Vânătoarea în evul mediu românesc
În Ţările Române nu par să fi existat
tratate de vânătoare, cu descrieri bogat ilustrate ale metodelor sau armelor
întrebuinţate.
Letopiseţul
Cantacuzinesc
relatează şi despre o vânătoare din zilele lui Şerban vodă Cantacuzino, dar nu
oferă amănunte privitoare la desfăşurarea ei, fiindcă aceasta atrăsese atenţia
contemporanilor nu prin caracterul ei spectaculos – fusese o simplă vânătoare
de iepuri –, ci prin descoperirea neobişnuită care i-a urmat. Spune letopiseţul
că domnul au ieşit în plimbare la Fântâna
Réce şi trimiţând păharnicii cu ogari şi coconii să vânéze crângurile dimprejur
şi el şădea de priviia de la corturi, au prinsu ei câţiva iepuri şi aducându-i
naintea lui, au împărţit boiarilor câţiva şi câţiva i-au trimis la cuhnie; şi
în cei din cuhniia domnească s-au înnemerit o iepuroaică cu pui în pântece, care
spintecând-o, au găsit un pui gata să-l féte, şi cu 2 capete şi cu 4 picioare
dinainte, un cap trăgea într-o parte, altul într-alta, îmbinate trupurile la
mijloc şi îmbinătura nu să cunoştea.
În însemnările străinilor care au
străbătut Ţările Române, vânătorile s-au bucurat de mai multă atenţie. Franco
Sivori, secretarul lui Petru Cercel, nota că boierii munteni se îndeletniceau cu slujba la curte, cu
călăritul, cu întreceri ostăşeşti şi cu vânătoarea. Tot lui îi aparţine şi
descrierea unei partide de vânătoare, organizată la curtea domnească: În această ţară se găsesc multe animale
sălbatice, ca iepuri, cerbi, căprioare, mistreţi, vulpi, lupi şi urşi, se află
potârnichi, fazani, găini, gâşte şi rate sălbatice, turturele, prepeliţe şi
sturzi şi alte păsări mici în mare număr, astfel că se pot face uşor minunate
vânători. Între altele, am luat parte la o mare vânătoare a principelui la care
s-au prins 270 de iepuri, zece-doisprezece lupi şi 60 de vulpi, înconjurându-se
pentru acest scop cu gard o pădure cu un ocoliş de 2 sau 3 mile.
Diplomatul sas Michael Weiss, invitat de Radu vodă
Şerban, în noiembrie 1606, la vânătoare, povesteşte în autobiografia sa: Cu voievodul am petrecut zilnic două
săptămâni la vânătoare; am vânat cerbi, lupi, mistreţi într-o cantitate mare,
astfel încât într-o singură zi am răpus cu ajutorul câinilor de vânătoare 14
mistreţi şi multe alte animale sălbatice.
În vremea lui Matei Basarab,
arhidiaconul sirian Paul de Alep a fost martorul unei vânători, despre care a
lăsat mărturie: În ajunul Crăciunului a
pus să se bată toba pentru a înştiinţa pe ostaşii care se aflau în oraş: era
semnul lor de adunare. Ei s-au strâns la el cu steagurile lor. El [domnul] a
ieşit şi s-a urcat în trăsură, iar ei au alcătuit un alai mare înaintea lui, în
timp ce tobele, trâmbiţele şi goarnele îl urmau, potrivit datinei domnilor Moldovei
şi Ţării Româneşti, datină împrumutată de la turci […]. Căci este un obicei străvechi
[al domnilor] să dea cu prilejul ajunului Crăciunului şi al sâmbetei luminate
un ospăţ domnesc din vânatul lor, în a doua zi de sărbătoare. Erau peste zece
mii de oşteni aleşi dintre cei mai viteji şi mai neînfricaţi: sârbi, bulgari, albanezi,
greci, unguri, turci, munteni. Seara s-au întors cu mare pompă. În spatele
trăsurii domneşti veneau care încărcate cu vânat: mistreţi, iepuri, vulpi şi
urşi pentru petrecere, apoi păsări sălbatice: cocori, găini sălbatice, porumbei
şi altele.
Un sol suedez, ajuns în 1657 în Ţara
Românească şi poftit la un ospăţ în grădină de Constantin vodă Şerban, avea să
povestească: La mijlocul mesei au fost
aduşi în faţa uşii chioşcului doi urşi mari, care fuseseră vânaţi de vânătorii
domnului.
Diplomatul suedez Paul Strassburg
remarca, în 1632, mulţimea de fiare sălbatice şi de păsări care populau codrii
munteneşti, iar secretarul unui alt sol suedez, consemna, la 1656, că în pieţele
din Iaşi se găsea vânat din abundenţă, mai cu seamă potârnichi şi găinuşe de
munte. Această din urmă informaţie le completează pe altele două, mai timpurii:
Tommaso Alberti găsise la târgul de la Galaţi o mulţime de iepuri la un preţ
scăzut, iar François de Pavie cumpărase pe drumurile din Moldova, de la tinere
vânzătoare ambulante, lapte, prepeliţe şi ouă.
Vânătorilor domneşti, Dimitrie Cantemir
le închină un capitol întreg din Descrierea Moldovei, capitol care se deschide
cu aceste cuvinte: Dacă vânarea fiarelor
este de obicei o mare plăcere pentru cei mai de seamă principi de pe pământ,
apoi pentru domnii Moldovei a fost un lucru foarte obişnuit. Pe lângă că vânătoarea
seamănă cu un fel de război şi că un neam foarte înclinat la lupte trebuia s-o prefere
tuturor celorlalte exerciţii fizice, ea se prezenta moldovenilor cu un titlu
special, fiindcă se credea că ea a fost aceea care le-a dat prilejul de a-şi
căuta şi de a-şi întemeia ţara.
Unele exemplare erau prinse vii şi
utilizate în scop de divertisment. Despre munteni, Paul de Alep consemna că au plecat la vânătoare, căci în toate aceste
ţări, până la cazaci şi la moscoviţi, în fiecare casă de episcop sau de boier
sunt întotdeauna urşi şi alte animale, pentru petrecerea lor. Potrivit celor spuse de Franco Sivori,
Petru Cercel poruncise să se facă, la curtea domnească din Târgovişte cuşti nespus de mari şi frumoase pentru a
ţine sălbăticiuni.
Sursa: Maria Magdalena Gorovei, Viața cotidiană în evul mediu românesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu