Călători străini despre Țările Române (12)

    Fără să fie o personalitate de prim-plan a diplomatiei ruse din secolul at XIX-lea, Alexandr Ivanovici Ribeaupierre a fost implicat, prin funcțiiile detinute, in cateva din evenimentele politice importante ale epocii, unele dintre acestea cu consecinte si asupra Principatelor romane. Nascut la 20 aprilie 1781, A. I. Ribeaupierre a fost cel de-al patrulea copil al lui Ivan Stepanovici Ribeaupierre, nobil de origine elvetiana intrat in serviciul Rusiei, și al Agrafenei Bibikova, inrudita cu puternicul clan nobiliar al Seremetievilor. In contextul unei tendinte promovate la sfarsitul secolului at XVIII-lea de tarul Pavel I, A I Ribeaupierre a fost angrenat, alaturi de alti tineri proveniti din mediile aristocratice, in activitatea diplomatica. Relatarea lui A I Ribeaupierre despre trecerea sa prin Moldova și Țara Românească în ianuarie 1827 în drumul său către Constantinopol este de mici dimensiuni.
    În timpul razboiului din 1806 noroiul din Polonia i-a îngrozit pe francezi. Napoleon a spus chiar că, în Polonia a cunoscut a cincea forță a naturii. Dar ce-ar fi spus francezii data ar fi trecut prin Moldova și Țara Românească? Călăreții care imi insoteau caleasca erau nevoiti la fiecare pas sa.-i curate rotile care, din cauza noroiului uleios se transformau intr-o masa compactă si nu se mai puteau invarti cu toate eforturile celor 17 cai inhamati după obiceiul local la caleașca mea.
     Am fost primit de care domni cu tot ceremonialul si fastul vechii curti bizantine. Acesti domnitori, vasali ai sultanilor, erau inconjurati de diversi slujbasi care formau altadata curtea imparatilor bizantini. Eu jucam aici rolul de proconsul, beneficiam de toate drepturile sale si toti se inclinau in fata mea.
     Un lux oriental, lipsit de gust, domnea atat la Iasi, cat si la Bucuresti. La masa se serveau nenumarate feluri de mancare si dulciuri: paturile erau minunat impodobite, iar pernele aveau atatea broderii incat nu le-am putut folosi si m-am culcat intotdeauna pe patul meu de campanie. La Iasi m-am oprit la consulul nostru. L-am vizitat, de asemenea, pe domnitor. In fiecare dimineata la mine era un fel de primire ca la curte; toti ma cinsteau și ma ospatau, cum se intampla și in Turcia sa te porti cu un om de care toti se tem. Același lucru s-a repetat și la București, însa cu mai multă etichetă. Aici am atras atentia în mod special asupra abuzurilor referitoare la scutelnici la țigani, pe care domnitorii îi asupresc după bunul lor plac.

 Sursa: Coord. Paul Cernovodeanu, Calatori straini despre Tarile Romane in sec. XIX 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cauzele instaurarii regimului fanariot

Campania otomană din anul 1538 şi consecinţele ei pentru Moldova

Politica interna a lui Stefan cel Mare