Monofizismul
Doctrina
profesată de Chril şi adepţii săi nu era în întregime ortodoxă. În încercarea
de a diminua importanţa naturii umane a lui Iisus, ei se îndepărtaseră atât de
tare încât recunoşteau numai una singură, cea dumnezeiască: putem vorbi acum de
o nouă erezie cea monofizită, care din multe puncte de vedere era inversul
ereziilor nestoriană şi ariană. Când această nouă învăţătură a fost predicată
de un călugăr de la Constantinopol, Eutihie, ea a obţinut imediat şi aprobarea
patriarhului de
la Alexandria, Dioscur, cel care-i succedase lui Chiril. Acesta va avea de-a
face imediat cu opoziţia papei Leon cel Mare, îngrijorat nu atât de erezie, cât
de ambiţia patriarhului de Alexandria. În acest timp împăratul Teodosie al
II-lea, aflat ca de obicei într-o situatie delicată, convoacă la Efes în anul
449 un Sinod cunoscut sub numele de «sinodul tâlhăresc», pentru că Dioscur a
vrut să-şi impună punctul de vedere monofizit prin violenţă. După moartea lui
Teodosie al II-lea, pentru a pune capăt situaţiei tensionate, noul împărat
Marcian convoacă Sinodul de la Calcedon din 451, care constituie al IV-lea
Sinod Ecumenic. La lucrări au asistat şi trimişii papei, iar hotărârea finală a
fost că în Hristos există două naturi, una divină şi una umană, unite într-o
singură persoană, neamestecate, neschimbate, neîmpărţite şi nedespărţite.
Sinodul a elaborat şi un număr de canoane dintre care cel mai important este al
XXVIII-lea, care confirma canonul al III-lea de la Constantinopol din 381,
făcându-se un pas înainte în fixarea rangului de întâietate, pe care îl are patriarhul
de Constantinopol. Acest canon recunoştea papei un primat de onoare, dar afirma
şi egalitatea scaunului din noua Romă (Constantinopol) cu cel din vechea Romă,
justificându-se prin aceea că la Constantinopol este sediul guvernului, al
Senatului şi al împăratului. Împotriva acestei hotărâri se va ridica papa, care
nu recunoaşte canonul, dar şi ceilalţi patriarhi de Alexandria şi Antiohia.
Ultimii doi îşi justificau poziţia prin faptul că erau scaune apostolice şi
prin renumele şcolilor lor de teologie. Tot prin canonul 28 se stabilea aria jurisdicţională
a Patriarhiei de Constantinopol, care cuprindea diocezele : Tracia, Pontul şi
Asia, la acestea adăugându-se teritoriile din afara graniţelor Imperiului,
adică creştinii aflaţi sub dominaţie barbară. Tot acum se pare că Biserica din
Egipt va abandona limba greacă pentru cea coptă. Astfel, disputele teologice
vor masca opoziţii naţionale şi aspiraţii mai vechi de independenţă.
Sursa: Emanoil Babus, Aspecte ale istoriei spititualitatii Bizantului
Comentarii
Trimiteți un comentariu