Constituția din 1938
Constitutia din anul 1938 a fost
conceputa în cadrul unui cerc de fideli ai regelui Carol al-II-lea: Istrate
Micescu-jurist de substanta, desemnat de catre suveran ministru al codificarii,
Constantin Argetoianu, Armand Calinescu, Gheorghe Tatarescu, Mircea Cancicov.
Constitutia din 1938, cuprindea, în
esenta, o teorie originala a separatiei puterilor, în sensul ca legislativul si
executivul ar fi fost încredintate regelui, care le exercita pe cea dintâi prin
reprezentatiunea nationala (Senat si Adunarea Deputatilor), iar pe cea de-a
doua prin guvernare. Înlocuind
principiile regimului parlamentar reprezentativ simplu al separatiei puterilor
cu acela al concentrarii lor în persoana regelui si substituind declaratia drepturilor
si libertatilor cetatenesti cu statutul profesional al cetatenilor, Constitutia
din 1938 a promovat si consacrat un nou scenariu propagandistic privind ordinea
sociala si de stat, axat pe conceptele de comunitate nationala, solidaritate, munca
în folosul obstesc, disciplina, supunere.
Conceptul de primat al rasei, al originii etnice românesti devenea un motiv de îngrijorare
pentru minoritari. Articolul 27 al Constitutiei preciza ca numai cetatenii români pot dobândi si detine imobile rurale în România,
deosebind pe românii de origine, de cei naturalizati. Legiuitorul avusese grija
sa supuna restrictiilor si posibilitatea minoritarilor de a accede prea usor în
rândurile elitei politice românesti. Astfel, articolul 67 consemna transant: Nu poate fi ministru decât cel care este
român de cel putin trei generatii. Pe perioada guvernarii Partidului
National Crestin, s-au luat unele masuri cu caracter antisemit: suspendarea
unor cotidiene, ridicarea permiselor de calatorie pe calea ferata ale
ziaristilor de etnie evreiasca, interzicerea evreilor de a angaja servitoare românce
sub 40 de ani; respectarea repaosului duminical si a orelor de închidere a magazinelor;
înlaturarea functionarilor evrei din institutiile de stat, retragerea dreptului
etnicilor evrei de a desface bauturi spirtoase si produse ale Casei Autonome a Monopolurilor.
La 21 ianuarie 1938 a fost adoptat decretul-lege privind revizuirea
cetateniilor evreilor din România. Decretul-lege din 8 august 1940 cauta la
rândul sau, sa defineasca situatia juridica a evreilor din România. Cetatenii
români de etnie evreiasca stabiliti în România dupa 30 decembrie 1918 erau
supusi unui set de interdictii care, dincolo de absurditatea lor, nu cadrau în
niciun fel cu principiile unui stat democratic. Printre altele, ei nu puteau
avea proprietati rurale si nici nu puteau dobândi nume românesti.
Un alt aspect caracteristic Constitutiei
din 1938 l-a reprezentat diminuarea considerabila a posibilitatilor tineretului
de a accede la decizia politica majora, prin ridicarea limitei de vârsta
necesara dreptului de vot la 30 de ani. Erau vizati în principal membrii si
simpatizantii Garzii de Fier, în marea lor majoritate tineri si foarte tineri. Legiuitorul
argumena cu subtilitate acest aspect, afirmând ca se urmarea, de fapt, posibilitatea
ca tânarul sa fie sustras de la orice preocupare politica în timpul pregatirii carierei
sale. Se considera ca se punea în practica o conceptie morala noua, în sensul
ca nu pot fi preocupati si nu se pot
rosti despre interesele statului decât acei care prin maturitatea judecatii lor
si prin munca lor efectiva contribuiesc în chip real la sporirea patrimoniului
national.
Supusa referendumului, Constitutia
carlista a fost votata masiv (vot nesecret), de catre 4.297.581 cetateni
români, împotriva adoptarii ei votând 5483, în majoritatea cazurilor adepti sau
simpatizanti ai legionarismului sau Partidului National Crestin, precum si
etnici maghiari din Transilvania, tematori ca noul regim dorea sa-I uniformizeze
prin adoptarea unei constiinte nationale adecvate.
Sursa: Cristian Sandache, Curs istoria statului și dreptului românesc
Comentarii
Trimiteți un comentariu