Dobrogea sub dinastia Comnenilor
Victoria
împăratului bizantin Ioan I Tzmiskes asupra lui Sviatoslav în anul 971 a
determinat o serie de schimbări importante pentru teritoriile româneşti. Revenirea
stăpânirii bizantine în regiunile Dunării de Jos şi reorganizarea
administrativă a teritoriilor din Sudul şi Nordul Dunării a însemnat un
reviriment politic binevenit pentru populaţia românească. În această perioadă a
luat fiinţă în zonă o themă, care apare în unele izvoare sub denumirea de ţinutul de la Istru sau de Mesopotamia,
dar căreia după mijlocul secolului al XI-lea i se consacră numele de
Paradunavon sau Paristrion. Refacerea şi prosperitatea economică a unor
oraşe-cetăţi de pe Dunăre, toate cu rol strategic, precum Dinogeţia, Capidava,
Păcuiul lui Soare, Troesmis, Axiopolis, ne relevă cât de efectivă şi cât de
dimanică a fost această stăpânire. Imperiul a căutat să folosească drumurile comerciale
care străbăteau din vechime aceste teritorii şi prin intermediul cărora puteau
desfăşura un comerţ activ.
Întemeietorul
dinastiei comnene, Alexios I a căutat de la început să instaureze la Dunărea de Jos
un climat de linişte care să-i permită promovarea unei politici de recucerire
şi consolidare a poziţiilor bizantine din Asia Mică şi Balcani. În acest sens
el a purtat lupte grele mai întâi cu populaţia oraşelor din Paristrion,
revoltată împotriva administraţiei constantinopolitane, frământări care cuprinseseră
şi Tracia până la Marea Egee. Prezentând situaţia încordată existentă de-a
lungul limesului dunărean pe la anul 1086, fiica împăratului, scriitoarea bizantină
Ana Comnena, consemna următoarele: Un
trib de sciţi care erau zilnic atacaţi de sarmaţi, şi-au părăsit căminele şi au
cobărât spre Dunăre. Trebuind să se înţeleagă cu cei care trăiau în părţile Dunării,
cu încuviinţarea tuturor, au început să ducă tratative cu căpeteniile lor, cu
Tatos, cel numit Chalia, Sestlav şi Satzas, primul ocupa Dristra, ceilalţi
Bitzina şi alte cetăţi. După ce au ajuns la înţelegere cu aceştia, ei au trecut
liber Dunărea, jefuind ţinuturile mărginaşe şi cucerind şi câteva locuri
întărite. Apoi, rămânând un timp liniştiţi, au arat pământul şi au semănat mei
şi grâu.
În
ceea ce priveşte viaţa creştină în această perioadă, descoperirile arheologice
ne indică prea
puţine
elemente, dar ne conduc către afirmaţia că viaţa cultural-bisericească se afla
din secolul al Xlea sub autoritatea bisericească a mitropoliei de Drîstra,
aflată la rândul ei sub jurisdicţia Patriarhiei de la Constantinopol.
Este
foarte probabil că odată cu constatarea pericolului unor asemenea tendinţe,
administraţia
imperială
să fi căutat să le frâneze, atât pe calea diplomaţiei şi a armelor, cât şi prin
acordarea unei anumite autonomii religioase paristrienilor. Din păcate nu sunt
cunoscute cele cinci episcopii dependente de această mitropolie, amintite
într-o Notitia episcopatum de către
Neilos Doxopatri, diacon la Sfânta Sofia, notar patriarhal şi nomophilax al
Imperiului. Oricum, teritoriul dobrogean a avut un centru ierarhic într-una
dintre principalele cetăţi bizantine ale regiunii. Localizarea lui cea mai
probabilă pare a fi Dinogeţia-Garvăn, unde în mijlocul aşezării feudale
timpurii (sec. X-XII) se înălţa o biserică de zid, ale cărei ruine au fost
descoperite cu prilejul săpăturilor din vara anului 1950. Planul, cupola pe
pandantivi, tehnica de construcţie şi pictura bisericuţei de la Garvăn, arată originea
ei bizantină.
Un
alt centru episcopal a existat şi la Axiopolis, al cărui titular a fost mutat
în secolul al Xlea la Abydos în Asia Mică. Mai târziu, acelaşi ierarh a primit
în administraţie şi arhiepiscopia de Apros,
de pe continentul european, nu departe de Heracleea.
Revenirea
stăpânirii bizantine la Dunărea de Jos în a doua jumătate a secolului al X-lea,
marchează începutul unei perioade istorice importante , în care feudalismul
carpato-dunărean s-a constituit cu trăsăturile sale proprii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu