Străinii din Principatele Române în prima jumătate a sec. XIX
Cea mai importantă categorie de străini
era reprezentată de evrei. Numărul lor, la jumătatea secolului al XIX-lea, se apropia
de un sfert de milion, în Moldova, pe cînd în Ţara Românească sunt pînă în
20.000, după cele mai largi estimări. Fiindu-le interzis accesul în lumea
satelor, într-o primă fază, evreii s-au aşezat mai cu seamă în oraşe, în
locuinţe de o arhitectură inconfundabilă şi ocupînd străzi sau chiar cartiere
întregi. De asemenea, s-au aşezat în tîrgurile atît de numeroase în perioada
regulamentară, locuind uliţa principală şi dîndu-le aspectul caracteristic de stetl. În Ţara Românească, majoritatea
evreilor sunt sefarzi (spanioli), veniţi de relativ multă vreme şi avînd o
stare materială şi spirituală net superioară coreligionarilor din Moldova, care
sunt, aproape în totalitate, evrei aşkenazi (polonezi), vorbitori de idiş,
veniţi din Galiţia sau din părţile poloneze anexate de ruşi sau chiar din
Rusia. Treptat, evreii au penetrat şi lumea
satelor, în ciuda amintitelor interdicţii, mai întîi ca negustori ambulanţi,
apoi în calitate de crâşmari, orândari ai velniţelor etc. Acordînd împrumuturi
masive marii proprietăţi, evreilor li s-a deschis şi bănoasa îndeletnicire a
tranzacţiilor funciare şi aceea a arendăşiei.
Armenii sunt de multă
vreme aşezaţi în Principate, poate chiar înainte de descălecat, formînd şi ei,
în unele oraşe din Moldova (Iaşi, Botoşani, Suceava), cartiere compacte.
Creştini monofiziţi, au avut ocupaţii diverse, cu o predilecţie, totuşi, pentru
comerţ şi operaţiuni bancare. Unii s-au naturalizat, graţie serviciilor aduse
statului, intrînd în rîndurile boierimii. Practic, spre 1859, nu au fost
obiecţii pentru împămîntenirea lor, cu excepţia pretenţiei, considerată jignitoare,
de a fi recunoscuţi drept naţie armană.
Bulgarii au venit
individual sau în grupuri. Aşezaţi, mai cu seamă, la periferia oraşelor, se
ocupă de grădinărit şi, uneori, de comerţul mărunt. Totuşi, comunitatea bulgară
din Brăila a putut fi utilizată, în anumite momente, de către agenţi ai Rusiei,
în scopuri subversive, aşa cum s-a întîmplat în 1840- 1843. În zona din sudul
Basarabiei cedată Moldovei exista, însă, o comunitate compactă: aşa-numitele
cele 30 de sate de colonii bulgare. Reprezentantul lor în Adunarea ad-hoc a
Moldovei a solicitat, pe un ton cam vehement, recunoaşterea privilegiilor
coloniilor acordate de către ţarii Rusiei.
Sudiţii, supuşii
străini, sunt o categorie juridică şi au apărut în ţările noastre spre
sfîrşitul secolului al XVIII-lea, după ce, la Bucureşti şi Iaşi, s-au stabilit
reprezentanţe diplomatice permanente. De fapt, jurisdicţia consular avea o
justificare în teritoriile administrate direct de turci, unde jurisdicţia revenea
tribunalelor islamice. Dar, în Principate, unde musulmanilor le era interzisă
stabilirea, nu funcţiona dreptul islamic şi nu se justifica în nici un fel jurisdicţia
consulară; transferul acesteia la noi, ca şi în alte cazuri, a fost un abuz
interesat, devenit cu atît mai supărător într-o perioadă în care tendinţa era de
generalizare a legii comune, de impunere a principiului egalităţii în faţa legii.
Treptat, supuşenia străină, ce se bucura de facilităţi fiscale şi juridice, a devenit
atrăgătoare chiar pentru pămînteni şi anumite puteri – în primul rînd, Austria
– au înţeles că poate fi o pîrghie pentru a-şi întări influenţa în teritoriu. În
Moldova, sudiţii austrieci, subordonaţi consulului de la Iaşi, erau organizaţi pe
ţinuturi, avînd în frunte un staroste, care era şi persoana de contact cu autorităţile
locale. Dar, în pofida protestelor acestora, supuşenia străină şi jurisdicţia
consulară s-au menţinut pînă după unirea Principatelor.
Lipovenii, ortodocşi de
rit vechi, fugiţi spre marginile Rusiei datorită persecuţiilor, pentru că nu
acceptaseră reformele patriarhului Nikon, pe vremea ţarului Alexei Mihailovici,
au ajuns şi în părţile noastre, stabilindu-se în unele zone mai greu accesibile
(Dobrogea, Delta Dunării) sau, izolat, în unele localităţi din Moldova.
Catolicii din Moldova,
numiţi, impropriu, „unguri”, sunt, de fapt, ceangăi (români secuizaţi) sau
moldoveni curaţi. Episcopul lor din Iaşi, Antonio di Stefano, a înfăţişat mai
multe suplici adresate atît autorităţilor locale, cît şi Comisiei Europene de
Observaţie şi Anchetă în care, în esenţă, solicita drepturi politice pentru
catolici, deoarece ei s-au comportat mereu ca buni cetăţeni, chiar dacă majoritarii
ortodocşi îi considerau drept nişte păgâni.
Comentarii
Trimiteți un comentariu