Restauraţia dominaţiei otomane asupra Tarilor Romane
Restaurarea
puterii otomane în cele trei principate răsculate împotriva ei s-a produs lent
în urma încheierii păcii de la Zsitvatorok (1606) între turci şi imperiali,
care a stăvilit expansionismul habsburgic spre răsărit, şi prin îngrădirea
treptată, în anii următori, a influenţei polone, puternic reafirmată în spaţiul
carpato-dunărean în condiţiile crizei hegemoniei turceşti.
Sfârşitul
domniei lui Mihai Viteazul a însemnat doar încheierea unei etape a războiului
antiotoman,
deoarece Ţara Românească şi, în parte, Transilvania, continuă alianţa cu
Imperiul
habsburgic.
Începutul veacului aduce în Ţara Românească domnia lui Radu Şerban (1601-1611),
exponentul
boierimii antiotomane, în Transilvania confruntări între imperiali şi turci, în
Moldova un
condominiu
polono-otoman favorabil, prin dinastia Movileştilor, Poloniei.
Primul
deceniu cunoaşte o slăbire a dominaţiei otomane, determinată de marea răscoală
antiotomană
condusă de Mihai Viteazul, dar şi de declinul Imperiului, marcat de o
accentuată criză
monetară,
şi de complicaţiile sale externe, situaţie care a lăsat o mai mare libertate de
mişcare ţărilor
române.
În Moldova, Poarta îl confirmă în domnie pe Simion Movilă (1606) la moartea
fratelui său
Ieremia,
recunoscând astfel vechiul drept de alegere a domnului de către ţară, iar în
1607
reînnoieşte
tratatul de prietenie cu Polonia, ceea ce a consolidat influenţa polonă în
Moldova. În
Ţara
Românească, unde conducerea Imperiului nu reuşeşte să-şi impună propriul
candidat, Radu
Şerban
continuă politica lui Mihai Viteazul de confruntare cu turcii şi încearcă să
readucă şi
Transilvania
în frontul antiotoman. Pacea de la Zsitvatorok dintre cele două imperii a
deschis însă
calea
restaurării treptate a puterii otomane asupra celor trei ţări române, tendinţă
care se impune în
cel
de-al doilea deceniu al secolului al XVII-lea. Domniile lui Radu Mihnea
(1611-1616) în Ţara
Românească,
Ştefan Tomşa (1611-1615) în Moldova şi Gabriel Béthlen (1613-1629) în
Transilvania
erau menite să readucă cele trei principate sub suzeranitatea Porţii Otomane,
dar în
condiţii
diferite faţă de cele care caracterizaseră dominaţia otomană în secolul
precedent. Conştientă
de
imposibilitatea de a reveni la vechiul sistem de dominaţie întemeiat exclusiv
pe imixtiunea
directă,
prin schimbări de domnie după bunul plac, conducerea Imperiului îşi diversifică
acum
metodele,
le adaptează la condiţiile diferite de la ţară la ţară şi de la o situaţie la
alta, îmbinând
soluţiile
politice cu cele militare.
Numit
de turci, Ştefan Tomşa loveşte în marea boierime moldoveană polonofilă, dar
când
împrejurările
au cerut-o, turcii au recurs şi la acţiuni militare pentru a pune capăt
hegemoniei
polone.
În urma convenţiei turco-polone din 1617 şi a celei din 1621, care a succedat
marii
campanii
a sultanului Osman al II-lea la Hotin, influenţa polonă a slăbit considerabil
în Moldova,
fără
a fi înlăturată cu desăvârşire.
Înţelegând
în cele din urmă imposibilitatea continuării luptei împotriva Imperiului
otoman,
boierimea
Ţării Româneşti l-a acceptat pe Radu Mihnea, soluţie care prezenta avantajul de
a
înlătura
spectrul paşalâcului. În Transilvania, Gabriel Béthlen (1613-1629) consolidează
orientarea
prootomană,
cu condiţia recunoaşterii unei largi autonomii interne, favorabilă
calvinismului
dominant
şi ostilă Contrareformei sprijinite de Imperiul habsburgic.
Între
soluţiile adoptate de Poarta Otomană pentru a menţine în ascultare Ţara
Românească şi
Moldova,
un loc însemnat a revenit pătrunderii elementelor greceşti şi levantine în
societatea
românească,
pentru a slăbi rezistenţa clasei dominante faţă de hegemonia otomană. În
această
vreme
grecii pătrund în număr considerabil în aparatul de stat, în ierarhia
ecleziastică şi în viaţa
economică.
În deceniul al treilea şi al patrulea al secolului al XVII-lea, Principatele
dunărene apar
ca
un adevărat „Bizanţ după Bizanţ,” cu tendinţa de a asocia elementul grecesc la
dominarea celor
două
ţări, prefigurare a regimului fanariot care avea să se impună în secolul
următor.
Soluţiile
imperiului, în faţa opoziţiei hotărâte a boierimii locale faţă de greci,
manifestată prin
comploturi
boiereşti şi răscoale ţărăneşti, alimentate uneori chiar de boierime, au fost
oscilante.
Poarta
a sprijinit domniile favorabile grecilor şi propria ei hegemonie, dar a
tolerat, când nu putea
face
altfel, şi măsurile antigreceşti, cum au fost cele de la începutul deceniului
al patrulea.
Restaurarea
a fost, prin urmare, diferită de ceea ce fusese regimul dominaţiei otomane la
sfârşitul
secolului precedent. Urmare a acţiunii lui Mihai Viteazul, Poarta renunţă la
exploatarea
excesivă
a resurselor ţărilor române, readucând haraciul la semnificaţia sa iniţială,
politică, de
răscumpărare
a păcii. În toate trei ţările se constată o scădere masivă a obligaţiilor
materiale faţă de
Imperiul
otoman; creşterea acestora de la mijlocul secolului a exprimat în realitate
compensarea
devalorizării
monetare. În linii generale, secolul al XVII-lea şi primii ani ai celui următor
au fost o
perioadă
de respiro. Criza Imperiului şi problemele sale internaţionale au determinat un
echilibru
intre
statutul juridic al raporturilor româno-otomane şi politica generală a
Imperiului otoman faţă de
principate.
Datorită convergenţei realizate la mijlocul secolului între împrejurările
externe,
favorabile
întăririi autonomiei şi lupta forţelor interne, ţările române cunosc o perioadă
de afirmare
în
cadrul regimului monarhiei feudale.
Încă
de la începutul secolului, privitor la Moldova, otomanii recunoşteau
necesitatea
respectării
înţelegerii statuate într-un act numit ahd-name, care prevedea şi acordul ţării
la alegerea
domnului.
Ahd-name-ul era acordat pe termen limitat şi era condiţionat de plata
haraciului. Alături
de
capitulaţii, cărţi de legământ, raporturile româno-otomane au fost reglementate
de berate - acte
de
investitură - şi name-i-hümayün-uri - acte adiţionale beratelor, adresate
boierilor prin care li se
atribuia
responsabilitatea pentru politica domnească. În virtutea statutului lor
juridic, ţărilor române li
se recunoştea autonomia, garantată de interdicţia intervenţiei funcţionarilor
şi supuşilor otomani.
Ţările
române erau asimilate unor provincii otomane cu statut privilegiat,
păstrându-şi entitatea
statală,
chiar dacă în anumite momente funcţiile statului erau limitate.
Termenii
juridici din secolul precedent nu suferă prin urmare modificări, deoarece
principiul
„relaţiilor
contractuale” îşi conservă valabilitatea în concepţia românească. Ceea ce
diferă însă este
interpretarea
şi funcţionarea lor în raport cu fluctuaţiile de fapt ale raporturilor
româno-otomane.
Spre
deosebire de statutul juridic al raporturilor statelor române cu Imperiul
otoman, în
secolul
al XVII-lea continuă existenţa paşalâcurilor (Eyaleturilor), a complexelor
militare şi
economice
aflate direct sub administraţia otomană. În secolul al XVII-lea se organizează
un nou
paşalâc,
de Oradea, în vecinătatea hotarului principatului. Acestea au constituit în
secolul al XVIIlea
un
adevărat cordon militar datorită căruia otomanii au fost în măsură să
supravegheze ţările
române
şi să-şi asigure pe linia Dunării o cale sigură şi rapidă spre Europa Centrală.
Aceste enclave
efective
ale dominaţiei otomane pe teritoriul românesc au constituit unităţi
teritorial-administrative
în
care funcţiona legea musulmană, cu principiul contrabalansării puterilor
provinciale - beylerbei,
kadiu,
defderdar - în vederea asigurării autorităţii centrale. Statutul juridic al
acestora a avut
consecinţe
economice şi demografice grave, la care se adaugă şi colonizarea de populaţie
otomană
în
Dobrogea şi deopotrivă în Eyaletul de Oradea.
Sursa: Mihai Barbulescu, Denis Deletant, Istoria Romaniei
Comentarii
Trimiteți un comentariu