Restauraţia dominaţiei otomane asupra Tarilor Romane


       Restaurarea puterii otomane în cele trei principate răsculate împotriva ei s-a produs lent în urma încheierii păcii de la Zsitvatorok (1606) între turci şi imperiali, care a stăvilit expansionismul habsburgic spre răsărit, şi prin îngrădirea treptată, în anii următori, a influenţei polone, puternic reafirmată în spaţiul carpato-dunărean în condiţiile crizei hegemoniei turceşti.
        Sfârşitul domniei lui Mihai Viteazul a însemnat doar încheierea unei etape a războiului
antiotoman, deoarece Ţara Românească şi, în parte, Transilvania, continuă alianţa cu Imperiul
habsburgic. Începutul veacului aduce în Ţara Românească domnia lui Radu Şerban (1601-1611),
exponentul boierimii antiotomane, în Transilvania confruntări între imperiali şi turci, în Moldova un
condominiu polono-otoman favorabil, prin dinastia Movileştilor, Poloniei.
          Primul deceniu cunoaşte o slăbire a dominaţiei otomane, determinată de marea răscoală
antiotomană condusă de Mihai Viteazul, dar şi de declinul Imperiului, marcat de o accentuată criză
monetară, şi de complicaţiile sale externe, situaţie care a lăsat o mai mare libertate de mişcare ţărilor
române. În Moldova, Poarta îl confirmă în domnie pe Simion Movilă (1606) la moartea fratelui său
Ieremia, recunoscând astfel vechiul drept de alegere a domnului de către ţară, iar în 1607
reînnoieşte tratatul de prietenie cu Polonia, ceea ce a consolidat influenţa polonă în Moldova. În
Ţara Românească, unde conducerea Imperiului nu reuşeşte să-şi impună propriul candidat, Radu
Şerban continuă politica lui Mihai Viteazul de confruntare cu turcii şi încearcă să readucă şi
Transilvania în frontul antiotoman. Pacea de la Zsitvatorok dintre cele două imperii a deschis însă
calea restaurării treptate a puterii otomane asupra celor trei ţări române, tendinţă care se impune în
cel de-al doilea deceniu al secolului al XVII-lea. Domniile lui Radu Mihnea (1611-1616) în Ţara
Românească, Ştefan Tomşa (1611-1615) în Moldova şi Gabriel Béthlen (1613-1629) în
Transilvania erau menite să readucă cele trei principate sub suzeranitatea Porţii Otomane, dar în
condiţii diferite faţă de cele care caracterizaseră dominaţia otomană în secolul precedent. Conştientă
de imposibilitatea de a reveni la vechiul sistem de dominaţie întemeiat exclusiv pe imixtiunea
directă, prin schimbări de domnie după bunul plac, conducerea Imperiului îşi diversifică acum
metodele, le adaptează la condiţiile diferite de la ţară la ţară şi de la o situaţie la alta, îmbinând
soluţiile politice cu cele militare.
        Numit de turci, Ştefan Tomşa loveşte în marea boierime moldoveană polonofilă, dar când
împrejurările au cerut-o, turcii au recurs şi la acţiuni militare pentru a pune capăt hegemoniei
polone. În urma convenţiei turco-polone din 1617 şi a celei din 1621, care a succedat marii
campanii a sultanului Osman al II-lea la Hotin, influenţa polonă a slăbit considerabil în Moldova,
fără a fi înlăturată cu desăvârşire.
       Înţelegând în cele din urmă imposibilitatea continuării luptei împotriva Imperiului otoman,
boierimea Ţării Româneşti l-a acceptat pe Radu Mihnea, soluţie care prezenta avantajul de a
înlătura spectrul paşalâcului. În Transilvania, Gabriel Béthlen (1613-1629) consolidează orientarea
prootomană, cu condiţia recunoaşterii unei largi autonomii interne, favorabilă calvinismului
dominant şi ostilă Contrareformei sprijinite de Imperiul habsburgic.
       Între soluţiile adoptate de Poarta Otomană pentru a menţine în ascultare Ţara Românească şi
Moldova, un loc însemnat a revenit pătrunderii elementelor greceşti şi levantine în societatea
românească, pentru a slăbi rezistenţa clasei dominante faţă de hegemonia otomană. În această
vreme grecii pătrund în număr considerabil în aparatul de stat, în ierarhia ecleziastică şi în viaţa
economică. În deceniul al treilea şi al patrulea al secolului al XVII-lea, Principatele dunărene apar
ca un adevărat „Bizanţ după Bizanţ,” cu tendinţa de a asocia elementul grecesc la dominarea celor
