Urmasii lui Mircea cel Batran
Mircea
a avut un fecior Mihail, care apare alături de dânsul pe fresca de la Cozia,
atât în biserica principală, cât şi în capela bolniţei, un tânăr subţire de
12-13 ani cu plete lungi. Una din fresce îl înfăţişează cu o haină vişinie
închisă sub o mantie lăsata pe umeri şi încheiată la un nasture, pantaloni
strâmpţi, costum occidental, o coroană împodobită cu perle mici in
cap şi o sabie scurtă atârnată de cingătoarea de la brâu. Mâinile le ţine la
piept în semn de rugăciune.
În cealaltă frescă e în haine de sărbătoare brodate cu aur, cu flori mari
rotunde aurite şi stilizate, coroana mai mare de aur; el susţine cu o mână
alături de tatăl său chipul mănăstirii Cozia.
Acest
tânăr a fost coregent al lui Mircea în sarcina grea de a conduce ţara, apoi
pentru scurt timp
a domnit singur în scaun, după moartea tatălui său. În hrisoavele lui Mircea de
la o vreme apare menţiunea fiului său Mihail, de obicei arătând că dania şi porunca
domneasca să se ţie: „cât va trăi domnia mea şi cât va trăi fiul domniei mele,
Io Mihail voievod”. Alteori, cel care va călca porunca domneasca era ameninţat
cu „pedeapsa şi urgie de la domnia mea, ca călcător şi neascultător al
hrisovului domniei mele şi al fiului domniei mele, Mihail voievod.
În
timpul domniei lui Mircea şi a lui Mihai împreună s-au bătut monete de argint
în Ţara Românească,
care au pe faţă numele lui Mircea, iar pe revers pe al lui Mihai, ca să arate
astfel asocierea
la domnie. Asocierea la tron era un obicei destul de răspândit în acea vreme şi
o găsim atât la Paleologii din Bizanţ, cât şi la Nemanizii din Serbia. Mihail
fusese uns ca domn de ierarhii bisericii într-o solemnitate de înscăunare; în
hrisovul pe care-l dă el în Târgovişte în calitate de coregent, spune precis:
„Eu cel întru Hristos Dumnezeu binecinstitorul şi de Hristos iubitorul şi de Dumnezeu
uns, Io Mihail voievod, fiul prea dulcelui Io Mircea bine credinciosul şi de
Hristos iubitorul şi autocratul mare voievod’’.
Situaţia
lui Mihail era deci subordonată tatălui său, nu era un asociat cu drepturi
egale. El avea însă rosturi deosebite, pesemne că o parte din oaste era sub
conducerea lui şi el avea alta reşedinţă decât tatăl său. Mircea stătea la
Argeş în vechea capitală; aproape toate hrisoavele sale sunt date din acest
oraş. Mihail în schimb stătea la Târgovişte, oraşul comercial, care deţinea pe
valea Ialomiţei şi a Dâmboviţei negoţul cu Braşovul prin pasul Branului.
Hrisovul său ca asociat la domnie e dat din Târgovişte, el face o danie
mănăstirii Cozia de zece case de şerbi, „din însăşi casa domniei mele şi din
însuşi oraşul domniei mele,” îi scuteşte de dări şi prestaţii, „câte se află în
oraşul domniei mele Târgovişte.
Cronicarul
bizantin Chalcocondil vorbind de Mircea spune: „Având adesea legături în afara
de căsătorie, a lăsat nu puţini fii nelegitimi în Dacia, cari după moartea lui
s-au apucat să se lupte între ei pentru domnie.” Aceeaşi observaţie o face şi
alt cronicar bizantin, Ducas, care spune despre Mircea că „ducând o viaţă
desfrânată, a avut mulţi copii naturali.”
Precum
se ştie, în ţările române şi fiii nelegitimi aveau drept să fie aleşi domni la
fel cu cei născuţi
din cununie. Unii dintre fiii lui Mircea au domnit mai târziu în scaunul Ţării
Româneşti, astfel Radu zis Prasnaglava, care domneşte de la 1421, fiul „sfânt
răposatului părintelui meu, domnul Mircea voievod.” Între boierii acestuia şi
nu în primul loc, se iveşte un Stan „unchiul voievodului,” care este pesemne
fratele mamei lui. Apoi Alexandru vodă, zis Aldea, se intitula şi el fiu al lui
Mircea, luând scaunul domniei la 1431. Urmaşul său, Vlad Dracul a avut o domnie
mai lungă (1436-1447) şi era şi el fiul
lui Mircea. Aşadar, patru fii ai lui Mircea au domnit succesiv în Ţara
Româneasca: Mihail, Radu, Alexandru şi Vlad. Nu ştim afară de Mihai, dacă aceştia
erau fii legitimi sau copii din flori. Unul dintre ei, probabil Vlad, este fiul
lui Mircea pomenit de cronicarul bizantin că venise la curtea împărătească din
Constantinopol încă din anul 1410 şi ceruse ajutor pentru pretendentul otoman
Musa. Tot Vlad se afla la curtea împăratului bizantin Ioan VIII Paleolog
(1425-1448) ca ofiţer împreună cu alţi tineri valahi destoinici în mânuirea
armelor. Un fiu al lui Mircea, al cărui nume nu-l cunoaştem, a fost ostatec la
turci, la curtea sultanului Mahomed I în 1417, când, la sfârşitul domniei, marele
domn s-a închinat turcilor.
Dintre
nepoţii lui Mircea, fiii lui Dan I, unul dintre ei, Dan, a stat şi el la Bizanţ
şi se afla acolo
la moartea unchiului său. El se luptase vitejeşte cu turcii în oastea grecească
şi împăratul Manuel Paleolog îl trimise la 1422 cu o corabie a lui la Cetatea
Albă, ca să-şi recapete domnia ţării. Un alt fiu al lui Dan I, Ioan, „fiul
răposatului Danciul voievod”, se afla, desigur fugar, la Raguza, în 1397.
Aceasta ramură a familiei lui Mircea era oarecum exilată din ţară, deşi Dan II,
înainte de plecarea sa la Constantinopol slujise câtva timp în oştile unchiului
său. De asemenea, între principii pribegi trebuie să socotim şi pe acel Vlad,
pe care îl aduse în scaunul ţării Baiazid şi care a domnit ca uzurpator între
1394-1396 el fiind foarte probabil tot un fiul al lui Dan.
Sursa: P. P . Panaitescu, Mircea cel Batran
Comentarii
Trimiteți un comentariu