Statutul dezvoltator al Conventiei de la Paris
În anul 1853 izbucneşte un nou război ruso-turc finalizat prin
Tratatul de pace de la Paris din anul 1856. Acest tratat conferă un statut nou
Principatelor Române. A fost desfiinţat protectoratul Rusiei ţariste,
Principatele Române fiind trecute sub garanţia colectivă a celor şapte puteri semnatare.
S-a dispus convocarea Divanurilor ad-hoc şi consultarea românilor
cu privire la organizarea definitivă a Principatelor (eventuala unire a lor). Divanurile
au fost convocate în septembrie 1857 şi au stabilit următoarele: respectarea autonomiei
Principatelor conform vechilor capitulaţii din 1393, 1460, 1511 şi 1634; unirea
politică a Principatelor într-un singur stat sub numele de „România”: consacrarea
pe tronul ţării a unui principe străin ales din una din dinastiile europene; organizarea
unui regim constituţional – parlamentar.
Drept urmare, la 07. 08. 1858, a fost finalizată conferinţa ambasadorilor
puterilor contractante prin încheierea Convenţiei de la Paris. Convenţia de la
Paris – a reprezentat o Constituţie stabilită de puterile europene celor două
principate.
Puterile contractante nu au admis unirea efectivă a Principatelor
şi au stabilit ca fiecare ţară să aibă organe de conducere distincte (domnitor,
parlament). Au fost create două instituţii politico – juridice comune Principatelor:
Comisia Centrală de la Focşani şi instituirea Curţii de Casaţie cu sediul în
acelaşi oraş. Principatele au fost organizate avându-se în vedere principiul
separaţiei puterilor în stat. Astfel puterea legislativă era încredinţată
hospodarului (domnitorului), Adunării Elective şi Comisiei Centrale de la
Focşani.
Pregătirea legilor de interes comun se realiza de Comisia
Centrală iar a celor de interes special de către hospodarul (domnitorul)
fiecărui Principat. Legile erau supuse de domnitor Adunării pentru votare.
Puterea executivă – aparţine hospodarului (domnitorului). Puterea
judecătorească – se exercita de judecători, numiţi de hospodar, în numele
acestuia.
În concluzie, reţinem că puterea legislativă era încredinţată
domnitorului şi Adunării. Adunarea Electivă era aleasă pentru un mandat de 7
ani. Era convocată de domnitor iar sesiunile durau 3 luni.
Comisia Centrală de la Focşani – era alcătuită din 16 membri:
8 moldoveni şi 8 munteni, în fiecare Principat 4 membri fiind numiţi de hospodar
şi 4 de Adunarea Electivă. Proiectele de lege întocmite erau înaintate
guvernelor Principatelor care le supuneau votului Adunărilor. Comisia şi-a desfăşurat
lucrările până în anul 1862 elaborând proiecte de interes general comune
ambelor Principate.
Cu privire la puterea judecătorească precizăm că Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, cu sediul la Focşani a realizat unitatea deplină a
puterii judecătoreşti. Aceasta exercita un control jurisdicţional asupra curţilor
de apel şi tribunalelor din Principate.
Acest act fundamental consacra şi drepturi şi libertăţi cu caracter
cetăţenesc. Articolul 46 prevedea egalitatea moldovenilor şi muntenilor (ultimii
denumiţi români în textul originar) în faţa legii. Se instituia, de asemenea,
principiul dreptului la proprietate privată şi se desfiinţau privilegiile cu caracter
feudal.
Alexandru Ioan Cuza a propus modificarea Convenţiei de la
Paris şi a legii electorale. În aceste condiţii, la data de 02. 07. 1864. a
intrat în vigoare Statutul, confirmat prin plebiscit şi recunoscut de puterile
garante.
Potrivit Statutului dezvoltător al Convenţiei de la Paris –
Statutul lui Cuza – parlamentul se organizează bicameral (Adunare electivă şi Adunare
ponderatoare). Cele două Adunări împreună cu domnitorul exercitau puterea legislativă.
Puterea executivă – aparţinea exclusiv domnitorului. Acesta
avea dreptul de iniţiativă legislativă. Proiectele de legi erau susţinute de
miniştri sau de membri Consiliului de Stat în
faţa Parlamentului (Adunarea Electivă).
Corpul ponderator - Senatul – era condus de mitropolitul
primar al României şi era alcătuit din: mitropoliţi; episcopi; întâiul
preşedinte al Curţii de Casaţie; cel mai vechi general de armată în activitate
şi alţi 64 de membri numiţi de domnitor.
Senatul avea în atribuţii ocrotirea Constituţiei – realiza un
control al constituţionalităţii legilor.
Adunarea electivă – cameră inferioară a Parlamentului, era
competentă să adopte bugetul statului.
Domnitorul – şeful puterii executive - guverna prin decrete
– legi până la efectuarea unor noi alegeri legislative. Statulul dezvoltător al
Convenţiei de la Paris preciza că legea fundamentală a României rămâne pe mai
departe Convenţia de la Paris.
Sursa:VASILE – SORIN CURPĂN, Istoria Dreptului romanesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu