Constituția din 1923
Ca urmare a actului Marii Uniri din 1918
s-a simtit necesitatea modificarii Constitutiei, ca sa se reglementeze noua
situatie sociala, economica si politica a tarii. România si.a dublat practic
teritoriul si populatia. Unirea Vechiului Regat cu Basarabia a fost proclamata
de Sfatul Tarii la Chisinau, la 27 martie 1918 si recunoscuta prin decretullege
din 9 aprilie 1918. Unirea cu Bucovina a fost proclamata de Congresul General
din Cernauti, la 28 noiembrie 1918 si recunoscuta prin decretul - lege din 18
decembrie 1918. La 1 decembrie 1918 a fost proclamata la Alba-Iulia unirea
Vechiului Regat al României, cu Transilvania, Banatul, Crisana, Satmarul si
Maramuresul- act consfintit prin decretullege din 11 decembrie 1918. Actele de
Unire , ratificate prin legile din 1 ianuarie 1920, nu au abrogat Constitutia
din 1866. Practic, organizarea statului s-a extins si a functionat pe tot
cuprinsul României întregite. Serviciile publice din teritoriile alipite,
încredintate în mod provizoriu unor organe regionale, Consiliul Dirigent în
Transilvania, Secretariatele în Bucovina si Directoratele în Basarabia, au fost
desfiintate la 4 aprilie 1920.
Dupa îndelungi discutii, tatonari,
analize, contradictii, Constitutia este votata si adoptatala 26 martie 1923 de Adunarea Nationala Constituanta
a Deputatilor, iar la 27 martie 1923 de Adunarea Nationala Constituanta a Senatului.
Ea va fi publicata dupa promulgare, în Monitorul Oficial din 29 martie 1923.
Se poate aprecia ca a fost vorba de o revizuire a Constitutiei din 1866,
reprezentând, în esenta, adaptarea textului constitutional la noua situatie,
interna si internationala a statului român. Ea formuleaza cu mai multa
claritate principiul suveranitatii nationale, prin declararea statului român ca
stat national, unitar si indivizibil, al carui teritoriu este inalienabil; prin
interdictia colonizarii teritoriului national cu populatii sau grupuri etnice
straine; prin declaratia ca puterea politica apartine natiunii, care o exercita
prin reprezentanti alesi de corpul electoral prin vot universal, direct, egal,
obligatoriu, secret. Totodata, ea preia si precizeaza drepturile si libertatile
democratice stabilite anterior. Dreptul de proprietate înceteaza de a mai fi un
drept absolut capatând o functie de
utilitate sociala. Astfel, statul dobândeste dreptul de proprietate asupra zacamintelor
miniere si bogatiilor de orice natura ale subsolului. Sunt mentinute
principiile esentiale stabilite în 1866 asupra puterilor statului, principiul
democratic al separarii puterilor în stat, în legislativa, executiva si
judecatoreasca. Ca noutate, se constata integrarea în textul constitutional a modificarilor
din 1917 privind corpul electoral si Adunarile Legislative.
Dreptul de vot, ca si drepturile
politice în general, era acordat numai pentru barbatii majori (dela 21 de ani
în sus). Abia peste 16 ani, prin legea electorala din 9 mai 1939 se va acorda
drept de vot si femeilor. În aceeasi lege era interzisa alegerea femeilor în
Adunarea Deputatilor.
Pentru a fi eligibil în Adunarea
Deputatilor, potrivit Constitutiei din 1923, se cerea: a fi cetatean român, a
avea exercitiul drepturilor civile si politice, a avea vârsta de 25 de ani
împliniti, a avea domiciliul în România. Senatul era compus din senatori alesi
si senatori de drept. Prima categorie era aleasa din cetatenii români care
aveau vârsta de 40 de ani împliniti, precum si de membrii consiliilor judetene
si de membrii consiliilor comunale si urbane (câte unul din fiecare judet), de membrii
Camerelor de Comert, de Industrie, Munca si Agricultura- câte unul din fiecare
circumscriptie si pentru fiecare categorie; de fiecare Universitate- câte un
senator, ales prin votul profesorilor. Erau membri de drept ai Senatului, în
virtutea înaltei situatii detinute în stat si în biserica: mostenitorul
tronului de la vârsta de 25 ani împliniti; mitropolitii tarii, episcopii
eparhioti ai Bisericii Ortodoxe Române si
Greco-Catolice; capii confesiunilor recunoscute de stat, câte unul de fiecare
confesiune, daca au fost alesi sau numiti conform legilor tarii si reprezinta
un numar de peste 20.000 de credinciosi, precum si reprezentantul superior religios
al musulmanilor din Vechiul Regat; presedintele Academiei Române. Mandatul acestor
senatori înceta odata cu calitatea sau demnitatea ce le atribuia dreptul.
Deveneau senatori de drept: fostii presedinti ai Consiliului de Ministri,
deoarece aveau o vechime de 4 ani în aceasta functie; fostii ministri având o
vechime de cel putin 6 ani; fostii presedinti ai Corpurilor legislative care au
exercitat aceasta demnitate cel putin în cursul a 8 sesiuni ordinare; fostii
senatori si deputati alesi în cel putin 10 legislaturi independent de durata
lor; fostii prim-presedinti ai Înaltei Curti de Casatie si Justitie care au
ocupat aceasta functie sau pe cea de presedinte la Casatie 5 ani; generalii în
rezerva si în retragere; cei care au executat comanda unei armate în fata inamicului,
ca titular, timp de cel putin trei luni; cei care au îndeplinit functia de sef
al Marelui Stat Major sau de comandant de armata, în timp de pace, cel putin 4
ani; fostii presedinti ai Adunarilor Nationale dela Chisinau, Cernauti si
Alba-Iulia care au declarat unirea cu România. Durata mandatului, atât al deputatilor,
cât si al senatorilor era de 4 ani.
Pentru întregul stat exista o singura
Curte de Casatie si Justitie, având dreptul de a judeca constitutionalitatea
legilor si sa le declare inaplicabile pe cele care erau contrare Constitutiei.
Judecatorii erau inamovibili.
Regele ocupa un loc central în sistemul
constitutional al României. Avea initiativa, alaturi de Adunarile legiuitoare,
de a revizui Constitutia în total sau în parte, iar revizuirea se facea de
catre Adunari în acord cu regele. Desi Constitutia avea la baza principiul
potrivit caruia regele domneste dar nu guverneaza, prevederile concrete erau susceptibile
de interpretari diferite. În fond, nu exista ramura în care monarhul sa nu fie implicat.
Partidele politice aveau un rol esential, desi Constitutia din 1923 nu continea
nicio referire expresa despre partidele politice. Articolele 5 si 29 contineau
însa anumite drepturi si libertati care pentru a putea fi executate presupuneau
existenta partidelor politice.
Functionarea mecanismului democratic
stabilit prin Constitutia din 1923 s-a dovedit a fi complexa si dificila. Si
dupa 1918 s-a mentinut practica instituita de Carol I, ca regele sa numeasca guvernul,
dupa care urma dizolvarea corpurilor legiuitoare si organizarea de noi alegeri
parlamentare. Astfel, se inversau raporturile dintre puterea executiva si cea
legislativa, guvernul nemaifiind expresia Parlamentului , ci invers.
Comentarii
Trimiteți un comentariu