Structuri sociale în Principatele Române în sec. XIX
Principalele componente sociale, boierimea
şi ţărănimea, nu sunt clase omogene. Boierimii pămîntene i se adaugă, sub
fanarioţi, un important contingent grecesc, de unde un conflict de durată,
alimentat şi de noile sensibilităţi ale sentimentalismului naţional.
Boierimea
românească
a trebuit să suporte anumite schimbări de mentalitate, datorate unei
multitudini de factori, între care am menţiona spiritual veacului, frecventarea
şcolilor şi valorilor culturale occidentale, preluarea, uneori mecanică, a
modei occidentale şi, de fapt, a tuturor ingredientelor unui nou stil de viaţă.
Această boierime, prin generaţia de la 1848, s-a aflat în fruntea luptei pentru
emancipare socială şi naţională; părînd lovită de o stranie amnezie, a lucrat
în contra zdruncinării unei întocmiri ce-i asigurase bunăstarea şi prestigiul
social.
Ţărănimea, la fel, este o
categorie socială lipsită de omogenitate. Sunt ţărani liberi (vechii moşneni şi
răzeşi, denumiţi, în urmă, mici proprietari şi lucrîndu-şi pămînturile
individual sau în devălmăşie) şi ţărani clăcaşi; raportul numeric dintre cele
două categorii (30%, respectiv 70%) rămînînd relative acelaşi pe toată durata
primei părţi a epocii moderne. Există diferenţe între ţăranii de şes şi cei de
munte între clăcaşii particulari, cei bisericeşti şi cei ai statului şi chiar
diferenţe de la o moşie la alta.
Burghezia nu se prezintă
la fel în cele două Principate, mai cu seamă din punctul de vedere al originii
etnice. Dacă, în Ţara Românească, starea a III-a e formată în mare parte din
autohtoni, în Moldova îndeletnicirile „burgheze” sunt apanajul, într-o proporţie
covîrşitoare, a elementelor alogene (evrei, armeni, greci, bulgari). Asemănător
se prezintă situaţia şi în cazul profesiunilor liberale (sau libere; este vorba
de acele profesiuni ce se exercită în baza unei diplome/patente de liberă
practică): medici, farmacişti, bancheri etc. Populaţia oraşelor e completată de
un număr considerabil de slugi (cea mai răspîndită „profesiune” în Bucureşti,
conform datelor recensămîntului din 1859), lucrători de tot felul, oameni fără
căpătîi, chiar ţărani la periferii.
Clerul
ortodox,
mult mai numeros decît în zilele noastre, se compune din două categorii: clerul
de mir şi clerul monahal. Clerul de mir, prin căsătorie şi păstorirea
nemijlocită a turmei, este implicat direct în viaţa de obşte a comunităţii. Mănăstirile,
foarte numeroase şi cu un număr considerat, în epocă, exagerat de mare de
călugări, sunt de două feluri: mănăstiri pămîntene şi mănăstiri închinate.
Între mănăstirile pămîntene, chinoviile au dreptul de autoadministrare, o altă
categorie fiind subordonată episcopiilor. Mănăstirile închinate locurilor sfinte sunt conduse de către
egumeni greci, au soborul format din greci, administrîndu-şi întinsele domenii
funciare în temeiul legatelor ctitorilor, fiind obligate la întreţinerea unor
şcoli şi stabilimente de sănătate, ca şi la vărsarea unei sume anuale în
visteria statului. Cea mai mare parte a veniturilor, fireşte, ia drumul
străinătăţii – dar în condiţii cu totul diferite decît acelea existente în momentul
„închinării”. În plus, sprijinite de către Patriarhia din Constantinopol, de
către Rusia şi Poartă, mănăstirile închinate au tendinţa manifestă de a se
transforma în stat în stat, de a se sustrage cu totul controlului autorităţilor
româneşti, fapt fără îndoială de natură să încingă spiritele, mai cu seamă în contextul
presant al necesităţii introducerii unor reforme în spiritul modernităţii.
O categorie socială aparte sunt robii ţigani. Grupaţi după felul de
viaţă (de laie, vătraşi) sau îndeletniciri (lingurari, ursari, zlătari etc),
soarta lor depinde de stăpîni: stat, biserică, particulari. Problema eliberării
robilor ţigani, faţă de care se naşte o adevărată pasiune spre 1840, nu a fost
rezolvată, însă, decît treptat. În Ţara Românească, au fost eliberaţi, mai
întîi, ţiganii statului (o lege din 1843, completată în 1847), apoi celelalte
categorii de robi, prin legea din 8 febr.1856. În Moldova, emanciparea începe cu
ţiganii bisericeşti (ian.1844), urmaţi de ţiganii statului (febr.1844) şi de
ţiganii particulari (dec.1855).
Comentarii
Trimiteți un comentariu