Organizarea politică a statului condus de Ion Antonescu
Ion Antonescu - care nu numai că nu avea
un partid propriu, dar nici măcar nu făcuse parte din vreo grupare politică -
în momentul declanşării crizei guvernamentale din ianuarie 1941 a mizat pe
acceptul PNL şi PNŢ pentru a forma un guvern de uniune naţională. Refuzul liberalilor
şi ţărăniştilor de a accepta, într-un fel sau altul, un compromis politic, i-a
facilitat lui Antonescu recurgerea la ceea ce el a denumit ultima carte politică pe care o joacă un stat, adică constituirea
unui guvern alcătuit, în cea mai mare parte, din militari şi tehnocraţi.
Statistic, din cei 25 de membri ai
cabinetului, 16 erau militari, restul de 9 erau profesori universitari şi
tehnicieni civili. Guvernul ce am
constituit – declara Antonescu – are
scopul de a asigura ordinea şi a restabili mersul normal al administraţiei.
Ţara are nevoie de linişte şi muncă. Activitatea administrativă trebuie să-şi
reia fără întârziere rosturile sale fireşti, impunând tuturor prestigiul
autorităţii. Un guvern pe bază militară – explica, în continuare primul
ministru – este expresia unităţii şi a disciplinei pe care o impun
împrejurările de azi pe întreg cuprinsul ţării.
Caracterul preponderent militar al
regimului instaurat în ianuarie 1941 este evidenţiat prin numirea noilor
prefecţi, toţi 48 fiind militari activi. Abrogarea Statului Naţional-Legionar, arestarea
şi judecarea celor implicaţi în rebeliune - până la 25 februarie 1941 sunt
arestaţi 9.352 de legionary.
Depăşind dificultăţile tranziţiei către
un nou regim, Antonescu a urmărit să atragă în opera de guvernare cât mai mulţi
civili. Un fapt semnificativ, consemnat o dată cu intrarea României în război,
constă în asocierea la putere, în calitate de vicepreşedinte al Consiliului de
Miniştri, a profesorului universitar Mihai Antonescu, care devine, cu
rapiditate, locţiitorul său.
Numeroasele remanieri guvernamentale
operate până în 1944 denotă obsesia constantă a conducătorului statului de a
lărgi baza politică a regimului, prin atragerea la guvernare a unor
personalităţi civile, fapt care s-a concretizat prin schimbarea radicală a fizionomiei
cabinetului. În august 1944, militarii mai deţineau doar Preşedinţia
Consiliului de Miniştri şi patru departamente, direct legate de securitate
(apărarea naţională, afacerile interne, înzestrarea armatei şi producţia de
război, economia naţională) şi şase subsecretariate de stat, dintre care patru
la Apărarea Naţională şi unul la Interne. În ceea ce priveşte prefecţii, în
august 1944, doar nouă mai erau militari activi.
Urmărind mecanismul exercitării puterii
din partea conducătorului statului, care apare ca o nouă instituţie politică,
cu îndatoriri mult sporite în raport cu regele, trebuie menţionată Adunarea
obştească plebiscitară a naţiunii române, convocată numai în două rânduri
(martie şi noiembrie 1941) şi care s-a dorit a fi forma cea mai largă de consultare a populaţiei
adulte asupra politicii promovate de guvern.
Alături de Consiliul de Miniştri,
organismul de decizie şi execuţie cel mai important, pentru conducerea şi
rezolvarea afacerilor curente ale statului a funcţionat şi un organism mai
restrâns, numit Consiliul de Cabinet, alcătuit din Conducătorul statului şi
Preşedinte al Consiliului de Miniştri, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri,
miniştrii de la departamentele Apărării Naţionale, Afacerilor Interne, Afacerilor
Străine, Justiţie, Economiei Naţionale şi Finanţe.
Antonescu își caracteriza astfel regimul: Prin lovitura de
stat din 6 septembrie în politica
internă s-a pus capăt unui regim democratic constituţional, iar în ce priveşte orientarea
externă aşijderea vechilor legături internaţionale alături de puterile
democratice apusene. Ca atare, în politica internă reprezint un regim de autoritate,
iar în politica externă sunt şi rămân alături de puterile Axei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu