Locuințele domnești în Moldova medievală
În Moldova nu a existat un singur tip de
cămin, căminul etalon. Fiecare categorie socială sau profesională, de la domnul
ţării până la negustorul din oraşe, avea un alt fel de locuinţă. Familia
domnească îşi avea reşedinţa principală în palatul de la Iaşi şi reşedinţe
sezoniere, temporare, în curţile presărate prin mai toate târgurile Moldovei.
Palatul domnesc din Iaşi era departe de
ceea ce se înţelege îndeobşte prin acest termen. Un călugăr italian care a
trecut prin capitala Moldovei la începutul veacului al XVII-lea scria că
palatul este înconjurat de o parte cu ziduri
şi de cealaltă parte este închis cu bârne îmbucate unele într-altele şi că este
o construcţie de zid, acoperită cu şindrilă.
Odată cu venirea lui Vasile Lupu la
tron, reşedinţa a început să-şi schimbe înfăţişarea. Solul polon Jerzy
Krasinski scria, la 1636: Castelul era
înainte vreme destul de sărăcăcios, dar domnul de acum, pentru a avea o
locuinţă comodă, l-a restaurant foarte bine şi l-a îndreptat şi a făcut
întărituri bune de jur împrejur. Aceeaşi grijă a manifestat-o domnul şi
pentru celelalte curţi, reparându-le şi amenajându-le cu materiale şi meşteri –
cărămidari, ţiglari, dulgheri – aduşi de la Bistriţa.
Cum arăta palatul domnesc din Iaşi după
reparaţiile făcute de Vasile Lupu povesteşte Marco Bandini: În ceea ce priveşte aparenţa sa exterioară,
palatul nu arată aşa strălucit, însă pereţii dinăuntru, îmbrăcaţi în covoare,
tapiserii, draperii de mătase, strălucind de aur şi argint, înfăţişează o
maiestate oarecum regească a acestui principe. Scaunele acoperite cu o pânză
foarte fină de in, sunt împodobite cu ţinte de aur şi argint.
Un alt observator, Paul de Alep, era
impresionat de faptul că locuinţele unde stau
sunt acoperite în întregime cu plăci de faianţă, iar Vasile <Lupu> a pus
să se împodobească minunat tavanele. Lucrările efectuate de Vasile Lupu au
schimbat într-o oarecare măsură aspectul curţii, deşi ea a rămas în continuare o reşedinţă bătrânească, cu multe ornamente
şi luxoasă, dar fără un plan ordonat, e un adevărat haos şi are multe clădiri lipsite
de proporţii.
Apartamentele locuite de familia
domnească în cetatea Sucevei, la curţile din ţară şi poate în incintele
mănăstirilor erau, fără îndoială, împodobite cu decoruri pictate. Când Petru
Rareş şi ai lui au fost siliţi să ia calea pribegiei şi să se refugieze la
Ciceu, a fost tocmită o echipă de zugravi care, plătită de administraţia
Bistriţei în contul birului, a executat felurite lucrări la porunca fostului
domn moldovean.
Încăperile erau luminate cu lumânări de
ceară aşezate în sfeşnice. În prima jumătate a secolului al XVI-lea, scurgerea
timpului era măsurată de ceasornice: Petru Rareş primise un orologiu de la
bistriţeni, în 1537, şi un altul de la braşoveni, în 1542. Acesta din urmă
aparţinuse judelui oraşului Braşov, Johann Fuchs.
În vremea aceluiaşi domn al Moldovei, în
sala tronului sau, mai degrabă, într-o sală de primire, era prinsă, pe un
perete, o icoană înfăţişând Învierea Mântuitorului. Diverse obiecte de sticlă, împreună
cu vase preţioase de pus flori şi un cristal de sare în care un meşter
braşovean cioplise bourul Moldovei completau decorul.
Soli sau misionari ajunşi în Moldova şi
primiţi la curte – toţi au vorbit despre încăperile destinate prin excelenţă
bărbaţilor; niciodată nu sunt descrise apartamentele doamnei. Se observă doar
că apartamentul principesei sau doamnei
este în spatele locuinţei domnului. Ea locuieşte aici cu roabele sale şi uşile sunt
păzite de un fel de Kislar aga, care este un bătrân, numit de localnici «vorniko»;
acesta poartă un baston roşu în mână, ca semn distinctiv al funcţiei sale. Pe
lângă acesta, la intrarea în apartament se află o trupă de gardă de douăzeci şi
cinci – treizeci de lăncieri.
În separarea apartamentelor doamnei în
palatul de la Iaşi se vede, o formă de protecţie a intimităţii acestei femei.
Departe de privirile celor care călcau mai tot timpul dincolo de turnul porţii
gospod doamna avea, prin locuinţa şi biserica
separate, o deplină libertate de mişcare, îşi putea organiza cum voia timpul, putea
ieşi sau intra fără a risca întâlniri inoportune. În aceste apartamente
creşteau şi coconii domneşti, astfel că, odată cu intimitatea mamei se proteja
şi propria lor intimitate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu