Învățământul din Basarabia între 1812-1918
Potrivit
Regulamentului din 29 februarie 1828, în Basarabia, sistemul de învățământ urma
să fie compus din gimnazii (4 ani de studiu), şcoli județene (2 ani de studiu),
şcoli parohiale (1 an de studiu). Toate acestea erau subordonate Direcției
şcolilor poporului din Regiunea Basarabia, încadrată inițial în Circumscripția
de învățământ Harkov apoi, din 1830, în Circumscripția Odesa.
Prima
şcoală înființată de autoritățile țariste, în urma demersurilor mitropolitului
Gavriil Bănulescu‐Bodoni, a fost Seminarul teologic din Chişinău
(31 ianuarie 1813), în care s‐a studiat limba
română până în anul 1867. Pe lângă Seminar, în noiembrie 1816, a început să
funcționeze o şcoală laică‐pension pentru
copiii de nobili, având menirea de a pregăti funcționari de rang inferior şi
mediu (închisă în anul 1831). În această instituție, obiectelor laice li se
acorda mai mare importanță decât celor religioase.
În
urma reformei din 1823, în cadrul seminarului au fost păstrate doar claselor
superioare, ce au fost împărțite în trei secții: inferioară (de retorică),
medie (de filozofie) şi superioară (de teologie). În 1840, a avut loc o nouă
restructurare a instituției, care a diversificat puternic programa şcolară în
direcția introducerii unor discipline utilitariste: Ştiințele naturii şi
gospodăria rurală, Medicina, Gospodăria rurală ş. a. În anul 1866 însă,
gospodăria, ştiințele naturii şi medicina au fost excluse din planul de
învățământ, introducându‐se pedagogia şi creându‐se
o şcoală duminicală de copii pentru efectuarea practicii pedagogice de către
elevii seminarului.
În
satele cu populație mai numeroasă, în anii ’30, au fost organizate nişte şcoli
parohiale, menite să satisfacă necesitățile educaționale ale țărănimii. Primele
instituții de acest tip funcționau la Hotin şi Akkerman încă din 1819, la
Chişinău din 1822, Bălți – din 1824, Bender – din 1827. Cea din Hotin a fost
reactivată în 1827, după ce fusese închisă în 1823.
La
1868, K. Janovski, directorul şcolilor din Basarabia, a constatat existența a
212 şcoli parohiale rurale, în care studiau 2 515 elevi (2 427 băieți şi 88
fete). Din acestea, în 164 de şcoli învățământul se realiza în limbile rusă şi
slavonă bisericească, în 28 în limbile română şi rusă şi doar în 20 de instituții
obiectele se predau în limba română. În satele în care existau şcolile respective,
inspecția a descoperit doar 446 persoane în vârstă care ştiau carte, ceea ce
constituia un ştiutor de carte la 1 200 de locuitori din mediul rural. În anul
şcolar 1903‐1904, în eparhia Chişinăului existau 598
de şcoli parohiale, în care studiau 29 065 de băieți şi fete.
La
începutul anilor ’20, s‐au organizat şcoli primare orăşeneşti,
cu precădere lancasteriene. Acestea se întemeiau pe metoda instruirii reciproce,
care recomanda ca elevii avansați să predea colegilor cunoştințele lor, rolul
învățătorului reducându‐se la supravegherea procesului de
învățare. Prima şcoală lancasteriană din provincie a fost inaugurată la
Chişinău, la 7 februarie 1822. Altele au fost înființate ulterior în toate
localitățile urbane ale provinciei (1824 – Bălți şi Ismail, 1827 – Bender şi
Hotin, mai târziu – Orhei, Soroca şi Cahul).
Odată
cu întemeierea, în anul 1828, a Direcției Şcolilor din Regiunea Basarabia,
instituției respective i‐au fost subordonate toate aşezămintele şcolare
care până atunci ținuseră de resortul departamentului cultelor. În acelaşi an,
pentru pregătirea unor cadre cu calificare medie pentru industrie, comerț şi
agricultură, s‐au înființat şcoli primare județene ruseşti
la Chişinău, Bălți, Bender, Cetatea Albă, Ismail, Hotin şi în alte oraşe. Limba
română a început să se studieze la şcoala din Chişinău din 1830, ca obiect „suplimentar”,
la cele din Bălți şi Hotin, în urma demersurilor boierimii basarabene.
Politica
țaristă de stimulare a fenomenului de colonizare a Basarabiei a fost însoțită
de măsuri de susținere a învățământului pentru grupurile etnice minoritare.
Sprijiniți de administrația rusească, coloniştii germani şi bulgari au
organizat treptat practic în fiecare aşezare şcoli săteşti bisericeşti. Între
1816 şi 1823 au fost înființate 17 şcoli parohiale în coloniile germane şi
bulgare şi în cadrul bisericilor de rit armeano‐gregorian.
La
12 septembrie 1833, la Chişinău, a fost inaugurat primul gimnaziu de băieți,
numit mai târziu Liceul nr. 1, în care s‐a predat şi
limba română, începând cu anul 1835. Obiectivul principal al acestei instituții
consta în pregătirea unor cadre pentru funcții administrative şi admiteri în universitate.
Liceele pentru băieți se împărțeau în clasice, cu opt clase, şi reale, cu șapte
clase.
În
a doua jumătate a secolului al XIX‐lea, s‐au
înființat câteva licee de fete, cu şapte clase, susținute financiar de oraşe
sau zemstvele guberniale. Planul de învățământ era puțin diferit de cel al
liceelor de băieți. De pildă, fetele nu studiau latina, mai puțină matematică,
limbile moderne erau facultative, având în plus pedagogia, gospodăria, lucrul
manual. Uneori se adăuga clasa a VIII‐a, pedagogică,
care avea menirea de a pregăti învățătoare casnice.
'''''
RăspundețiȘtergere