două ţări, prefigurare a regimului fanariot care avea să se impună în secolul următor.
Soluţiile imperiului, în faţa opoziţiei hotărâte a boierimii locale faţă de greci, manifestată prin
comploturi boiereşti şi răscoale ţărăneşti, alimentate uneori chiar de boierime, au fost oscilante.
Poarta a sprijinit domniile favorabile grecilor şi propria ei hegemonie, dar a tolerat, când nu putea
face altfel, şi măsurile antigreceşti, cum au fost cele de la începutul deceniului al patrulea.
         Restaurarea a fost, prin urmare, diferită de ceea ce fusese regimul dominaţiei otomane la
sfârşitul secolului precedent. Urmare a acţiunii lui Mihai Viteazul, Poarta renunţă la exploatarea
excesivă a resurselor ţărilor române, readucând haraciul la semnificaţia sa iniţială, politică, de
răscumpărare a păcii. În toate trei ţările se constată o scădere masivă a obligaţiilor materiale faţă de
Imperiul otoman; creşterea acestora de la mijlocul secolului a exprimat în realitate compensarea
devalorizării monetare. În linii generale, secolul al XVII-lea şi primii ani ai celui următor au fost o
perioadă de respiro. Criza Imperiului şi problemele sale internaţionale au determinat un echilibru
intre statutul juridic al raporturilor româno-otomane şi politica generală a Imperiului otoman faţă de
principate. Datorită convergenţei realizate la mijlocul secolului între împrejurările externe,
favorabile întăririi autonomiei şi lupta forţelor interne, ţările române cunosc o perioadă de afirmare
în cadrul regimului monarhiei feudale.
        Încă de la începutul secolului, privitor la Moldova, otomanii recunoşteau necesitatea
respectării înţelegerii statuate într-un act numit ahd-name, care prevedea şi acordul ţării la alegerea
domnului. Ahd-name-ul era acordat pe termen limitat şi era condiţionat de plata haraciului. Alături
de capitulaţii, cărţi de legământ, raporturile româno-otomane au fost reglementate de berate - acte
de investitură - şi name-i-hümayün-uri - acte adiţionale beratelor, adresate boierilor prin care li se
atribuia responsabilitatea pentru politica domnească. În virtutea statutului lor juridic, ţărilor române li se recunoştea autonomia, garantată de interdicţia intervenţiei funcţionarilor şi supuşilor otomani.
Ţările române erau asimilate unor provincii otomane cu statut privilegiat, păstrându-şi entitatea
statală, chiar dacă în anumite momente funcţiile statului erau limitate.
         Termenii juridici din secolul precedent nu suferă prin urmare modificări, deoarece principiul
„relaţiilor contractuale” îşi conservă valabilitatea în concepţia românească. Ceea ce diferă însă este
interpretarea şi funcţionarea lor în raport cu fluctuaţiile de fapt ale raporturilor româno-otomane.
        Spre deosebire de statutul juridic al raporturilor statelor române cu Imperiul otoman, în
secolul al XVII-lea continuă existenţa paşalâcurilor (Eyaleturilor), a complexelor militare şi
economice aflate direct sub administraţia otomană. În secolul al XVII-lea se organizează un nou
paşalâc, de Oradea, în vecinătatea hotarului principatului. Acestea au constituit în secolul al XVIIlea
un adevărat cordon militar datorită căruia otomanii au fost în măsură să supravegheze ţările
române şi să-şi asigure pe linia Dunării o cale sigură şi rapidă spre Europa Centrală. Aceste enclave
efective ale dominaţiei otomane pe teritoriul românesc au constituit unităţi teritorial-administrative
în care funcţiona legea musulmană, cu principiul contrabalansării puterilor provinciale - beylerbei,
kadiu, defderdar - în vederea asigurării autorităţii centrale. Statutul juridic al acestora a avut
consecinţe economice şi demografice grave, la care se adaugă şi colonizarea de populaţie otomană
în Dobrogea şi deopotrivă în Eyaletul de Oradea.
 
Sursa:  Mihai Barbulescu, Denis Deletant, Istoria Romaniei

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cauzele instaurarii regimului fanariot

Campania otomană din anul 1538 şi consecinţele ei pentru Moldova

Locuintele geto dacilor