Situația învățământului românesc în perioada interbelică
În
primii ani după război şi, în general, în deceniul consolidării Unirii,
Ministerul Instrucţiunii Publice s-a preocupat de refacerea localurilor şcolare,
de asigurarea accesului la învăţătură a tuturor copiilor şi a tinerilor – mai
ales a celor din provinciile unite cu Ţara, care suferiseră consecinţele
opresiunii străine –, de unificarea şi modernizarea legislaţiei.
În
primii ani de după război „s-a pus prima barieră serioasă analfabetismului”,
prin înfiinţarea de mii de posturi de învăţători, urmată de o amplă campanie de
construcţii şcolare. În timpul războiului o mare parte din localurile de şcoli
a fost deteriorată sau chiar ruinată complet. În anii 1922-1926 s-au reparat
toate şcolile primare şi s-au clădit sau reparat radical alte 5.824 localuri de
şcoli cu 11.115 săli de clasă.
În
acest context a fost discutat proiectul şi adoptată legea din 26 iulie 1924.
Era definit învăţământul primar de stat, care cuprindea: şcolile (grădinile) şi
căminele de copii mici, şcoala primară (de 7 clase pentru copiii care nu-şi
continuau învăţătura după terminarea primelor 4 clase), şcolile şi cursurile de
adulţi, cu frecventarea obligatorie şi gratuită, atât pentru tinerii neştiutori
de carte, cât şi pentru cei care n-au absolvit învăţământul primar până la
vârsta de 18 ani, şcolile şi clasele
speciale pentru copiii întârziaţi la minte, pentru cei slabi, bolnăvicioşi sau
predispuşi la tuberculoză [...], pentru copiii cu apucături rele, nesociabili
sau vicioşi [...], pentru copiii orbi şi surdo-muţi, spre a li se da putinţa să
fie instruiţi şi educaţi.
Învăţământul
primar se putea realiza şi în şcolile sau institutele particulare autorizate de
stat şi în familie, în conformitate cu legea învăţământului particular. Din
categoria şcolilor primare publice făceau parte cele înfiinţate de stat şi cele
înfiinţate de comune şi judeţe, cu autorizarea Ministerului Instrucţiunii. Învăţământul
primar era declarat unitar în tot cuprinsul ţării, obligatoriu şi gratuit. În şcolile
statului, învăţământul primar se preda în limba română.
Legea
conţinea prevederi referitoare la aplicarea obligativităţii învăţământului
primar inclusiv la amenzile pentru absenţe nemotivate, ce puteau fi
transformate în închisoare, la înfiinţarea şi funcţionarea şcolilor primare, la
recensământul populaţiei şcolare, la personalul didactic, condiţiile de numire,
titularizarea, acordarea gradelor, transferarea, pensionarea, drepturile şi
datoriile acestuia, distincţii şi recompense, pedepse, mijloacele de
perfecţionare, salariile. Întreţinerea învăţământului primar era în sarcina
comunelor, statul contribuind cu plata personalului didactic. Toate celelalte
cheltuieli cădeau în sarcina comunelor, care le efectuau prin comitetele
şcolare
Legea
prevedea înfiinţarea bibliotecilor şcolare, cu
cărţi instructive şi morale, cu scopul de a cultiva la copii gustul de citit şi
a li se îmbogăţi mintea cu cunoştinţe folositoare. Pe lângă bibliotecile
şcolare puteau funcţiona biblioteci populare, cu scopul de a răspândi în popor cunoştinţe folositoare. Ambele
biblioteci se înzestrau cu cărţi alese din lista întocmită de comisia
bibliotecilor de pe lângă Ministerul Instrucţiunii, pentru alte cărţi
cerându-se aprobarea revizoratului şcolar.
Unele
prevederi ale legii se refereau la situaţiile speciale ivite în noile
provincii. Încadrările membrilor corpului didactic primar din aceste teritorii
urmau a se face după verificarea actelor de către o comisie alcătuită în acest
scop. Învăţătorii şi institutorii de limba şi religia mahomedană care
funcţionau în şcolile primare din Dobrogea şi Cadrilater, absolvenţi ai
seminarului musulman al statului având o vechime de cel puţin 5 ani, puteau fi numiţi
cu titlu provizoriu pe baza recomandării inspectorului circumscripţiei
respective, în urma unei inspecţii speciale. Profesorii şi candidaţii de profesori
ai şcolilor speciale pentru educaţie şi instrucţia copiilor şi tinerilor
anormali îşi păstrau drepturile câştigate.
Legea
pentru învăţământul primar al statului din 26 iulie 1924 admitea şi şcolile particulare.
S-a adoptat, în acest sens, legea asupra învăţământului particular promulgată
la 22 decembrie 1925. Referitor
la învăţământul în familie, legea dădea posibilitatea elevilor pregătiţi în
acest cadru să treacă examenele pentru curs primar şi secundar după programele
şcolilor publice, numai la şcolile de stat din localitate, plătind însă taxe de
examen ca şi elevii şcolilor particulare.
După
ce la 8 martie 1925 a intrat în vigoare legea pentru modificarea legii asupra învăţământului
secundar şi superior, care se referea la modul de promovare al unor clase şi trepte,
la reintroducerea examenului de bacalaureat şi la echivalarea diplomelor şi certificatelor
obţinute în străinătate, la 15 mai 1928 a fost promulgată legea pentru organizarea
învăţământului secundar. Legea prevedea un liceu cu şapte clase şi două
cicluri, renunţându-se la clasa a VIII-a.
