Convenția de la Paris. Constituția Principatelor Române

     Puterile contractante nu au admis unirea efectivă a Principatelor și au stabilit ca fiecare țară să aibă organe de conducere distincte (domnitor, parlament). Au fost create două instituții politico – juridice commune Principatelor: Comisia Centrală de la Focșani și instituirea Curții de Casație cu sediul în același oraș.
     Principatele au fost organizate avându-se în vedere principiul separației puterilor în stat. Astfel puterea legislativă era încredințată hospodarului (domnitorului), Adunării Elective și Comisiei Centrale de la Focșani. Pregătirea legilor de interes comun se realiza de Comisia Centrală iar a celor de interes special de către hospodarul fiecărui Principat. Legile erau supuse de domnitor Adunării pentru votare. Puterea executivă – aparține hospodarului. Puterea judecătorească – se exercita de judecători, numiți de hospodar, în numele acestuia. Puterea legislativă era încredințată domnitorului și Adunării. Adunarea Electivă era aleasă pentru un mandat de 7 ani. Era convocată de domnitor iar sesiunile durau 3 luni.
      Comisia Centrală de la Focșani – era alcătuită din 16 membri: 8 moldoveni și 8 munteni, în fiecare Principat 4 membri fiind numiți de hospodar și 4 de Adunarea Electivă. Proiectele de lege întocmite erau înaintate guvernelor Principatelor care le supuneau votului Adunărilor. Comisia și-a desfășurat lucrările până în anul 1862 elaborând proiecte de interes general comune ambelor Principate.
      Cu privire la puterea judecătorească, Înalta Curte de Casație și Justiție, cu sediul la Focșani a realizat unitatea deplină a puterii judecătorești. Aceasta exercita un control jurisdicțional asupra curților de apel ți tribunalelor din Principate.
     Acest proiect consacra drepturi și libertăți cu caracter cetățenesc. Astfel articolul 46 prevedea egalitatea moldovenilor și muntenilor (ultimii denumiși români în textul originar) în fața legii. Se instituia, de asemenea, principiul dreptului la proprietate privată și se desființau privilegiile cu caracter feudal.
 Sursa: Vasile Sorin Curpăn, Constantin Florentin Grădinaru, Cosmin Ștefan Burleanu, Tratat enciclopedie juridică, Vol.I

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cauzele instaurarii regimului fanariot

Campania otomană din anul 1538 şi consecinţele ei pentru Moldova

Politica interna a lui Stefan cel Mare