Testamentul în evul mediu românesc
Redactate într-un stil sobru,
caracteristic epocii, testamentele, fie că au aparţinut unor domni sau unor
umili călugări, sunt foarte asemănătoare sub aspectul structurii.
Diatele încep, de obicei, cu scurte
consideraţii de ordin religios sau meditaţii simple legate de soarta şi rostul
oamenilor în această viaţă. La 1646, clucerul Dumitraşco Iarali scria în diata sa: Întru slava Domnului nostru Iisus Hristos, stăpânitoriu
vieţei şi a morţei. Întâi eu, Dumitraşco Erali cluciarul, de a vria
Atotţiitoriul Domnul să mă chéme spre dânsul, mă rog să priimiască sufletul
mieu cu obicinuita a sa milostivire, să-mi iarte greeria a mulţimei păcatelor
méle.
Diatele erau un bun prilej pentru
asumarea păcatelor din timpul vieţii. Marele vornic Gavriliţă Costache îşi
începe testamentul din 1687 astfel: Socotindu-mă
cu firea mea, că nime nu-i în lume să veţuiască şi să nu moară, ci tot cu
moartea ne plătim, şi am socotit că cine aşează singur mai bine-i decât când
aşează alţii mai pe urmă. Eu fui un om mai păcătos decât alţii, că fiind mai
păcătos avui şi premenéle de femei mai mult decât alţii, aşa îmi fu parte de la
milostivul Dumnezeu după păcatele mele şi avui coconi cu trei femei.
De cele mai multe ori, autorul
testamentului justifică alcătuirea acestui act: …fiind la boală, din voia lui Dumnezeu şi văzând că mi să apropii viiaţa
de moarte sau: … orânduit fiind
împreună cu alţi boieri ca să merg la Poartă cu trebuinţele ţărei şi a Măriei
Sale, a domnului nostru.
După o introducere de acest fel – care
nu este, însă, o caracteristică generală – testamentul înregistrează ultimele
dorinţe ale autorului său. Testatorii sunt preocupaţi, mai întâi, de soarta
bunurilor lor. Averile erau privite ca daruri ale Divinităţii deci păstrarea şi buna lor administrare
reprezenta o obligaţie pioasă.
În afara dispoziţiilor legate de
moştenirea propriu-zisă a averilor mişcătoare sau nemişcătoare, testamentele
conţin şi clauze referitoare la locul şi felul în care oamenii doreau să fie
înmormântaţi. Ştefan Tomşa I cerea, de pildă, să fie îngropat în biserica ortodoxă
Sf. Maria din Liov, lăsând, în acest sens, bisericii 300 de florini. Miron Barnovschi
dorea să fie adus în ţară şi înmormântat la Dragomirna.
Dacă soarta averilor este elementul comun
al tuturor categoriilor de testamente, există unul care conţine şi dispoziţii
cu un caracter special. Este vorba despre testamentul lui Alexandru Lăpuşneanu
(24 martie 1565), în care domnul stabilea succesiunea la tron a fiilor săi –
enumeraţi în ordinea: Bogdan, Ştefan, Ionaşco, Ilie, Petru şi Constantin – şi-i
sfătuia pe urmaşi ce linie politică să urmeze după moartea lui, căror împăraţi
şi regi să se adreseze pentru ajutor.
Sunt şi testamente care rememorează
întâmplări din viaţa testatorilor, ceea ce le imprimă o notă foarte personală.
La 1563, de exemplu, mitropolitul Grigorie Roşca, într-o diată redactată sub
forma unei scrisori către comunitatea monahală de la Probota, îşi amintea cu faţa către faţa pământului umed
cum …m-am nevoit cu multă trudă şi pricepere de am întors pe Petru voievod şi
pe doamna lui, Elina, cu copiii lor, de s-au îngropat acolo căci nicăieri
altundeva nu se îngropau domnii fără numai la Putna. Şi putnenii, până nu
demult, au lătrat mult asupra mea şi mari blesteme şi mânie au ţinut.
Pentru a se asigura de respectarea
dorinţelor sale, testatorul îşi încheia diata cu un blestem. Iată-l pe cel
cuprins în testamentul vornicului Andrei Săpoteanul (30 ianuarie 1680): Iar cine din ruda mea s-a amesteca să ceară
ceva, să fie trăclet şi proclet de Domnul nostru Iisus Hristos, carele au făcut
ceriul şi pământul şi de Preacurata Maica Domnului nostru Precesta şi de 4
Sfinţi Evanghelişti şi de 12 Apostoli şi să hie afurisit de 318 oteţi care a
fost în sfânta cetate în Nicheia, să aibă parte cu Iuda şi cu trăcletul Arie,
amin. Şi la ce judeţ s-or trage, să n-aibă judeţ şi să hie de ruşine.
Comentarii
Trimiteți un comentariu