Politica imparatului Anastasius la Dunarea de Jos
Domnia
lui Anastasius a avut o mare importanţă şi pentru Scythia Minor, deaorece în
această perioadă se constată o întărire a frontierei dunărene cu noi trupe şi
fortificaţii. Anastasius nu a urmărit lărgirea frontierelor Imperiului, ci
întărirea capacităţii de apărare. La Dunărea de Jos şi Tracia îşi fac apariţia
în această perioadă bulgarii, care în 493, 499, 502, au prădat o parte din Imperiu.
Împotriva lor şi a altor eventuali invadatori, împăratul a luat măsuri de
refacere a zidurilor de
incintă a unor cetăţi precum: Histria, Dinogeţia, Capidava, unde au fost
descoperite cărămizi ştampilate cu numele împăratului, ceea ce ne demonstrează
că în aceste locuri s-au făcut eforturi importante
de fortificare a cetăţilor. Tot acum s-au construit în Scythia Minor numeroase
bazilici creştine,
cum ar fi cele de la Histria, Tomis, Callatis, Tropaeum Traiani, Dinogeţia şi
Capidava.
Din
punct de vedere al organizării bisericeşti înregistrăm un progres al numărului
de episcopi;
acum se trece de la existenţa unui singur episcop la Tomis, la 15 scaune
întemeiate în principalele
oraşe ale provinciei: Histria, Callatis, Axiopolis, Tropaeum Traiani, Zaldapa,
Capidava, Noviodunum, Troesmis, Aegissus, Salsovia, Constantiniana etc.153. Până
la Anastasius, ierarhii de la Tomis semnau de obicei în actele oficiale cu
formula: X episcopus Tomitanus, însoţit
de numele provinciei Scythia, ca de pildă Ioannes
Tomitanae civitatis episcopus provinciae Scythiae. După Anastasius această
formulă se schimbă. Ea ne apare astfel în anul 520, în actele unui sinod de la Constantinopol,
care a ales ca patriarh pe Epifanie. Între mitropoliţii care semnează o
scrisoare de informare către papa Hormisdas se afla la numărul 7 şi Paternus mosericordia Dei episcopus provinciae Scythiae metropolitanus.
Versiunea latină a datelor de mai sus este întărită de un document din anul 518
şi anume de o scrisoare a legaţilor papali din Constantinopol către acelaşi papă
Hormisdas. Aceşti reprezentanţi ai papei la Constantinopol îl informează despre
tulburările pe care călugării sciţi le provoacă în legătură cu unele probleme
ale dogmei stabilite la Calcedon; ei spuneau printre altele: aceşti monahi îşi acuză episcopii din provinciile
lor, între care este şi Paternus, întâistătătorul cetăţii Tomis.
Sursa: Emanoil Babus, Aspecte ale istoriei spititualitatii Bizantului
Comentarii
Trimiteți un comentariu