Afacerea Strousberg
Concesiunea Strousberg ce a stat la baza marelui
scandal politic cu implicaţii internaţionale cunoscut sub numele de Afacerea
Strousberg care a marcat prin consecinţele sale viaţa economică şi politică în
prima etapă a domniei lui Carol I a reprezentat un moment semificativ în
procesul de modernizare a României şi de colaborare cu capitalul extern.
Contractul de concesiune între dr. Strousberg şi autorităţile
române prin care investitorul prusiana obţinut dreptul de construcţie prin
concesionare a unei linii feroviare în lungime de 919 km, de la Roman la Vârciorova.
s-a negociat şi elaborat în timpul guvernului Nicolae Golescu în care
portofoliul finanţelor era deţinut de I C Brătianu iar cel al Lucrărilor
Publice de Panait Donici Concesiunea Strousberg s-a finalizat prin Decretul Domnesc
din 21 septembrie/3 octombrie 1868.
Guvernul acorda dreptul de a construi şi
exploata următoarele linii de cale ferată: a Roman-Tecuci-Galaţi, cu o linie
secundară Tecuci-Bârlad;b.Galaţi-Brăila-Buzău-Ploieşti-Bucureşti;
c.Bucureşti-Piteşti-Slatina-Craiova-Turnu-Severin-Vârciorova. Dacă guvernul considera
necesară putea să solicite constructorului realizarea şi a liniei Buzău-Focşani-Adjud
în aceleaşi condiţii şi preţ ca şi celelalte linii.Concesiunea era acordată
pentru o perioadă de 90 ani însă guvernul o putea răscumpăra, dacă dorea, după
30 de ani. Din punct de vedere financiar preţul era fixat la 270 000 lei pe
kilometru de cale ferată.
Pentru asigurarea finanţării,
concensionarii urmau să constitue o companie care urma să emită obligaţiuni a
căror dobândă de 7,5 % pe an, plătibilă odată la şase luni, urma să fie garantată
de stat. În conformitate cu articolul 8 valoarea unei acţiuni era de 375
franci-5 lire sterline-100 taleri de Prusia. Concesiunea Stroussberg s-a
derulat între noiembrie 1868 şi octombrie 1871 când funcţionează contractul de
concesiune care, la sfârşitul anului 1870, se concretizează prin intrarea
provizorie în funcţiune a liniei Roman-Tecuci-Galaţi-Brăila-Buzău-Ploieşti-Bucureşti.
În acest interval de timp deficienţele care au apărut în derularea contractului
au fost de ordin finnciar şi de ordin tehnic. În gestionarea acestei investiţii
în domeniul financiar guvernul a fost pus în dificultate de faptul că ope
raţiunile
financiare se hotărau la Berlin de către Strusberg iar cele tehnice în Romania.
Criza Concesiunii Strousberg întră în
faza sa finală în decembrie 1870 când conducătorul companiei a anunţat că nu va
plăti dobânzile scadente la 1 ianuarie 1871. Mai mult, a solicitat statului
român achitarea acestor obligaţii financiare, considerând investiţia finalizată.
Guvernul Ion Ghica a refuzat să satisfacă cererile concesionarului şi s-a ajuns
la grave neînţelegeri între părţile contractante, atâtîn legătură cu calitatea
lucrărilor efectuate cât şi cu modul de interpretare a clauzelor contractului
de concesiun. Afacerea Strousberg cunoaşte o nouă evoluţie după numirea la
conducereaţării a guvernului conservator condus de Lascăr Catargiu. care preia
conducerea în martie 1871 Acesta va opta pentru soluţia concilierii propunând
în iunie 1871 un proiect de convenţie cu concesionarii prin care aceştia se
obligau să finalizeze lucrările liniei Roman-Piteşti iar obligaţiunile
neplătite urmau a fi convertite în acţiuni cu o dobândă de 5%.. Guvernulse va
confrunta cu opoziţia Adunării Deputaţilor care la 20 iulie/1august 1871, se votalegea
prin care guvernul era autorizat să trimită litigiul unui tribunal de arbitraj,
ce va decide rezilierea concesiunii Strousberg care se va produce la 4/16
octombrie 1871.
Epilogul Afacerii Strousberg, corespunde
anilor 1879-1880, cînd România, a cărui independenţă obţinuse recunoaşterea
internaţionala la Congresul de la Berlin din 1878, lupta în plan diplomatic să
i se recunoască noul statut de către marile puteri. Legea privind cesiunea căilor
ferate ale Societăţii acţionarilor către statul român a intrat în vigoare la 29
ianuarie/10 februarie 1880 iar suma plătită de statul român a fost de 287 500
000 lei care trebuia amortizată în 44 ani.
Sursa: Mihail Opritescu, Istoria Economiei Romanesti Moderne
Comentarii
Trimiteți un comentariu