curtea Domnească.
Letopisiţul
de la Bistriţa se opreşte la 1507, cele de la Putna expun succint evenimentele
până după mijlocul secolului al XVI-lea. În toate, faptele lui Ştefan cel Mare
sunt prezentate ca fiind un rezultat al voinţei divine.
Cronica moldo-germană pare să fie cea
mai apropiată de originalul anonim. Ea începe direct cu urcarea pe tron a lui Ştefan
cel Mare, expunându-i faptele pânăspre sfârşitul domniei. A fost redactata probabil
de un militar şi a ajuns în posesia unui umanist german prin intermediul soliei trimise pentru aducerea
unui medic, în momentul când boala Domnului se agravase.
Cronica moldo-polonăa fost redactată după o variant
de la Putna, într-un mediu în care a existat un interes deosebit pentru
personalitatea domnitorului.
Cronica moldo-rusă, cu un conţinut mai deosebit,
incluzând o legendă privind originea românilor, s-a datorat probabil şi legăturilor
de rudenie ale lui Ştefan cu curtea de la Moscova.
În veacul al XVI-lea, maniera
analisticei româno-slave s-a modificat. Cronicile redactate acum sunt explicit
comandate de Domni şi sunt redactate de autori cunoscuţi: Macarie (pentru Petru
Rareş), Eftimie (Alexandru Lăpuşneanu) şi Azarie (Petru Şchiopul). Autorii
glorifică faptele domnilor respectivi, inclusiv prin denigrarea celor ale predecesorilor.
Pentru a fi mai convingători, renunţă la stilul sobru al letopiseţelor anonime,
adoptând stilul înflorat al unui cronicar bizantin.
Începuturilor istoriografiei româneşti sunt
legate de Moldova. A existat probabil un letopiseţ de Curte şi în Ţara
Românească, după cum rezultă din traduceri mai târzii. În limba slavăs-au păstrat
legendele despre Vlad Ţepeş, care au dus la mitul Dracula. Cu două excepţii,
ele sunt alcătuite însă de străini, în primul rând de saşii ostili domnitorului
muntean. Apropiate de genul istoriografic, nu-i aparţin totuşi. O realizare
deosebită a istoriografiei muntene este cronica lui Mihai Viteazul, alcătuită probabil
de logofătul acestuia. Originalul nu s-a păstrat, ea putând fi reconstituită după
o traducere românească din veacul al XVII-lea şi după cea germană a umanistului
silezian Balthasar Walter.
Sursa: Vasile Cristian, Introducere in istoriografie
Comentarii
Trimiteți un comentariu