În
aprilie 1932 era adoptată Legea pentru organizarea învăţământului universitar. Conform
art. 1, acesta era organizat în patru universităţi, cele din Bucureşti, Iaşi,
Cluj, Cernăuţi. Facultatea de Drept din Oradea era subordonată – pentru
problemele de învăţământ – Universităţii din Bucureşti. Art. 2 prevedea că Universităţile sunt instituţiuni de stat autonome,
în ceea ce priveşte organizarea studiilor şi conducerea. În spiritul
autonomiei universitare, universităţile beneficiau – pe lângă prevederile
bugetare – de un Fond Universitar” (art. 16), alimentat din: – taxele de
înscriere; – 40% din toate taxele de examene; – 10% din taxele de echivalare a
diplomelor; – 10% din sumele pentru plata diferitelor comisii de concurs; – donaţii;
– vânzarea timbrelor universitare; – reţinerile făcute personalului didactic
pentru absenţe nemotivate; – 20% din reţinerile ce se fac suplinitorilor. Puteau
deveni studenţi doar tinerii care absolviseră bacalaureatul. Conform art. 73
din lege, puteau fi impuşi la următoarele taxe: – de înscriere; – de
bibliotecă; – de examen, doctorat şi de diplomă; – de laborator; – de
construcţie, la facultăţile unde exista această taxă. În afara celor patru mari
universităţi, funcţionau şi alte instituţii de învăţământ superior: – Şcolile
Politehnice (Bucureşti şi Timişoara); – Academia de Arhitectură (Bucureşti); – Academia
de Arte Frumoase (Bucureşti şi Iaşi); – Academii de Muzică şi Artă Dramatică (Bucureşti,
Iaşi, Cluj, Cernăuţi); – Institutul de Educaţie Fizică (Bucureşti); – Academii Agronomice
(Bucureşti şi Cluj); – Şcoala Superioară de Război (Bucureşti).
În
perioada interbelică 85,1% dintre ştiutorii de carte au doar instrucţie
primară, aici fiind luaţi în calcul toţi cei înscrişi, indiferent de numărul
claselor absolvite; în învăţământul secundar, este un echilibru între bărbaţi
şi femei, ceea ce nu se întâmplă în învăţământul superior, unde bărbaţii sunt
de peste 3 ori mai mulţi.
Accesul
minorităţilor naţionale la învăţământ este reflectat de numărul de elevi.
Astfel, în anul şcolar 1930/1931, la şcolile de stat se înregistra următoarea
situaţie: grădiniţele de copii erau frecventate de 16.664 copii maghiari, 6.417
– germani, 3.154 – ruşi, 436 – sârbi, croaţi, sloveni, 210 – poloni, 3.445 –
ruteni, ucraineni, 8.903 – bulgari, 7.407 – evrei, 3.024 – turci şi tătari.
Şcolile primare erau urmate de 87.110 unguri, 54.088 – germani, 26.614 – ruşi, 60.078
– ruteni, ucraineni, 50.874 – bulgari, 54.219 – evrei, 18.867 – turci, tătari.
În şcolile secundare ale statului învăţau 3.645 de copii unguri, 2.614 – germani,
1.344 – ruşi, 660 – ucraineni, 1.180 – bulgari, 14.112 – evrei, 178 –turci,
tătari. În şcolile particulare situaţia era următoarea: grădiniţe: 1.309 –
unguri, 5.046 – germani, 11 – ruşi, 12 – ucraineni, ruteni, 96 – bulgari, 56 –
poloni, 2.144 – evrei, 71 – turci, tătari etc. Şcolile primare erau frecventate
de: 74.037 – unguri, 42.587 – germani, 13.138 – evrei, 33 – ruşi, 20 – ruteni,
ucraineni, 2.420 – sârbi, croaţi, sloveni, 132 – cehi, slovaci, 757 – poloni.
În
anul 1912 erau în Ardeal 5 651 şcoli primare, cu un număr de 10.554 învăţători,
dintre care 2.655 şcoli româneşti cu 2.767 învăţători români. În 1918, înainte
de Unire, numărul şcolilor scăzuse la 5.347, scăderea cea mai mare suferind-o
şcolile româneşti, care au ajuns în număr de 2.392, deci cu 263 şcoli mai
puţin. În 1922 funcţionau în Ardeal 5.842 de şcoli primare, din care 3.611
româneşti, 1.699 maghiare, 403 germane.
În
Bucovina funcţionau în 1914 un număr de 531 de şcoli primare, din care 179 erau
româneşti; în 1919/1920 au funcţionat 508 şcoli, iar în 1922/1923 – 575 şcoli
primare, repartizate astfel: 319 româneşti, 155 rutene, 47 germane, 27
evreieşti, 25 polone, 2 maghiare. Numărul copiilor de vârstă şcolară (de la 7
la 13 ani) era în Bucovina, în 1922/1923, de 108.498; din aceştia au urmat
şcoala 104.301 copii, adică 96%.
În
Basarabia nu era, la începutul rãzboiului, nici o şcoală românească; în
1920/1921 funcţionau 1.747 de şcoli, repartizate astfel: 1.233 româneşti, 200
ucrainene, 120 ruseşti, 78 bulgare, 73 germane, 38 evreieşti, 3 polone, 2 de
altele. În 1923/1924 au funcţionat în Basarabia 2.041 şcoli primare; dacă în
1920/1921 numărul învăţătorilor fusese de 2.746, în 1923/1924 numãrul lor se
ridicase la 3.927.
Sursa: Ion Agrigoroaiei, Gheorghe Iacob, Politică și cultură în România interbelică
Comentarii
Trimiteți un comentariu